Mercedes Klasa E W212 (2009-2016). Poradnik kupującego
Mercedes zaliczył w przeszłości parę wpadek, które osłabiły legendę niezawodnych aut. Klasa E o oznaczeniu W212 przerwała złą passę i okazała się naprawdę udanym modelem. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Mercedes Klasy E W212 został zaprezentowany na genewskim Motor Show w 2009 roku. Klientom przypadł do gustu - typowy dla Mercedesa z tamtych lat - bardzo klasyczny kształt. W tej generacji Klasa E okazała się niemałym sukcesem i przynosiła marce spore zyski.
Już w pierwszym roku produkcji były dostępne wszystkie wersje nadwoziowe:
- sedan
- kombi
- coupe
- cabrio
Dość kontrowersyjną decyzją było zbudowanie odmian coupe i cabrio na platformie mniejszej klasy C (W204), ale klientom to chyba nie przeszkadzało. Klasa E W212 wyróżniała się przede wszystkim genialną aerodynamiką. Współczynnik oporu powietrza wynosi w tym samochodzie 0,25, co przekłada się na niskie zużycie paliwa.
Klasa E W212 została wyposażona w szereg bardzo nowoczesnych rozwiązań. Już w 2009 roku ten model Mercedesa ostrzegał wibracjami na kierownicy przed opuszczeniem pasa ruchu, sygnalizował na lusterkach obecność pojazdu w martwej strefie, miał aktywny tempomat, który potrafił zatrzymać się przed pojazdem z przodu i system Night Vision z kamerą noktowizyjną.
Nie zabrakło też rozwiązań poprawiających komfort, jak na przykład podgrzewane i wentylowane fotele z masażem i system Command, ale stosowana w tamtych czasach w mercedesach deska rozdzielcza wygląda już trochę leciwie. Pełna klawiatura telefonu raczej się już nie przydaje.
Testując ten samochód, rozpływaliśmy się nad poziomem komfortu, jaki oferuje i tak jest do dziś. Warto więc znaleźć egzemplarze z bogatym wyposażeniem i korzystać z wybitnie relaksującego charakteru Mercedesa Klasy E W212.
Tym bardziej do zakupu zachęca praktyczny charakter klasy E. Bagażnik wersji sedan mieści aż 542 l, a w kombi mamy kolosalne 695 l.
Mercedes W212 - silniki
W modelach Mercedesa nigdy nie można było narzekać na liczbę dostępnych silników i tak jest też tutaj. Do wyboru mamy aż 16 silników, w tym te zasilane gazem ziemnym, choć liczba stacji oferujących CNG nie zachęca do zakupu takiej wersji.
Najtańsze egzemplarze są wyposażone w trwałego diesla o mocy 136 KM. Tyle jednak nie wystarczy, by sprawnie napędzać limuzynę ważącą 1,6 tony. Lepiej więc zrezygnować z najsłabszych silników, ale na szczęście Mercedes postawił w większości na mocne jednostki.
Silniki Mercedesa, na które trzeba uważać
Silniki benzynowe:
- E200 1,8 R4 184 KM
- E250 1,8 R4 204 KM
- E300 3,0 V6 231,245 KM
- E350 3,5 V6 252,272, 292, 306 KM
- E400 3,0 V6 Biturbo 333 KM
- E400 Hybrid 306 +27 KM
- E500 4,7 V8 Biturbo 408 KM
- E500 5,5 V8 388 KM
- E63 AMG 6,2 V8 525 KM
- E63 AMG 5,5 V8 Biturbo 525, 557, 585 KM
Silniki Diesla:
- E200/E220/E250CDI CDI 2,1 R4 136, 163, 170, 204 KM
- E300 CDI Hybrid 2,1 R4 + silnik elektryczny 204 + 27 KM
- E300 CDI/E350CDI 3,0 V6 204, 211, 232, 252, 265 KM
Mercedes W212 - typowe usterki
Silniki Diesla 2,1 l z początku produkcji miewały problemy z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi, ale dzisiaj wszystkie egzemplarze powinny być już po akcji serwisowej. Pojawiają się też wycieki płynu chłodzącego i szybsze zużywanie rozrządu. Poza tym to bardzo trwały silnik, który spokojnie pokona nawet kilkaset tysięcy kilometrów. Diesel V6 również jest trwały, ale po ok. 300 tys. km pojawiają się problemy z wtryskiwaczami, turbosprężarkami, filtrami DPF, kolektorami ssącymi, rozszczelniającymi się chłodnicami oleju i odmą. W takiej sytuacji naprawa zaczyna mieć cenę "premium". Naprawy lepiej przeprowadzać na oryginalnych częściach, a to też podnosi koszty. W mocnych dieslach automaty wymagają często wizyty w serwisie już po ok. 200 tys. km.
