Karty paliwowe - wygoda tankowania | Zestawienie
Karty paliwowe to jedno z podstawowych narzędzi przy eksploatowaniu samochodu służbowego. Na którą ofertę warto się zdecydować?
Wiele firm nie wyobraża sobie funkcjonowania bez kart paliwowych. Nic dziwnego, ułatwiają życie kierowcom, księgowości i samym przedsiębiorcom oferując proste płatności i rozliczenia. Największą zaletą karty paliwowej z punktu widzenia eksploatacji samochodu są transakcje bezgotówkowe. Kierowca nie musi wozić ze sobą pieniędzy na paliwo, a samą kartą oprócz paliwa można zapłacić także za inne produkty, jak płyny do spryskiwaczy, czy karnety na myjnie. Są także karty paliwowo-serwisowe, skierowane do dużych przewoźników, którymi można płacić za serwisowanie pojazdu. Obsługa karty nie różni się od płatności kartą płatniczą, wystarczy znać dedykowany kod PIN.
Karty paliwowe, oprócz płatności bezgotówkowej, oferują też bieżącą kontrolę stanu licznika, co pozwala na dość proste kontrolowanie średniego zużycia paliwa danego pojazdu. Zazwyczaj karta przypisana jest w firmie do konkretnego samochodu. W takich przypadkach numer rejestracyjny pojawia się na karcie, a pracownicy stacji benzynowych mają za zadanie sprawdzanie, czy zgadza się on z numerem rejestracyjnym samochodu. Są także karty imienne, oraz na tzw. okaziciela, którymi możemy tankować wiele samochodów.
Karty paliwowe istnieją już przeszło pół wieku i wciąż dostosowywane są do potrzeb przedsiębiorców. Wybór karty paliwowej powinien być poprzedzony odpowiedzią na następujące pytania: ile paliwa średnio w ciągu miesiąca tankują poszczególne samochody oraz na jakim terenie firma prowadzi w głównej mierze swoją działalność. Od ilości tankowanego paliwa zależy jak „profesjonalną” i wielofunkcyjną kartę może nam zaoferować dostawca kart paliwowych, a co za tym idzie, pewne przywileje. Najcenniejszym są rabaty na tankowane paliwo i inne usługi. To zaś, w jakich krajach prowadzimy działalność transportową, lub do jakich krajów jeździmy najczęściej w interesach będzie zależało, którego dostawcy oferta okaże się najlepsza.
Zestawienie największych i najważniejszych kart paliwowych zaczynamy od międzynarodowych kart pozwalających tankować w Europie ale także w całej Polsce.
DKV Euroservice
DKV to jedna n najwszechstronniejszych kart paliwowych na rynku europejskim. Nic dziwnego, stacji benzynowych akceptujących płatności kartami DKV jest na Starym Kontynencie 55,4 tys. To bezkonkurencyjny wynik. Nieco słabsze pokrycie na Bałkanach rekompensuje możliwość tankowania w Turcji oraz w byłych krajach WNP nienależących do UE (Białoruś, Ukraina i Rosja - w kilkudziesięciu punktach w każdym z krajów). W Polsce karta DKV akceptowana jest na stacjach Orlen, Lotos, Moya czy BP. Oprócz paliwa karta DKV pozwala bezgotówkowo rozliczać opłaty drogowe, celne, płacić za usługi serwisowe, oferuje zwrot podatku VAT z zagranicy, a faktury wystawiane są dwa razy w miesiącu. Oszczędności na litrze paliwa mogą wynieść nawet 40 eurocentów.
UTA
UTA, podobnie jak DKV, nie posiada własnych stacji, a korzysta jedynie z sieci partnerskich. W całej Europie jest to ponad 30 tys. stacji, z czego 3,5 tys. w samej Polsce. Są to sieci Orlen, Lotos, BP, Shell i Statoil. UTA, tak samo jak DKV, oferuje karty paliwowo-serwisowe, gdzie oprócz podstawowych wydatków transportowych (paliwo, opłaty drogowe) można nią płacić za usługi serwisowe.
euroShell
Karta euroShell obejmuje tylko jedną sieć, jednak liczy ona w Europie 44 tys. stacji, w tym ok. 400 w samej Polsce. Jednak to nie wszystko. Karty sieci Shell chwalone są za możliwość dokonywania nimi takich płatności, jak: opłaty za drogi viaTOLL, przeprawy promowe, czy wybrane usługi serwisowe. Do zalet kart euroShell można zaliczyć doskonale rozlokowaną sieć stacji z punktu widzenia transportu międzynarodowego oraz zaawansowany system zarządzania kartami online. Shell oferuje trzy rodzaje kart: dla firm lokalnych, dla flot aut osobowych i dostawczych oraz dla pojazdów ciężarowych i autokarów.
