Klocki hamulcowe − z czujnikiem czy bez?
Prawidłowa praca i stan techniczny klocków hamulcowych gwarantują bezpieczeństwo na drodze. W wyniku ich codziennej eksploatacji bardzo trudno jednak ocenić, jakie jest faktyczne zużycie ich najważniejszych elementów, czyli powierzchni ciernych. Dlatego też fachowcy zalecają stosowanie klocków hamulcowych z zamontowanymi na nich czujnikami, informującymi kierującego o stopniu ich zużycia. W praktyce stosowane są rożne rozwiązania: od najprostszych mechanicznych, po elektroniczne.
Sprężynująca blaszka
Najprostszy „czujnik” mechaniczny to dodatkowa blaszka wykonana ze stali sprężynowej. Działanie tego typu czujnika jest bardzo proste: w momencie gdy warstwa cierna zmniejszy się do minimalnej swojej grubości, wtedy w trakcie hamowania wspomniana blaszka dotyka obracającej się tarczy, wydając metaliczny dźwięk. Klocki hamulcowe z czujnikiem mechanicznym mogą być stosowane w każdym rodzaju pojazdu.
Z (zatopionym) przewodem
Innym rodzajem zabezpieczenia jest czujnik elektroniczny, w którego skład wchodzi zatopiony w klocku przewód (w niektórych rozwiązaniach jest to sprężyna), podłączony do wskaźników na desce rozdzielczej. Po osiągnięciu przez warstwę cierną granicznej wartości grubości, następuje zetknięcie przewodu z powierzchnią tarczy i włączenie właściwej kontrolki.
Kiedy wymieniać?
Nie ma ustalonych limitów wymiany klocków hamulcowych. Wszystko zależy bowiem od tego, gdzie porusza się dany pojazd, od stylu jazdy kierującego czy wreszcie jakości samych klocków. Jeśli jeździmy głównie po mieście, wtedy ich wymiana może być konieczna już po przejechaniu 20 tys. kilometrów. W przypadku podróżowania na dłuższych trasach w ruchu autostradowym, dystans ten będzie nawet dwukrotnie większy. Dodatkowo można samemu ocenić stan techniczny klocków. Każdy z nich ma specjalny rowek, na podstawie którego można ocenić stopień starcia okładzin ciernych (oczywiście po uprzednim zdjęciu kół). Kiedy rowek jest niewidoczny, wtedy jest to sygnał, że materiał jest już mocno zużyty i klocek nadaje się do wymiany. Jaka jest graniczna wartość grubości okładziny ciernej? Warsztatowcy przyjmują, że mieści się ona w granicach 2 mm.
Jak wymieniać?
Należy bezwzględnie przestrzegać wymiany klocków parami na jednej osi (przedniej lub tylnej) lub na obu osiach. Dobiera się je do określonego typu pojazdu i układu hamulcowego (można to określić m.in. na podstawie numeru VIN). Najczęściej stosowane są klocki z okładzinami będącymi mieszaniną sproszkowanego metalu i węgla, szkła, gumy oraz połączonych ze sobą za pomocą żywicy węglowej. Znacznie rzadziej możemy spotkać ich najdroższą odmianę, którą są klocki ceramiczne, montowane najczęściej w sportowych samochodach klasy premium.