Jaki akumulator do motocykla?
Wielokrotnie pisaliśmy o różnych rodzajach akumulatorów stosowanych we współczesnych samochodach. Tym razem skupimy się na bateriach montowanych w jednośladach. W przypadku tych ostatnich największym wzięciem cieszą się wciąż klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe (zalewane elektrolitem), choć zaczynają je już wypierać znacznie bardziej od nich efektywne odpowiedniki żelowe lub produkowane w technologii AGM.
Dlaczego (wciąż) tradycyjne?
Klasyczne akumulatory kwasowo-ołowiowe są wciąż powszechnie stosowane w starszych typach motocykli, pozbawionych wszechobecnej w nowych konstrukcjach elektroniki. Dzieje się tak głównie dlatego, iż jest to sprawdzona alternatywa przede wszystkim dla jednośladów wyposażonych w instalację 6-woltową. Ponadto baterie kwasowo-ołowiowe są znacznie tańsze – w niektórych przypadkach nawet trzykrotnie, w porównaniu z żelowymi lub wykonanymi w technologii AGM.
Zapas mocy i szczelność
Coraz większym zainteresowaniem wśród użytkowników motocykli, zaczynają cieszyć się tzw. akumulatory żelowe. W ich przypadku tradycyjny elektrolit został zastąpiony zagęszczonym żelem krzemionkowym, dzięki któremu poprawiły się najważniejsze parametry baterii. Przede wszystkim użytkownik akumulatora żelowego może liczyć na bardzo duży zapas mocy i niespotykaną szczelność, w porównaniu z klasycznymi akumulatorami zalewanymi elektrolitem. Najważniejsze jednak zalety tego typu akumulatorów z punktu widzenia jednośladów, to możliwość ich montażu nawet pod kątem 90 stopni (tradycyjny akumulator musi być montowany w pozycji pionowej) i dochodzący do czterech miesięcy maksymalny okres braku użytkowania. W praktyce oznacza to, iż odpalimy bez problemu motocykl nawet po długiej przerwie zimowej lub będzie konieczne jedynie krótkie podładowanie. Ponadto ze względu na konsystencję „elektrolitu” nie trzeba go uzupełniać (żel nie paruje). Z tego samego powodu akumulatorom tym nie zagraża korozja (brak możliwości wycieku zagęszczonego żelu). Ponadto, w porównaniu z tradycyjnymi bateriami, cechują się one znacznie większą odpornością na ekstremalne wahania temperatur, a także uderzenia i różnego typu wibracje. Ze względu na parametry oferowane przez akumulatory żelowe, znajdują one zastosowanie przede wszystkim w modelach motocykli renomowanych producentów. Możemy je spotkać m.in. w maszynach spod znaku BMW, również serii K i R.
Suchoładowany, czy z elektrolitem?
Na rynku są również dostępne tzw. akumulatory AGM (z ang. Absorbed Glass Matt), w których cały elektrolit jest uwięziony w separatorach z włókna szklanego o wielkiej porowatości, znajdujących się między płytami. Podstawowym wyróżnikiem tych akumulatorów, jest niższa rezystancja wewnętrzna od żelowych. W praktyce przekłada się to na wyższe napięcie na zaciskach i dłuższy czas ich pracy. Ponadto przy tych samych gabarytach, baterie wykonane w technologii AGM mają również większą pojemność od żelowych. Dlaczego? Wynika to z faktu, iż część elektrolitu w tych ostatnich stanowi czynnik żelujący. Akumulatory AGM są przy tym również bardziej odporne na wibracje i wstrząsy, co szczególnie predestynuje je do zastosowań w motocyklach. Co ciekawe, można je kupić w dwóch wersjach: jako zalany fabrycznie elektrolitem lub tzw. suchy, z dołączonymi pojemnikami z elektrolitem. W tym drugim przypadku użytkownik sam zalewa akumulator elektrolitem, a jego otwory wlewowe zamyka specjalną nakładką dołączoną do całego zestawu. Akumulatory AGM w wersji suchoładowanej (zalewane samodzielnie elektrolitem), charakteryzują się podobnymi parametrami jak ich odpowiedniki zalewane fabrycznie. Różnica polega na tym, że mają one od nich mniejszą tolerancję na tzw. kąt przechyłu.