Mazda 6 GH (2008-2012). Poradnik kupującego
Używana Mazda 6 kusi sportowym charakterem i precyzją wykonania, która sugerowałaby bezproblemową eksploatację. Jest w tym trochę racji, ale na pewne rzeczy trzeba uważać.
W 2008 roku swoją premierę miała Mazda 6 drugiej generacji, oznaczona jako GH. W tym to też roku importem i dystrybucją zajął się powołany oficjalny polski oddział - Mazda Motor Poland. Lepsze wsparcie producenta przełożyło się na niezłą sprzedaż, co oznacza, że - w przeciwieństwie do pierwszej generacji - na rynku wtórnym nie brakuje modeli GH z polskich salonów.
Mazda 6 to średniej wielkości sedan z Japonii, który konkurował w bardzo zatłoczonym segmencie: z Fordem Mondeo, Volkswagenem Passatem, Toyotą Avensis, Citroenem C5, Peugeotem 508, Hondą Accord, Oplem Insignią, Renault Laguną, czy Skodą Superb. Mimo wszystko, samochód wyróżniał się na tle konkurencji sportową stylistyką i prowadzeniem.
Wnętrze przypomina typowo japońskie konstrukcje z tamtego okresu. Mamy dobre materiały we wnętrzu, można było też zamówić skórzaną tapicerkę, a obok dość klasycznego już czerwonego podświetlenia zegarów i ekranu segmentowego na szczycie konsoli, w najbogatszych wersjach wyposażenia pojawiały się systemy multimedialne z nawigacją. Wnętrze jest naprawdę przestronne.
W 2010 roku na drogi zaczęły wyjeżdżać modele po faceliftingu. Zmiany były zakrojone bardzo szeroko. Zmieniono wygląd, wykonanie, mechanikę, a nawet poprawiono ergonomię.
Mazda 6 w generacji GH występowała w trzech wersjach nadwoziowych. Poza trójbryłowym sedanem i kombi, w ofercie był też liftback. Ostatnie nadwozie docenią ci, którzy cenią sobie klasyczny wygląd samochodu, ale jednocześnie oczekują większej praktyczności o dużego otworu załadunkowego.
Bagażnik wersji sedan mieści 505 litrów, liftbacka - 510 litrów, a kombi - 519 litrów.
Mazda 6 GH - silniki
Mazda 6 GH oferowała całkiem szeroki wybór jednostek napędowych, dając coś zarówno tym, którzy szukają niższego zużycia paliwa, jak i tym, którzy chcieliby odpowiednio dużej mocy.
Łącznie oferowano 9 wersji silnikowych:
Silniki benzynowe:
- 1.8 MZR 120 KM
- 2.0 MZR 147 KM
- 2.0 MZR-DISI 155 KM (od 2010 roku)
- 2.5 MZR 170 KM
- 3.7 MZI V6 273 KM
Silniki Diesla:
- 2.0 MZR-CD 140 KM
- 2.2 MZR-CD 125 i 129 KM - od 2010 roku
- 2.2 MZR-CD 163 KM - od 2010 roku
- 2.2 MZR-CD 180 KM (od 2010 roku) i 185 KM
2-litrowy silnik Diesla nie był udaną konstrukcją i uchodzi za awaryjny. To też dlatego można spotkać sporo okazyjnych ofert samochodów z tą jednostką napędową. Diesle o pojemności 2,2 l, które wprowadzono do modelu po faceliftingu z 2010 roku, były już o wiele bardziej udane. 2-litrowy diesel miał rozrząd na pasku, wersja 2,2-litrowa miała już rozrząd na łańcuchu.
Już od początku produkcji o wiele bardziej dopracowanymi silnikami były te napędzane benzyną. Nie można wybrać źle, wybierając silnik 2,5 l o mocy 170 KM. Oferuje on przyzwoitą dynamikę i nie zużywa dużo więcej paliwa niż silniki dwulitrowe.
Silniki benzynowe w Maździe 6 GH występowały zarówno z wtryskiem pośrednim, jak i bezpośrednim. Ten drugi oznaczono jako DISI. Jeśli więc myślelibyście o instalacji gazowej, lepiej wybrać inny silnik niż ten o mocy 155 KM. Wszystkie silniki mają praktycznie bezobsługowy rozrząd łańcuchowy.
Mazda 6 GH - typowe usterki
Bardzo typową wadą Mazdy 6 GH było bardzo słabe zabezpieczenie nadwozia przed korozją i delikatny, podatny na zarysowania lakier. Szkoda, bo pod tym nadwoziem kryje się naprawdę niezawodne i bezawaryjne auto.
Problemy jednak się zdarzają. Chociaż zawieszenie jest bardzo trwałe (nawet 100 tys. km bez serwisu), to zdarzają się problemy z układem wspomagania kierownicy czy czujnikami TPMS. W niektórych egzemplarzach pojawiały się też drobne usterki mechanizmu zmiany biegów.