Chcąc uniknąć problemów, powinniśmy omijać egzemplarze w kolorze budyniu. To popularne niemieckie taksówki z dużymi przebiegami.
W benzynowych 3.0 V6 i 3.5 V6 dochodzi do przedwczesnego zużycia zębatek na wałkach wyrównoważających, co wiąże się z kosztem rzędu kilku tysięcy złotych. To wada fabryczna, którą można sprawdzić w ASO.
Zawieszenie pneumatyczne oferuje świetny komfort, ale zdarzają się usterki miecha pneumatycznego lub sprężarki. Taka naprawa również pochłonie kilka tys. zł. Inne awarie elektroniki też występują wśród elementów wyposażenia, ale nie dotyczy to wielu egzemplarzy.
Przy oględzinach można też zwrócić uwagę, czy do bagażnika nie przecieka woda. Korozja jednak nie występuje.
Mercedes W212 - zużycie paliwa
Opływowe nadwozie obniża zużycie paliwa, ale widać to głównie w przypadku silników Diesla. Nawet te o mocy 258 KM zużywają 10 l/100 km. Słabsze - po 6-7 l/100 km, choć - jak pamiętamy z testów - klasa E potrafi zejść znacznie poniżej tych wartości.
Najbardziej paliwożerne są oczywiście wersje AMG, które potrzebują nawet 17 l/100 km średnio. Benzyny o mocy około 200 KM zużywają 9-10 l/100 km średnio, co jest już niezłą wartością, biorąc pod uwagę rozmiar samochodu.
Raporty spalania dla wszystkich wersji silnikowych znajdziecie tutaj.
Mercedes W212 - rynek używanych
Mercedes dobrze trzyma cenę i chyba przez to nie jest tak popularny, jak Audi czy BMW. Na portalu ogłoszeniowym widzimy ponad 600 samochodów, z czego prawie 70 proc. to diesle. Nie widać jednoznacznej preferencji określonego rodzaju nadwozia - możemy dostać podobną liczbę sedanów, jak i kombi.
Modele z końca produkcji nadal są drogie. 4- i 5-latki kosztują około 140 tys. zł, ze słabszymi silnikami - około 95 tys. zł. Wniosek? By kupić nieco starsze, bez około 45-50 tys. zł lepiej nie podchodzić.
Na wykresie z naszego raportu (LINK) dość dobrze widać, że klasa E traci wartość znacznie łagodniej niż konkurenci.
Czy warto kupić Mercedesa W212?
Mercedes Klasy E W212 to wybitnie komfortowy samochód z mnóstwem nowoczesnych rozwiązań na pokładzie. Trzeba jednak pamiętać, że gdy kupimy używanego Mercedesa W212 w cenie nowego kompaktu, koszty utrzymania będą większe niż w przypadku auta kompaktowego z salonu. Jeśli kupimy zużyty egzemplarz, będą jeszcze wyższe. Z drugiej strony - Mercedes udowodnił tym modelem, że nadal potrafi robić trwałe i niezawodne samochody. Warto z tego skorzystać!
A co mówią kierowcy?
70 kierowców oceniło klasę E W212 na średnio 4,53. Aż 90 proc. kupiłoby samochód ponownie. Bardzo duża część elementów jest oceniona powyżej średniej w segmencie, poza jedną - stosunek ceny do jakości. Kierowcy uważają, że to jest poniżej średniej.
Źródłem uciążliwych usterek jest tylko układ elektryczny. Kierowcy zostali pozytywnie zaskoczeni przez silnik, przeniesienie napędu, zawieszenie, karoserię i układ hamulcowy.
Redaktor