Jedziesz na narty? Zobacz, ile zapłacisz za drogi w Europie
Niemcy, Francja, Austria, Szwajcaria, Włochy, Słowenia, Słowacja, Czechy - systemy opłat drogowych w państwach, do których jeździ się na narty. Jakie możliwości płatności ma podróżny, jakie są ceny winiet, jaki sprzęt załatwić w przypadku opłat elektronicznych (gdzie i ile to kosztuje).
Już w przyszłym tygodniu w pierwszych województwach ruszają ferie zimowe. Wielu z nas zapewne będzie chciało je spędzić na narciarskich szlakach. A ponieważ w Polsce z pogodą może być różnie, będziemy szukać dogodnych warunków do szusowania w zagranicznych kurortach. Sprawdziliśmy, ile wyniosą nas opłaty drogowe w 2016 r. w najbardziej popularnych państwach, do których zimą udają się Polacy.
Niestety, poza Niemcami, wszystkie interesujące nas z zimowego punktu widzenia państwa stosują odpłatność za korzystanie z dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe). A i z Niemiec coraz częściej dochodzą nas głosy o możliwym wprowadzenia myta dla kierowców przemieszczających się po niemieckich Autobahnach.
W Europie można obecnie spotkać dwa podstawowe systemy pobierania opłat od kierowców aut osobowych. Winiety pozwalają na okresowe (od kilku dni do roku) korzystanie z wybranych dróg. Dowodem uiszczenia opłaty jest najczęściej naklejka umieszczona na przedniej szybie. W drugim systemie (takim jaki obowiązuje również w Polsce) płacimy na bramkach za faktycznie przejechane kilometry płatnych dróg.
Czechy
Kraj naszych południowo-zachodnich sąsiadów jest często nie tylko miejscem docelowym naszych narciarskich wyjazdów, ale i państwem, od którego rozpoczynamy naszą zagraniczną eskapadę.
W Czechach obowiązuje system winietowy. W 2016 r. ceny winiet nie uległy zmianie. Oznacza to, iż za winietkę 10-dniową zapłacimy 310 koron (ok. 46 zł), za miesięczną 440 koron (66 zł), zaś za roczną (ważna do 31.01.17) 1500 koron (245 zł). Dziesięciokrotność opłaty za najdłuższą winietkę kosztować będzie nas mandat za brak tej obowiązkowej opłaty (płatny gotówką u policjanta). Aby go uniknąć, powinniśmy nabyć winietę przed wjazdem na płatną drogę (na stacjach benzynowych, na granicy bądź jeszcze w Polsce np. w biurze PZM), wpisać na niej numer rejestracyjny naszego samochodu i przykleić ją w prawym dolnym rogu przedniej szyby (patrząc od środka pojazdu). Drugą część winiety powinniśmy zachować na wypadek ewentualnej kontroli drogowej. Nieaktualną winietę, przed naklejeniem nowej, powinniśmy usunąć z przedniej szyby.
Wraz z rozpoczęciem bieżącego roku ok. 400 km dróg ekspresowych zostało przemianowych na autostradę. Nie wpłynęło to jednak na cenę przejazdu przez te drogi. Drogi w Czechach objęte obowiązkowym zakupem winiety: D0, D1, D2, D3, D4, D5, D6, D7, D8, D10, D11, D35, D46, D48, D52, D55 i D56.
Słowacja
System opłat drogowych na Słowacji również opiera się na winietach, ale od 1 stycznia 2016 r. zaszła jedna istotna zmiana. Otóż wprowadzony został elektroniczny sysytem poboru opłat i kierowca, po zakupie winietki, nie jest zobowiązany do jej naklejenia na szybie auta. Co więcej, nie trzeba wozić ze sobą żadnego dowodu zakupu tejże winietki. Samą winietę można zakupić w prosty sposób jeszcze przed wyjazdem lub będąc w drodze przez internet.
Co równie ważne, również i na Słowacji, mimo zmiany systemu, nie zmieniły się ceny opłat. Najkrótsza, 10-dniowa e-winieta kosztuje 10 euro, miesięczna 14 euro, zaś roczna (ważna do 31 stycznia 2017 r.) 50 euro. W takiej samej cenie są winiety dla przyczep (kat. O1 i O2) wchodzących w skład zespołu pojazdów. Brak winiety będzie nas kosztować mandatem w wysokości jej 10-krotnej wartości odpowiedniej dla naszego pojazdu i naszego czasu pobytu na Słowacji
Opłaty drogowe, w formie winietek, są obowiązkowe za przejazd wyznaczonymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych: D1, D2, D3, D4, R1, R2 i R6.
