Jazda na suwak – kiedy i jak stosować przepisy? Poradnik
Jazda na suwak ma na celu zmniejszenie długości zatoru drogowego, by ten nie rozciągał się na kilka skrzyżowań i nie blokował ich. Są to zupełnie nowe przepisy, wprowadzone 6 grudnia 2019 roku, które zmieniają regułę pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu.
Zacznijmy od podstaw. Jazdę na suwak reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym, dokładnie art. 22. pkt. 4. Określa on zasady pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu. Zasada ogólna ma następujące brzmienie:
Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
Wspomniane dwa wyjątki to właśnie tzw. jazda na suwak. Ustawa wyjaśnia, że:
4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.
Podpunkty a i b są analogiczne, lecz dotyczą sytuacji, kiedy zanika lub jest zablokowany jeden pas (a) lub dwa pasy (b). Warto skupić się jednak na całkowitej zmianie zasad pierwszeństwa, o której wspomniano w tych zapisach. Do 6 grudnia 2019 r. zawsze podczas zmiany pasa ruchu obowiązywało bezwzględne pierwszeństwo pojazdu, który pasa ruchu nie zmienia. W przypadku opisanym w pkt. 4, czyli w sytuacji, kiedy jeden z pasów ruchu się kończy lub jest zablokowany, pierwszeństwo zyskuje kierowca, który dojedzie do końca tego pasa i będzie chciał go zmienić na pas umożliwiający dalszą jazdę. Jednak tu dwa zastrzeżenia.
- Ma pierwszeństwo tylko przed pojazdem, który jeszcze nie ustąpił pierwszeństwa innemu pojazdowi.
- Ma pierwszeństwo tylko wtedy, kiedy nastąpiło znaczne zmniejszenie prędkości.
Drugi przypadek nie jest sprecyzowany, natomiast w domyśle chodzi o zator drogowy.
Kiedy zyskujecie pierwszeństwo podczas jazdy na suwak?
Aby nie doprowadzić do kolizji i niepotrzebnego konfliktu, warto zapamiętać podstawowe zasady:
- Jazda na suwak obowiązuje wyłącznie podczas jazdy drogą o minimum dwóch pasach ruchu w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości.
- Kierowca jadący pasem kończącym się zyskuje pierwszeństwo wyłącznie przed końcem tego pasa – nie wcześniej. Jeśli więc przed tym kierowcą jest jeszcze inny pojazd, to takiego pierwszeństwa nie ma.
- Pomimo zyskania pierwszeństwa w powyższej sytuacji, kierowca zmieniający pas ruchu ma obowiązek zasygnalizować zmianę pasa ruchu kierunkowskazem i upewnić się, że nie spowoduje zagrożenia podczas wykonywania manewru.
- Jeśli zmienicie pas ruchu wcześniej niż przed jego końcem, na przykład w wyniku uprzejmego wpuszczenia przez innego kierowcę, wówczas należy pamiętać o konieczności wpuszczenia przed siebie pojazdu z pasa kończącego się.
Kiedy nie obowiązuje jazda na suwak, a wydaje się, że tak?
Przede wszystkim nie ma mowy o jeździe na suwak w przypadku, kiedy jedziecie pasem umożliwiającym dalszą jazdę, na przykład do skrętu. Pas ten nie kończy się, ani nie jest zablokowany. Ważna uwaga – kiedy pas ruchu przechodzi w pas dla autobusów, wówczas uznaje się go za pas zanikający i zasady jazdy na suwak zaczynają obowiązywać.
Nie można też korzystać z przywileju jazdy na suwak, kiedy normalna jazda jest możliwa – nie ma znacznego zmniejszenia prędkości na wszystkich pasach ruchu. Jeśli wolniej trzeba jechać wyłącznie na pasie kończącym się, to jazda na suwak nie obowiązuje.
Redaktor