Narzekasz na prowadzenie samochodu? Sprawdź geometrię!
Geometria zawieszenia ma kluczowy wpływ na zachowanie samochodu podczas jazdy. Od jej właściwego ustawienia zależy trakcja na zakrętach, prowadzenie na prostych, a nawet sposób ścierania się opon i zużycie paliwa.
Właściwości jezdne samochodów zależą od wielu czynników. Rozkładu masy, stopnia twardości sprężyn i amortyzatorów, rodzaju opon i ciśnienia w nim panującego, jak również ustawienia kół względem nawierzchni. W wielu modelach koła nie tworzą z podłożem idealnie prostego kąta, a ich ustawienie względem siebie odbiega od równoległego. Dzięki temu koła odpowiednio układają się na zakrętach, a także po obciążeniu dużymi siłami w trakcie przyspieszania lub hamowania. Od ustawienia geometrii zawieszenia zależy również siła, z jaką kierownica będzie „odbijała” po skręcie oraz opory, jakie będą towarzyszyły jeździe na wprost - mają wpływ na zużycie paliwa.
Składowe geometrii zawieszenia to m.in. zbieżność oraz kąty pochylenia kół, jak również kąty pochylenia i wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. W najprostszych układach jezdnych można regulować wyłącznie zbieżność przednich kół. Optymalne kąty są natomiast wymuszane przez fabrycznie dobrany kształt poszczególnych elementów zawieszenia. Ich zużycie stopniowo zmienia geometrię – powróci do normy po wymianie części. Oczywiście przy zawieszeniu z ograniczoną możliwością regulacji błyskawicznie wychodzą na jaw wszelkie niedociągnięcia w naprawie powypadkowej.
Regulacja geometrii zawieszenia może wyglądać na prostą czynność, z którą poradzi sobie każdy, odpowiednio wyposażony warsztat. Kluczową rolę odgrywa jednak doświadczenie mechaników. Znalezienie odpowiedzi na pytanie, kto potrafi dobrze wyregulować zawieszenie, nie jest trudne - wystarczy przejrzeć fora dyskusyjne miłośników danej marki. Wysokiej klasy specjalista poradzi sobie także z mocno obniżonymi zawieszeniami, jak również układami jezdnymi pojazdów, które przypadkowy warsztat zaszufladkował jako „niemożliwe do poprawnego ustawienia”.
Wstępnej weryfikacji geometrii zawieszenia można dokonać we własnym zakresie. Wystarczy zdjąć ręce z kierownicy podczas jazdy ze stałą prędkością po równym i pustym odcinku drogi. Jeżeli samochód zacznie ściągać lub kierownica bez naszej pomocy skręci w lewą lub prawą stronę, warto wybrać się do warsztatu i zweryfikować geometrię zawieszenia. Oczywiście sygnały bywają też dużo bardziej oczywiste. Jednym z najbardziej wyraźnych jest pisk opon, który pojawia się nawet na niezbyt szybko pokonywanych zakrętach. Rozregulowane podwozie może też sprawić, że podczas jazdy na wprost kierownica będzie lekko skręcona lub bieżnik opon zacznie się nierównomiernie zużywać.
Warto wiedzieć, że proponowane przez producentów nastawy układu jezdnego nie zawsze są perfekcyjne. Czasami wystarczą niewielkie korekty, by wrodzona podsterowność samochodu stała się przeszłością. Spostrzeżeniami dotyczącymi zachowania się pojazdu warto podzielić się z mechanikiem. Wiele firm, w tym stacje kontroli pojazdów, oferują ustawienie parametrów zawieszenia według życzenia klienta.
Jak często należy kontrolować geometrię zawieszenia? Stan polskich dróg sprawia, że niewielkie odchylenia od normy mogą pojawiać się już po kilkunastu tysiącach kilometrów. Na kontrolę warto wybrać się po wjechaniu w większą dziurę, zbyt szybkim sforsowaniu krawężnika, a także wymianie wahacza, amortyzatora albo gumowych tulei zawieszenia.
Sprawdzenie zbieżności przednich kół kosztuje zwykle 65-80 złotych, natomiast za pełną kontrolę i regulację zbieżności trzeba zapłacić ok. 160-200 złotych. Cena zależy od firmy, której zlecimy wykonanie usługi, a także stopnia trudności. Koszt usługi trudno uznać za wygórowany. Szczególnie, jeżeli odniesiemy go do ceny zakupu chociażby jednej opony, która w przypadku jazdy z rozregulowanym zawieszeniem może szybko nadawać się do wymiany.