Ochłoda w wakacyjne upały
Wakacje to miesiące kiedy samochodem pokonujemy duże odległości, a podróże wiążą się z przewozem większej niż zazwyczaj ilości bagażu. To wszystko powoduje, że pojazd jest eksploatowany bardziej intensywnie niż zazwyczaj. Na co zwrócić uwagę, aby nasz pojazd nie odczuł kłopotów podróży? Z pewnością na układ chłodzenia.
Zadaniem układu chłodzenia jest zapewnienie najkorzystniejszej pracy silnika w każdych warunkach pogodowych. W miesiącach zimowych, kiedy temperatura otoczenia jest niska układ chłodzenia dba o utrzymanie wyższej temperatury silnika. W lecie wymagane jest natomiast obniżenie temperatury i płyn jest wystudzany w chłodnicy. Jednak często w gorącym klimacie, podczas jazdy przy dużych obciążeniach (w górach, pojazd załadowany) temperatura osiąga maksimum i wiele pojazdów musi na chwilę „odsapnąć” i poczekać aby silnik ostygł. Zbyt wysoka temperatura silnika jest objawem wadliwej pracy układu chłodzenia. O czym warto pamiętać?
Płyn
Najczęstszym błędem jest opinia, że płyn chłodzący musimy sprawdzać tylko przed zimą. W zimie zależy nam aby płyn nie zamarzł, ale w lecie musi on zapewnić dobre chłodzenia. Ponieważ magistrala wodna w silniku nie jest idealnie czysta, po pewnym czasie płyn jest zabrudzony, przez co szybciej osiąga temperaturę wrzenia. Warto więc spuścić stary płyn z układu i nalać nowego medium. Przed napełnieniem wskazane jest przepłukanie całego układu odpowiednimi środkami chemicznymi (dostępne w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi). Zazwyczaj przepłukanie polega na spuszczeniu starego płynu, wlanie wody ze środkiem chemicznym, pozostawienia pracującego silnika do pełnego nagrzania (aż włączy się wentylator) i spuszczenie brudnej wody.
Pompa wodna
Pompa w układzie chłodzenia ma za zadanie wymuszać przepływ cieczy. Jeżeli nasza pompa ma już kilka lat, a w lecie samochód „grzeje się”, warto także ją wymienić. Wirnik pompy zmniejsza powierzchnię łopatek wskutek kawitacji (mikropęcherzyki powietrza w cieczy, uderzające w wirnik) i w pewnym momencie pompa, pomimo ładnego wyglądu zewnętrznego, może się okazać zbyt mało wydajna.
Chłodnica
Chłodnica zbudowana jest z wielu rurek, połączonych u góry i na dole specjalnymi wanienkami. To właśnie przepływając rurkami, z jednej wanienki do drugiej, płyn podlega chłodzeniu powietrzem. Aby była większa powierzchnia chłodzenia między rurkami jest układ blaszek. Niestety blaszki te są podatne na zabrudzenia, przez co zamiast pomóc utrudniają chłodzenie. Dlatego przed dłuższym wyjazdem warto przepłukać z zewnątrz chłodnicę. Zazwyczaj czyszcząc ją wypłukujemy zabite owady, liście, zaschnięte błoto itd. Ważne aby podczas tego czyszczenia nie używać wody pod ciśnieniem, bo zamiast udrożnić przepływ, powietrza pozaginamy blaszki i jeszcze bardziej go utrudnimy.
Gdy sprawdzimy te trzy punkty układu chłodzenia, samochód powinien zapewnić nam bezawaryjną i bezstresową podróż nawet w gorącym klimacie.