Kierunkowe klocki hamulcowe – co to takiego?
Producenci nowoczesnych samochodów prześcigają się w nowinkach technologicznych poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jednym z najnowszych rozwiązań są tzw. kierunkowe klocki hamulcowe, zaprojektowane głównie z myślą o wymagających użytkownikach pojazdów hybrydowych i elektrycznych.
W "walce" z NVH
Brak drgań generowanych przez konwencjonalne układy wyposażone w silniki spalinowe powoduje, iż w najbardziej zaawansowanych rozwiązaniach szczególny nacisk kładziony jest na redukcję poziomu hałasu i wibracji, które pojawiają się w czasie codziennej eksploatacji. Ogół tych niepożądanych zjawisk określany jest skrótem NVH (z ang. Noise, Vibration, Harshness) lub rzadziej N&V, czyli hałas i wibracje.
Kierunkowe, czyli jakie?
Kierunkowe klocki hamulcowe wpisują się w politykę redukcji NVH, ponieważ zastosowana w nich technologia w sposób znaczący ogranicza hałas i wibracje podczas hamowania pojazdu. W jaki sposób udało się to osiągnąć? Nowatorskie klocki mają asymetryczny kształt, dzięki czemu stykają się z tarczą hamulcową pod kątem, ograniczając niepożądane hałasy i wibracje. Jednocześnie – co najbardziej istotne – odbywa się to bez negatywnego wpływu na skuteczność hamowania. Kierunkowe klocki hamulcowe występują w dwóch wariantach, w zależności od przeznaczenia danego klocka i miejsca zamontowania go w pojeździe (przód lub tył).
Fazowane lub z otworem
Pierwszy wariant klocków kierunkowych został zaprojektowany do przednich hamulców pojazdu. W przypadku klocków fazowanych bardziej ścięta krawędź została specjalnie przystosowana do pierwszego kontaktu z tarczą hamulcową. Inaczej jest w przypadku drugiego wariantu klocków przeznaczonych do hamulców montowanych na tylnej osi pojazdu. Mają one półkoliste lub sierpowate wycięcie (otwór) na tylnej podkładce. Ta ostatnia jest odpowiedzialna za tłumienie hałasu i niepożądanych drgań i jako pierwsza dotyka tarczy hamulcowej podczas hamowania.