Austria
W Austrii również obowiązują winiety. W 2016 r. mają one kolor pomarańczowy (co roku jest inny, w 2015 r. winiety były niebieskie) i w stosunku do 2015 r. podrożały o 1,5%. Za najkrótszą winietę (10-dniową) zapłacimy 8,80 euro, za dwumiesięczną 25,70 euro, zaś za roczną (ważną do 31.01.17) 85,70 euro. Winiety na analogiczny okres dla motocykli kosztują odpowiednio 5,10, 12,90 i 34,10 euro. Nie ponosimy dodatkowych kosztów za przyczepy.
Brak ważnej winiety będzie nas kosztował 120 euro płatne na miejscu. Jeśli nie będziemy chcieli uiścić tej opłaty, sprawa może trafić do sądu i zakończyć się wymierzeniem kary nawet do 3 tys. euro. Winietkę powinniśmy przykleić w górnej części szyby bądź po lewej stronie, bądź pośrodku za lusterkiem.
Sieć dróg szybkiego ruchu w Austrii wynosi ok. 2,2 tys. km. W jej skład wchodzą autostrady A1, A2, A3, A4, A5, A6, A7, A8, A9, A10, A11, A12, A13, A14, A21, A22, A23 i A25 oraz drogi ekspresowe S1, S2, S4, S5, S6, S16, S18, S31, S33, S34, S35, S36 i S37. Poza tym płatny jest przejazd niektórymi tunelami (Arlberg, Felbertauern, Karawanken, Tauern, Katschberg, Gleinalm i Bosruck) oraz drogami wysokogórskimi (Brenner, Gerlos, Grossglockner, Silvretta i Timmelsjoch), a opłaty sięgają od kilku do kilkunastu euro. Ze specjalnego rabatu, w ramach systemu Videomaut, mogą skorzystać osoby mające wykupioną całoroczną winietę na pozostałe płatne drogi.
Słowenia
Podobnie jak i we wcześniej opisywanych krajach, w Słowenii obowiązują winiety za przejazd autostradami (A1, A2, A3, A4 i A5) oraz drogami ekspresowymi (H2, H3, H4, H5, H6 i H7). Do wyboru mamy trzy okresy, na jaki możemy wykupić winietę - za tygodniową zapłacimy 15 euro, za miesięczną 30 euro, zaś za roczną (ważna do 31.01.17) 110 euro. Dwa razy więcej kosztuje winieta za pojazdy dostawcze do 3,5 tony (dla których wysokość nad przednią osią przekracza 1,3 m, nie licząc kamperów, np. Citroen Jumper, Iveco Daily czy Ford Transit). W przypadku motocykli płacimy za winietę połowę stawki dla auta osobowego. Winietę miesięczną zastąpiła jednak winieta półroczna, kosztująca również 30 euro. Płatny jest także przejazd 8-kilometrowym tunelem Karawankentunnel, łączącym Słowenię z Austrią. Jednorazowy przejazd kosztuje 7 euro.
Słoweńskie winiety można nabyć na większości stacji benzynowych, ale również w licznych kioskach, sklepach, a także na niektórych stacjach benzynowych sąsiednich krajów (Austria, Węgry). Winietę powinniśmy nakleić w widocznym miejscu po lewej stronie przedniej szyby. Brak ważnej winiety będzie nas kosztować od 300 do 800 euro.
Szwajcaria
Poruszanie się szwajcarskimi autostradami i drogami szybkiego ruchu również wymaga wcześniejszego wykupienia winietki. Można je nabyć na przejściach granicznych bądź na stacjach benzynowych państw sąsiednich. W Szwajcarii obowiązuje wyłącznie roczna winieta (ważna do 31.01.17), której koszt dla samochodów osobowych (w tym i motocykli) wynosi 40 franków szwajcarskich. Taką samą kwotę zapłacimy za przyczepę. Brak winietki karany jest mandatem w wysokości 200 CHF oraz koniecznością wykupienia winietki.