Zakup 2-litrowego silnika Diesla to proszenie się o kłopoty. Typową dla niego usterką jest zacieranie się. Egzemplarze po remoncie pozwolą jednak odetchnąć na przynajmniej kilka lat. Nieco mniej problematyczne będzie przy tym zapychanie się filtra DPF.
W wersjach kombi warto przyjrzeć się relingom. Zdarza się, że w miejscu mocowania puszczają wodę i na podsufitce pojawiają się mokre plamy.
Mazda 6 GH - zużycie paliwa
Aż 337 kierowców podzieliło się swoimi wynikami zużycia paliwa w poświęconym tego dziale AutoCentrum. Średnie spalanie dla poszczególnych silników wygląda następująco:
Silniki benzynowe:
- 1.8 MZR 120 KM - 7,7 l/100 km
- 2.0 MZR 147 KM - 8,5 l/100 km
- 2.0 MZR-DISI 155 KM (od 2010 roku) - 8,6 l/100 km
- 2.5 MZR 170 KM - 9,8 l/100 km
- 3.7 MZI V6 273 KM - 14,2 l/100 km
Silniki Diesla:
- 2.0 MZR-CD 140 KM - 7,0 l/100 km
- 2.2 MZR-CD 125 i 129 KM - od 2010 roku - 6,5 l/100 km
- 2.2 MZR-CD 163 KM - od 2010 roku - 6,6 l/100 km
- 2.2 MZR-CD 180 KM (od 2010 roku) - 7,0 l/100 km
- 2.2 MZR-CD 185 KM - 6,8 l/100 km
Mazda 6 GH - raporty awaryjności
W raportach awaryjności TUV widać początkową awaryjność, która przerodziła się w całkiem przyzwoite wyniki. Modele z początku produkcji, testowane w 2017 roku, odznaczały się współczynnikiem usterek na poziomie 14,3%. W tym samym roku współczynnik modeli poliftingowych z około 2011 roku wynosił 10%.
Raporty Dekry wskazywały w 2012 roku, że jedynie 6% Mazd 6 GH na testach miało poważne usterki przy przebiegu pomiędzy 50 a 100 tys. km. To jednak dość stary raport i wiele samochodów ma już kilkukrotnie większy przebieg.
Mazda 6 GH. Rynek używanyh modeli
Na popularnym portalu ogłoszeniowym znajdziemy ponad 500 ogłoszeń. Niewiele ponad połowa z nich (ok. 52%) to samochody z silnikami benzynowymi. Wybierając diesla, trzeba naprawdę uważać, bo aż 30% ofert stanowią te z 2-litrowymi jednostkami napędowymi. Odrobinę nadziei daje jednak fakt, że w tej grupie zdarzają się też spore przebiegi.
Ponad połowę ofert stanowią też samochody z nadwoziem kombi. Dostępne opcje filtrowania utrudniają rozróżnienie sedanów od liftbacków, ale w przypadku nowych Mazd 6, większą popularnością cieszyły się te ostatnie.
Zaledwie 50 egzemplarzy ma cenę wyższą od 30 tysięcy złotych.
Przykładowe oferty:
- kombi, 2.2l Diesel 163 KM, rok: 2012, przebieg: 192 300 km, cena: 25 900 zł
- liftback, 1.8 Benzyna 120 KM, rok: 2008, przebieg: 199 400 km, cena: 20 000 zł
- liftback, 2.5 Benzyna 170 KM, rok: 2009, przebieg: 102 000 km, cena: 26 900 zł
Czy wartko kupić Mazdę 6 GH?
Mazda 6 drugiej generacji kusi przede wszystkim sportowym wyglądem, przestronnym wnętrzem i świetnym prowadzeniem. Jeśli silnik Diesla miałby być koniecznością - do tego modelu trzeba podchodzić z rezerwą i wybierać egzemplarze po liftingu. Warto więc wybierać silniki benzynowe, ale pod warunkiem, że kupimy model bez korozji.
A co mówią kierowcy?
Znaczna większość z 250 właścicieli Mazdy 6 GH, którzy na AutoCentrum wypowiedzieli się na temat Mazdy 6 GH, poleca ten samochód. Średnia ocena kierowców to 4,49 na pięciopunktowej skali. 89% kupiłoby ten samochód ponownie.
Za plusy uznali silnik, zawieszenie i układ przeniesienia napędu. Do wad zaliczają natomiast układ elektryczny i hamulcowy. Najniżej ocenianym elementem jest karoseria - kierowcy narzekają przede wszystkim na delikatny lakier, więc lepiej się mu dokładnie przyjrzeć przed zakupem.
Redaktor