Kontrolka check engine w parze z EPC lub ESP – o co w tym chodzi?
Niemal każdy kierowca starszego samochodu miał do czynienia z widokiem kontrolki check engine, pomarańczowej z symbolem silnika. Jednak nie każdy wie, dlaczego czasami pali się ona w parze z kontrolką EPC lub ESP/ASR. Już wyjaśniam.
Check engine to podstawowa kontrolka informująca o nieprawidłowej pracy silnika lub innego urządzenia, które ma wpływ na silnik, np. czujnika czy choćby katalizatora. W samochodach nieco bardziej rozbudowanych, po zapaleniu się kontrolki check engine czasami pojawiają się inne, najczęściej EPC lub ESP/ASR. Dlaczego tak się dzieje?
Kontrolka EPC – co oznacza?
Kontrolka EPC powszechnie występuje w samochodach Grupy Volkswagena. Jest to kontrolka informująca wyłącznie o usterce obszaru elektrycznego. Nie tylko silnika. Dlatego EPC może zapalić się zarówno razem z check engine (np. awaria czujnika odpowiadającego za pracę silnika), jak i samodzielnie (np. usterka świateł).
Kiedy zapalą się obie kontrolki razem, wówczas niemal pewne jest, że awarii uległ obszar elektryczny odpowiedzialny bezpośrednio za silnik. Dlatego też diagnostyka jest łatwiejsza i kierowca mniej więcej może się domyślić, co mogło się stać.
Przykładowo, jeśli auto zgaśnie lub nie chce odpalić, a świeci się kontrolka EPC, to na pewno przyczyną nie jest brak paliwa. Mogło natomiast dojść do usterki elektronicznej w obszarze układu paliwowego.
Kontrolka ESP/ASR wraz z check engine – co to oznacza?
Niekiedy drobne usterki, mające tylko nieznaczny wpływ na pracę silnika, wręcz nieodczuwalne, mogą powodować zapalenie się kontrolki chceck engine. Jednak kiedy komputer sterujący nie może płynnie regulować mocy silnika, może zapalić się kontrolka ESP/ASR, czyli systemów stabilizacji toru jazdy lub kontroli trakcji. W innych autach może się to inaczej nazywać, np. w Toyocie jest to kontrolka VSC czy TRC.
Dzieje się tak choćby dlatego, że za pracę układu kontroli trakcji odpowiada nie tylko system ABS hamujący ślizgające się koła, ale także silnik, który obniża moc w przypadku poślizgu. Jeśli jest usterka, która uniemożliwia takie działanie, wtedy check engine uzupełnia kontrolka ESP/ASR.
W praktyce oznacza to istotną usterkę, która powoduje obniżenie mocy lub brak płynności pracy silnika, np. wypadanie zapłonów. To też powinno dać kierowcy sygnał, że nie może liczyć na pełną moc lub może się zdarzyć, że silnik na chwilę straci moc, a zużycie paliwa może być podwyższone.
Kontrolki często żyją własnym życiem
Pomimo powyższych informacji, które można potraktować ogólnikowo, występują niekiedy kompilacje usterek, co powoduje zapalenie się zupełnie nieoczekiwanej kontrolki. Przykładowo, w niektórych samochodach przepalenie się żarówek świateł stop powoduje zapalenie kontrolki systemu ESP. Byłoby to jeszcze zrozumiałe, gdyby paliła się tylko ta kontrolka, ale nierzadko świeci się również check engine.
Dlatego zawsze kiedy zapali się jedna z tych pomarańczowych lampek, warto udać się do serwisu w celu diagnozy. Niestety, nie zawsze da się to zrobić standardowym komputerem diagnostycznym, bo niektóre marki wymagają podłączenia specjalistycznego sprzętu. Dlatego przed umówieniem się na wizytę u mechanika, warto zadzwonić i zapytać, czy diagnostyka konkretnego modelu samochodu będzie możliwa.
Redaktor