W Szwajcarii dodatkowo płatne są przejazdy tunelami Munt la Schera oraz Grand St.Bernard. Ceny za przejazd nimi różnią się w zależności od dnia tygodnia i pory dnia (oscylują w granicach 20-30 CHF). Z kolei przez niektóre tunele - Lötschberg, Furka, Oberalp, Albula czy Vereina - kursują specjalne pociągi, które przewiozą nasz samochów.
Włochy
Podróż włoskimi autostradami jest płatna (nieliczne ocinki w południowych regionach są darmowe), jednak w przeciwieństwie do wcześniej opisywanych państw, nie ma tu winietek, a opłaty są pobierane na bramkach autostradowych. Rozwiązanie znane choćby z polskich autostrad. Przy wjeździe na płatny odcinek pobieramy bilecik, zaś przy zjeździe wyliczana jest opłata na podstawie liczby przejechanych kilometrów. Opłaty można dokonać gotówką, kartą płatniczą/kredytową (choć nie wszystkie karty mogą być akceptowane), specjalnymi kartami magnetycznymi systemu ViaCard bądź przy użyciu urządzenia Telepass.
We Włoszech poszczególne autostrady zarządzane są przez różnych koncesjonariuszy (największym, mającym pod swoją pieczą ponad 3400 km z ok. 6400 km wszystkich autostrad, jest spółka Autostrade per l'Italia), dlatego stawki za przejazd nimi są dość zróżnicowane, od ok. 7 euro do ponad 10 euro za 100 km. Z reguły cena za przejazd autostradą położoną w obszarze górzystym jest wyższa niż za autostradę na terenie nizinnym.
Osobom, które często jeżdżą do Włoch, opłaca się skorzystać z urządzenia Telepass bądź karty ViaCard, które są akceptowalne na wszystkich włoskich autostradach. Telepass jest urządzeniem podobnym w działaniu do istniejącego w Polsce viaAuto. Umożliwia on korzystanie ze specjalnych bramek, pozwalając ominąć częste kolejki w punktach poboru opłat. Urządzenie rejestruje każdy przejazd i automatycznie wysyła dane do systemu w celu naliczenia właściwych opłat. Za aktywację takiego urządzenia zapłacimy 4,50 euro i przez 21 dni korzystamy z niego bezpłatnie (poza naliczonymi opłatami za przejazd płatnymi autostradami). Od 22 dnia za każdy kolejny dzień zapłacimy 0,25 euro.
Karty magnetyczne ViaCard również pozwalają na korzystanie ze specjalnych przejazdów, gdzie płatność dokonywana jest automatycznie. Są to karty typu prepaid o wartości 25 lub 50 euro. Chcąc zapłacić za przejazd płatną drogą taką kartą, musimy być pewni, iż dysponujemy na niej odpowiednią kwotą. W przeciwnym razie będziemy zmuszeni wzywać pracownika (cofanie na bramkach jest surowo karane).
Poza autostradami, płatne są również przejazdy tunelami Munt La Schera, Grand Saint Bernard, Monte Bianco czy Frejus. Cena waha się od ok. 25 do ponad 40 euro za samochód osobowy.
Francja
We Francji, podobnie jak we Włoszech, opłaty za przejazd autostradami dokonuje się na bramkach w punktach poboru opłat. Sieć dróg szybkiego ruchu we Francji jest bardzo rozwinięta, liczy ponad 12 tys. km dróg (autostrad i dróg ekspresowych), dlatego zarządza nimi aż kilkunastu koncesjonariuszy. Stąd też dosyć duże zróżnicowanie opłat, których średnia wysokość wynosi ok 8 euro za 100 km. Co ciekawe, niektóre odcinki autostrad są zarządzane przez spółki państwowe i są one bezpłatne.
Również podobnie jak we Włoszech, istnieje możliwość dokonywania opłat za autostrady za pomocą specjalnego urządzenia liber-t, które jest akceptowane na wszystkich autostradach. Dzięki takiemu małemu urządzeniu, opłaty są dokonywane automatycznie, a kierowca może skorzystać z dedykowanych dla posiadaczy tych urządzeń bramek.
Dodatkowo płatne są przejazdy wybranymi tunelami (Frajus - 43,50 euro; Mont Blanc - 43,50 euro; Puymorens - 6,60 euro), a także mostami oraz wiaduktami.