Płyn hamulcowy – uwaga na (prawidłową) temperaturę wrzenia!
Zapowiedziana w tytule temperatura wrzenia jest najważniejszą i podstawową cechą, jaką musi się charakteryzować dobry płyn hamulcowy. Ma ona istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania, poprzez optymalne skracanie potrzebnej drogi hamowania pojazdu.
Jaki płyn – taka temperatura (wrzenia)
Obecnie płyny hamulcowe można podzielić na trzy kategorie – w zależności od ich zastosowania. Produkty z oznaczeniem DOT3 są przeznaczone do większości samochodów poruszających się po drogach, z temperaturą wrzenia wynoszącą około 200 st. C. Z kolei w mocniej obciążanych układach hamulcowych stosowany jest płyn DOT4 (temperatura wrzenia – około 230 st. C), zaś w układach eksploatowanych w trudnych warunkach – samochody wyczynowe lub poruszające się głównie w górach – spotkamy płyn DOT5 z najwyższą temperaturą wrzenia wynoszącą około 260 st. C.
Poza odpowiednią temperaturą wrzenia, płyn hamulcowy musi również charakteryzować się znaczną zdolnością wchłaniania wody. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: nawet niewielka jej ilość, która mogłaby przedostać się do układu hamulcowego, doprowadziłaby w krótkim czasie do powstania tzw. korków parowych (nawet już w temperaturze ok. 100 st. C), a co za tym idzie, do znacznego obniżenia sprawności hamulców.
Problem z ABS
Wilgoć w układzie hamulcowym to także przyspieszona korozja metalowych elementów całego układu. Jest ona podwójnie groźna: wpływa bowiem bezpośrednio na wytrzymałość tych ostatnich, a także – a może przede wszystkim – na obniżenie sprawności systemu ABS. Nowoczesne systemy są bowiem szczególnie wyczulone na jakość płynu hamulcowego, w tym jego zmniejszoną lepkość. Chodzi o to, iż w pojazdach wyposażonych w ABS intensywność pracy hamulców jest znacznie większa niż w samochodach bez tego systemu.
Jak prawidłowo mierzyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego?
Pomiaru temperatury wrzenia płynu hamulcowego powinno dokonywać się przy pomocy specjalnych urządzeń, które dokonują go tzw. metodą bezpośrednią. O co chodzi? W największym skrócie o doprowadzenie pobranej próbki płynu do wrzenia i określenie, w jakiej temperaturze ono następuje. W praktyce operacja ta sprowadza się do podłączenia urządzenia do źródła prądu (np. akumulatora), a następnie umieszczenia specjalnej końcówki w zbiorniczku z pobranym płynem hamulcowym. Po odczekaniu kilkudziesięciu sekund, można dokonać pomiaru temperatury wrzenia. Dla prawidłowości dokonywania kolejnych pomiarów, zalecane jest wykonanie pomiaru wrzenia próbki czystej wody, raz na 100 pomiarów temperatury wrzenia płynu hamulcowego.