Multitronic, czyli CVT z problemami
Przekładnie bezstopniowe Multitronic można wciąż spotkać w starszych modelach samochodów spod znaku Audi, m.in. A4 (B6, B7, B8), A6 (C5, C6, C7) oraz rzadziej w A5, A7 i A8 (D2, D3). Skrzynie nie były montowane w A1, A3, Q3 czy Q7. Multitronic występuje wyłącznie w modelach z silnikami umieszczonymi wzdłużnie i z przednim napędem – nie ma ich w quattro. Od 2014 do 2016 roku Audi wygaszało stopniowo produkcję aut z przekładnią bezstopniową, przechodząc na skrzynie DSG (S Tronic).
Jak to działa?
Multitronic stanowi rozbudowaną odmianę dobrze znanej przekładni bezstopniowej CVT (z ang. Continuous Variable Transmission), o tzw. stałozmiennym przełożeniu. Charakterystyczną cechą tej przekładni jest utrzymywanie stałych obrotów podczas przyspieszania. Napęd przenosi w niej wielorzędowy łańcuch osadzony na kołach stożkowych. Elektronicznie sterowane koła stożkowe odpowiadają za płynną zmianę przełożenia, rozsuwając się i zsuwając, przez co zmieniają swoją średnicę. Dzięki temu rozwiązaniu obrotomierz wskazuje nieprzerwanie stałą wartość obrotów przy niskich prędkościach, która wzrasta i osiąga określoną stałą wartość przy pełnym przyspieszeniu, aż do zmniejszenia nacisku na pedał gazu.
Co się psuje?
Najpoważniejszym objawem sygnalizującym usterkę skrzyni bezstopniowej, jest szarpanie przy przyspieszaniu i zatrzymywaniu. Najczęściej też, przy prędkościach rzędu 30-50 km/h, daje się zauważyć wahanie obrotów. Może to świadczyć zarówno o awarii pompy oleju przekładniowego lub o nadmiernym zużyciu tego ostatniego, jak też o rozciągnięciu łańcucha. Objawami usterek są również często włączające i wyłączające się kontrolki wszystkich trybów jazdy (PRNDS), na wyświetlaczu pomiędzy zegarami. Jest to bardzo często połączone z niemożliwością jazdy do przodu w trybie D (drive), pomimo właściwego przestawienia wybieraka w ten tryb pracy przekładni. Zazwyczaj za taki stan rzeczy odpowiada wtedy uszkodzony sterownik skrzyni. Najbardziej narażone na usterki są raczej starsze modele Audi, głównie wyprodukowane przed 2006 rokiem i o dużych przebiegach.
Dlaczego się psują?
Przekładnie bezstopniowe Multitronic są bardzo wrażliwe na jakość zastosowanego w nich oleju. Ponadto należy również pamiętać o jego właściwym poziomie. Dlaczego to takie istotne? Brak regularnej wymiany oleju (fachowcy doradzają, aby robić to po przebiegach rzędu 60 tys. km), powoduje tarcie bocznej ścianki łańcucha o bieżnię. W konsekwencji, w tej ostatniej powstają wgłębienia, w których może dojść do zaklinowania się łańcucha. Kolejny problem stanowi sprzęgło przekładniowe. Służy ono do przenoszenia napędu z silnika na koła pojazdu, po naciśnięciu pedału przyspieszenia na wolnych obrotach. Dla prawidłowego funkcjonowania wymagana jest jego okresowa kalibracja.
Naprawa – ile to kosztuje?
Ceny serwisu przekładni Multitronic zależą od uszkodzenia określonego jej podzespołu. Przykładowo, wymiana sterownika skrzyni to koszt rzędu 5 tys. zł (wraz z robocizną), zaś za kompleksową wymianę łańcucha, oleju oraz filtra zapłacimy o co najmniej tysiąc złotych więcej.