Leasing konsumencki alternatywą dla kredytu?
Nowa forma finansowania "zakupu" pojazdu jeszcze w 2010 roku.
Osoby prywatne w Polsce rzadko wybierają leasing jako formę finansowania nabycia pojazdu mechanicznego. Powodem bywa nierzadko niepewność wynikająca z niejasności przepisów czy ich interpretacji, a zwłaszcza obawa przed ewentualnym odebraniem spłacanego samochodu w wyniku bankructwa firmy leasingowej. Niedługo taki stan rzeczy może się znacząco zmienić, ponieważ nasz kraj zobligowany jest do przyjęcia unijnej dyrektywy obejmującej leasing prywatny do 11 czerwca 2010 roku. Aktualnie trwa przygotowywanie założeń do ustawy o kredycie konsumenckim, zgodnie z postanowieniami której po zakończeniu okresu leasingu klient będzie miał obowiązek kupna samochodu. Równocześnie trwają również działania mające na celu zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz fizycznych w zakresie leasingu. Projekt znajduje się w fazie przygotowań, a jego wprowadzenie planowane jest na styczeń 2011 roku.
Wprowadzenie nowych regulacji pozytywnie wpłynęłoby na konkurencję – klient indywidualny zyskałby alternatywę dla kredytu. W przypadku leasingu konsumenckiego konsument nie jest uprawniony do dokonywania odpisów podatkowych, ale dzięki leasingowaniu pojazdu (od firmy CFM, zarządzającej dużą flotą pojazdów), miałby łatwiejszy dostęp usług takich, jak sezonowa wymiana opon, czy serwisowanie. Być może także niższe koszty ubezpieczenia, a ponadto w przypadku szkody, konsekwencje ponosiłby leasingodawca, a nie jak w przypadku kredytu konsumenckiego – klient (przynajmniej teoretycznie). Co istotne, umowy leasingu konsumenckiego można będzie rozwiązywać w dowolnym momencie i bez konieczności wykupu auta (koszty amortyzacji pojazdu będą uwzględnione w ratach albo uregulowane zapisami w umowie).
Artur Sulewski, dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management: „Leasing konsumencki nie jest w Polsce popularny, ponieważ osoby fizyczne nie mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych, wliczać rat leasingowych w koszty uzyskania przychodów, czy też odliczać podatku VAT, jak robią to przedsiębiorcy. Konsumenci chcąc kupić nowy samochód przeważnie decydują się więc na wzięcie kredytu, który w obecnych warunkach jest bardziej atrakcyjny finansowo. Zmiany prawne pozwoliłyby więc firmom oferującym wynajem długoterminowy wykazać się i zaoferować klientom nowe rozwiązania. Dla całej branży leasingowej byłby to impuls do dalszego, dynamicznego rozwoju."
Leasing konsumencki ma szansę stać się finansową alternatywą dla kredytu, jak w Europie Zachodniej. Wymaga mniej formalności niż zakup, a często bywa łatwiej dostępny czy tańszy niż zakup. Nie można jednak zapominać o ewentualnych wadach, jak np. konieczność serwisowania i ewentualnych napraw pojazdu we wskazanych placówkach (na ogół ASO), co może wiązać się z większymi wydatkami na eksploatację. W przypadku wielu pojazdów czy marek atrakcyjność ofert może być różna, co wynika z zależności finansowych między firmami motoryzacyjnymi a finansowymi. Możliwość wyboru nowej opcji finansowania przez klientów indywidualnych z pewnością poprawi konkurencyjność na rynku.
Na nowe przepisy z niecierpliwością czeka cały sektor firm zarządzających flotami pojazdów, który chciałby zrekompensować sobie utratę zysków po zapowiadanych ograniczeniach w przypadku zakupów samochodów „z kratką" przez podmioty gospodarcze. W przypadku części marek, m.in. na skutek wynegocjowanych z markami motoryzacyjnymi zniżek (w wyniku zakupu i serwisowania dużej liczby pojazdów), firmy leasingowe będą mogły zaproponować atrakcyjne oferty. Czy jednak będą bardziej atrakcyjne od kredytów zobaczymy dopiero w 2010 albo 2011 roku.