Klocki hamulcowe – dlaczego piszczą?
Jednym z bardziej irytujących odgłosów, dochodzących spod kół pojazdu podczas wytracania prędkości, są piski dochodzące z układu hamulcowego. Zazwyczaj za taki stan rzeczy obwiniane są klocki hamulcowe, często jednak niepożądane hałasy powodują inne elementy, takie jak np. piasty kół, łożyska czy tarcze hamulcowe.
Gdy wibrują, ale nie piszczą
Nie zawsze słychać, że części układu hamulcowego funkcjonują nieprawidłowo. Okazuje się bowiem, iż wszystko zależy od częstotliwości niepożądanych dźwięków. Przykład? Drgania hamulców generują głęboki dźwięk o częstotliwości poniżej 300 Hz. Jest on praktycznie niesłyszalny dla ludzkiego ucha, za to jak najbardziej wyczuwalny zarówno na pedale hamulca, jak i na kole kierownicy. Powodem tych drgań może być np. nieprawidłowy montaż tarczy hamulcowej do piasty, uszkodzona tarcza, zabrudzona piasta lub zbyt duży luz w łożyskach. Wyczuwalne drgania pojawiają się również wtedy, gdy tarcza hamulcowa uległa przegrzaniu. Zdarza się także, iż za wibracje nie są odpowiedzialne poszczególne elementy układu hamulcowego, a powodują je uszkodzone łożyska czy sworznie.
Gdy wibrują, ale też piszczą
Dobrze znany wszystkim kierującym nieprzyjemny odgłos ze strony hamulców pojawia się przy wibracjach o częstotliwości pomiędzy 300 a 5 000 Hz. Za piski odpowiada zazwyczaj nierówna powierzchnia robocza tarczy hamulcowej, nieprawidłowy montaż klocków czy utrudniony suw tłoczka zacisku.
Gdy głównie piszczą
Wysokie natężenie hałasu pojawia się przy częstotliwościach przekraczających 5 000 Hz. Generują je tzw. drgania molekularne materiału ciernego klocka hamulcowego, podczas bezpośredniego kontaktu z tarczą hamulcową. Przy częstotliwościach powyżej 12 000 Hz działanie poszczególnych elementów układu hamulcowego, w tym przede wszystkim piszczenie klocków, jest już praktycznie niesłyszalne dla ludzkiego ucha.
Jak (nieprawidłowo) zużywają się klocki?
Po zdjęciu koła i demontażu klocków hamulcowych, można łatwo zorientować się, co było powodem szybkiego ograniczenia ich żywotności. W przypadku skośnego zużycia materiału ciernego klocka, przyczyn należy szukać w zniekształconym lub nieprawidłowo zamontowanym zacisku. Z kolei uszkodzenie tylnej płytki klocka hamulcowego to efekt nieodpowiedniego montażu, zaś brak powrotu tłoczka hamulcowego do swojej pierwotnej pozycji może w konsekwencji doprowadzić do przegrzania i uszkodzenia innych elementów układu hamulcowego. Podczas montażu klocków hamulcowych należy zatem zwracać szczególną uwagę na to, aby postępować zgodnie z zaleceniami producenta, stosując części o jakości OE (oryginalne podzespoły sprzedawane z logo producenta pojazdu).