Nie tylko amortyzatory
Tytuł niniejszego artykułu ma uzmysłowić wszystkim posiadaczom samochodów, iż w trosce o prawidłowe funkcjonowanie zawieszenia należy dbać nie tylko o amortyzatory. Oznacza to, że uwagę trzeba skierować również na współpracujące z nimi elementy, takie jak: osłony, odboje, łożyska, poduszki, talerze oporowe i sprężyny. Nieodzowna jest także okresowa kontrola elementów złącznych zawieszenia, w postaci śrub, podkładek i nakrętek.
Uwaga na uszkodzenia!
Przede wszystkim szczegółowej kontoli należy poddać osłony i odboje amortyzatorów. Podstawowym zadaniem osłon jest niedopuszczanie do przedostawania się zanieczyszczeń w postaci piasku, kurzu i soli w sezonie zimowym, do tłoczysk amortyzatorów. Uszkodzone osłony przepuszczają zanieczyszczenia, które w krótkim czasie przyczyniają się do uszkodzeń amortyzatorów. Zazwyczaj wtedy dochodzi do wycieku oleju lub znacznego spadku ciśnienia gazu. Podczas okresowej kontroli elementów zawieszenia należy również zwrócić uwagę na stan techniczny odbojów. Tylko nieuszkodzone, charakteryzujące się właściwą elestycznością, gwarantują bezawaryjną pracę amortyzatorów. Bywają jednak skrajne przypadki, w których nieprawidłowo funkcjonujące odboje mogą doprowadzić do uszkodzenia tych ostatnich. Dzieje się tak dość często w samochodach spod znaku Volkswagena (m.in. Passat B4, czy VW Golf III). W pojazdach tych, ze względu na zastosowanie w nich amortyzatorów mających postać kolumn z zamontowanymi na nich sprężynami, odboje pełnią - podobnie jak osłony - funkcję ochronną. O co chodzi? Ze względu na zastosowany typ mocowania, w okolice osłon i odbojów przedostaje się wilgoć i różnego rodzaju zanieczyszczenia. Zadaniem tych ostatnich, jest zatem zapewnienie właściwej bariery chroniącej tłoczysko przed wspomnianymi szkodliwymi czynnikami. Dlatego też w wymienionych modelach, zarówno osłony jak i odboje, powinny być znacznie częściej wymieniane na nowe - bezzwzględnie zaś po stwierdzeniu nawet niewielkiego uszkodzenia.
Naprężenia i korozja
Kolejne kroki opodczas kontroli należy skierować w kierunku łożysk lub tzw. poduszek mocujących (w pojazdach, w których są one zamontowane). W przypadku kolumn McPhersona górne zamocowania amortyzatorów dysponują łożyskami kulkowymi, które ulegają stopniowemu zużyciu podczas codziennej eksploatacji. Podobnie ma się sprawa z poduszkami mocującymi, dlatego też w przypadku stwierdzenia uszkodzenia, należy je wymienić na nowe. I wreszcie czas na talerze oporowe, które służą do mocowania sprężyn i same sprężyny. Te pierwsze zapewniają właściwe osadzenie sprężyn na amortyzatorze i są montowane jako integralna część amortyzatora lub jego łożyska lub są oddzielnymi elementami zawieszenia. W większości przypadków dochodzi do ich uszkodzeń z przyczyn czysto mechanicznych, m.in. na skutek nadmienego dobijania do nich zawieszenia będącego skutkiem braku właściwego tłumienia. Również wspomniane wyżej sprężyny mogą utracić swoją sztywność i inne swoje właściwości, np. po ułamaniu poszczególnych zwojów. To ostatnie jest również konsekwencją utraty właściwości tłumiących przez amortyzator.
Żeby skutecznie łączyły
Kontrolując stan techniczny zawieszenia, nie można również pominąć dokładnego sprawdzenia elementów złącznych i mocujących. W tym przypadku chodzi o różnego rodzaju nakrętki, śruby i podkładki. Warto okresowo sprawdzać stan ich dokręcenia oraz odpowiednio szybko reagować w przypadku stwierdzenia ubytków. Uwaga! Przy każdorazowej wymianie amortyzatorów na nowe, należy również wymieniać wszystkie elementy złączne. Spełnienie tego ostatniego warunku nie powinno jednak pociągać za sobą żadnych trudności, bowiem te ostatnie są dostarczane w komplecie wraz z nowymi amortyzatorami. Fachowcy doradzają również, aby każdorazowo rozszerzyć dokonywaną wymianę, o wspomniane już wyżej osłony i odboje, a także łożyska amortyzatorów (lub poduszki mocujące), talerze oporowe i sprężyny. Całościowa wymiana zapewnia bowiem bezawaryjne funkcjonowanie całego zawieszenia, bez ryzyka uszkodzenia któregoś z nie wymienionych jego elementów.
I oczywiście - amortyzatory
Na koniec niniejszego tekstu parę słów o najważniejszym elemencie zawieszenia, jakim są amortyzatory. Należy je wymieniać po stwierdzeniu zmniejszonej siły tłumienia drgań (w tym przypadku warto upewnić się o stopniu niesprawności, poddając je kontroli na tzw. skocktesterze), bezwwzględnie zaś po gwałtownym uszkodzeniu, m.in. wjechaniu w głęboką dziurę lub wyrwę w jezdni. Amortyzatory zawsze wymienia się parami. Jest to szczególnie istotne, ponieważ przy wymianie tylko jednego amortyzatora (np. tego bardziej uszkodzonego), siła tłumienia drgań zawieszenia będzie różna po obu stronach pojazdu. W konsekwencji odbije się to na znacznie gorszym prowadzeniu i zachowaniu pojazdu na drodze.