Numer VIN - poradnik
Numer VIN. To w wielkim skrócie identyfikator każdego auta, który kryje w sobie mnóstwo bardzo ważnych i przydatnych informacji.
Co to jest VIN?
VIN (Vehicle Identification Number) jest złożonym zestawem znaków, który pojazdowi zostaje nadany przez producenta w celu jego identyfikacji. Istnieje norma ISO 3779 - 1983, która określa treść i budowę numeru identyfikacyjnego pojazdu, dzięki czemu może zostać stworzony jednolity dla całego świata system numerów identyfikacyjnych pojazdów samochodowych.
VIN składa się z trzech części:
- WMI światowy symbol producenta- stanowi kod, który jest przydzielany producentowi w celu jego identyfikacji. Kod składa się z 3 znaków (liter lub cyfry), nadawanych przez odpowiedni urząd kraju w którym zlokalizowana jest siedziba producenta, w porozumieniu z międzynarodową organizacją ds. normalizacji ISO lub jej krajowym przedstawicielstwem.
- VDS części opisującą pojazd - składającą się z sześciu znaków, dających ogólny opis i charakterystykę pojazdu. Znaki oraz ich kolejność i znaczenie określane są przez producenta. Nie używane przez producenta pozycje są wypełniane wybranymi przez niego znakami bez określonego znaczenia.
- VIS części wyróżniającej pojazdy - ostatnie osiem znaków przy czym ostatnie cztery są cyframi. Jeżeli producent zamierza podać rok produkcji i/lub zakład produkcyjny, zaleca się, aby rok produkcji podawać na pierwszej a zakład na drugiej pozycji VIS-u. Przez "rok" rozumie się rok kalendarzowy, w którym wyprodukowano pojazd, lub rok modelowy pojazdu zgodnie z ustaleniem przyjętym przez producenta.
Sprawdź za darmo numer VIN i poznaj historię swojego auta! - http://www.autocentrum.pl/vin/
VIN jest konstrukcją alfanumeryczną, z wyjątkiem ostatnich czterech znaków. Dopuszcza się używanie następujących dużych liter łacińskich i cyfr arabskich:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 A B C D E F G H J K L M N P R S T U V W X Y Z
Zezwala się producentom na zamieszczanie znaków oddzielających części VIN-u, WIM, VIS o ile nie są w/w znakami lub takimi, które z w/w znakami można pomylić. Znaki oddzielające nie mogą jednak być używane w dokumentach. Zamieszczony na lub w pojeździe VIN powinien być przedstawiony w jednym lub dwóch wierszach bez miejsc pustych, przy czym ciągłość trzech poszczególnych członów VIN-u, WIM, VDS, VIS nie może być zakłócona. W dokumentach należy podawać VIN jednym ciągiem w jednej linijce. Opis pojęcia i znaczenia VIN-u podano na podstawie normy ISO 3779 (1983).
Dlaczego warto sprawdzić numer VIN?
Powodów, dla których warto jest sprawdzic autentyczność numeru wybitego na karoserii jest bardzo wiele. W przypadku, kiedy zakupiliśmy auto "z drugiej ręki" warto sprawdzić czy sprzedawca był uczciwy i czy auto według numeru nadwozia jest tym samym, które stoi w naszym garażu. Otwiera to duże możliwości dla komisantów, giełd samochodowych, banków, urzędów, towarzystw leasingowych oraz przeciętnych "Kowalskich".
Sprawdź za darmo numer VIN i poznaj historię swojego auta! - http://www.autocentrum.pl/vin/
Jakie informacje zaszyte są w numerze VIN ?
Producenci samochodów przypisują numery VIN w sposób charakterystyczny dla danego modelu. Po rozkodowaniu takiego numeru można dowiedzieć się zaskakujących informacji. Są tam informacje - w zależności od producenta - o typie nadwozia, miejscu produkcji, roku produkcji, rodzaju silnika, rozstawie osi, w wybranych modelach znajduje sie specjalna liczba kontrolna, która ma zapobiegać modyfikowaniu numeru nadwozia. Tak wygląda przykładowy numer volkswagena golfa II WVWZZZ19ZHW091756, który nasza baza rozkodowuje w sposób następujący:
- W - COUNTRY OF ORIGIN GERMANY
- VW - AUTOMAKER VOLKSWAGEN
- ZZZ - CONSTANT
- 19 - MODEL GOLF II / JETTA II
- Z - CONSTANT
- H - MODEL YEAR 1987
- W - PRODUCTION PLANT WOLFSBURG (GERMANY)
- 091756 - SERIAL NUMBER
Informacje te są specyficzne dla tego modelu, dla innych marek mogą wyglądać inaczej.
Sprawdź za darmo numer VIN i poznaj historię swojego auta! - http://www.autocentrum.pl/vin/
Dlaczego przebija się numery nadwozia?
Podstawowym powodem przebijania numerów jest chęć sfałszowania faktycznych cech samochodu. Dzieję się tak w przypadku samochodów kradzionych jak też w przypadku nieuczciwych użytkowników, którzy w ten sposób chcą np. "odmłodzić" swój pojazd w celu podwyższenia jego wartości przed sprzedażą. W przypadku modeli, które posiadają liczbe kontrolną wykrycie takiego fałszerstwa jest łatwe. W innych przypadkach dopiero wizyta w specjalistycznym zakładzie diagnostyki mechanoskopijnej może potwierdzić nasze przypuszczenia.