Routex
Pod tą nazwą kryje się porozumienie, jakie zawarło kilka firm paliwowych, a mianowicie Aral, BP, ENI, OMV i Statoil. Karta jednak wydawana jest przez poszczególne koncerny i tylko na stacjach dostarczyciela karty Routex klienci otrzymają rabaty na paliwo. Płatności za to są akceptowane na stacjach wszystkich stron porozumienia. Karta Routex daje możliwość płatności za paliwo na ok. 18 tys. stacji benzynowych w 29 krajach, można też nią uiszczać opłaty drogowe, w tym za płatne tunele i mosty. W Polsce Routex daje dostęp do bezgotówkowego tankowania na 800 stacjach BP i Statoil.
Eurowag
Eurowag to niezależny dostarczyciel kart paliwowych z Czech. Dostępność stacji benzynowych nie ogranicza się tylko do Europy środkowo-wschodniej, choć w tym rejonie znajduje się najwięcej stacji partnerskich. W Polsce jest to m.in. sieć Lotos, w Czechach EuroOil oraz Esso w wielu karach Europy. Do wyboru są cztery karty: Eurowag One dla dużych i średnich firm transportowych, Eurowag Vector dla firm spedycyjnych oraz Eurowag Easy i Eurowag Fleet dla małych przewoźników lub flot samochodów osobowych. W zależności od opcji kierowcy mają do dyspozycji od 2 tys. do 8 tys. stacji benzynowych w całej Europie (24 kraje), mogą płacić za drogi w nawet 18 krajach, faktury wystawiane są raz w tygodniu, istnieje możliwość zwrotu podatku VAT i akcyzy z zagranicy.
E100
Jest to międzynarodowa karta paliwowa, której zaletą jest szeroka oferta obsługi rynków wschodnich. Można z niej korzystać na 15 tys. stacji benzynowych w 23 krajach Europy i Azji, w tym na Białorusi, Ukrainie, w Gruzji, Armenii, Kazachstanie i Rosji. Pozwala także dokonywać opłat drogowych, zapewnia dostęp do parkingów dla samochodów ciężarowych oraz pozwala na odzyskanie podatków od paliwa.
Orlen
PKN Orlen, największy polski koncern paliwowy ma w naszym kraju silną pozycję. Karty Orlenu nazwane Flota i Mikroflota pozwalają na korzystanie z sieci obejmującej marki Orlen i Bliska, to jest z 1,7 tys. stacji benzynowych. Oprócz tego jest jeszcze karta Biznestank dla średnich i dużych przewoźników oferująca rabaty na paliwo na ponad 1,3 tys. stacjach dla tankujących co najmniej 500 litrów miesięcznie oraz Open Drive obejmująca 2,5 tys. stacji w Polsce, Czechach (Benzina, Benzina Plus), Niemczech (Star) oraz na Litwie (Orlen). Karty Orlenu pozwalają płacić za autostrady oraz oferują usługi typu mobiparking, czyli opłaty za parkowanie.
Większość rodzimych przedsiębiorców prowadzi interesy w kraju, zatem nie dziwi, iż największym dostarczycielem kart paliwowych w Polsce jest właśnie Orlen, choć jego najbardziej międzynarodowa karta obejmuje tylko trzy kraje ościenne.
Lotos / Lotos-Esso
Firma Lotos jest znacznie mniejsza od Orlenu, na terenie naszego kraju dysponuje ok. 440 stacjami paliw. Kartą można także opłacać viaTOLL. Dla klientów poszukujących kart międzynarodowych Lotos przygotował ofertę we współpracy z koncernem Esso. Daje to dostęp do 13 tys. stacji benzynowych w 18 krajach i pozwala płacić za drogi, mosty, tunele, a także płacić za naprawy pojazdów.
Podsumowanie
Każdy duży koncern paliwowy posiada własne karty paliwowe. Jeśli więc z jakiegoś powodu chcemy zdecydować się na kartę konkretnego koncernu, zawsze możemy to zrobić. Niestety nie ma jednej uniwersalnej karty, która zadowoliłaby wszystkich przewoźników, czy przedsiębiorców dając dostęp do ogromnej liczby stacji w niemal wszystkich krajach, do których dociera europejski transport drogowy. Czasem trzeba zdecydować się na kilka rozwiązań, ale ich wybór w dużej części zależy od profilu naszej działalności.
Ciężko jest wskazać najlepszą ofertę. Inne kryteria należy przyjąć poszukując kart paliwowych dla lokalnych przedstawicieli handlowych, inne dla spedycji, jeszcze inne w przypadku transportu międzynarodowego. Tak naprawdę dopiero tankowanie tysięcy litrów paliwa miesięcznie daje gwarancję otrzymania od dostawców kart paliwowych rabatów na paliwo, czasem na inne produkty i usługi. Atrakcyjność rabatów zależy przede wszystkim od wielkości floty i ilości kupowanego paliwa.
Niezależnie którą kartę wybierzemy dla naszej firmy, pozwoli ona na bezgotówkowe płatności oraz na zredukowanie ilości faktur za paliwo i opłaty drogowe do jednej, wystawianej raz, lub dwa razy w miesiącu.