Jak z ciężarówki zrobić auto osobowe?
Zdjęcie kratki w osobówce to nie tylko demontaż zbędnego elementu, ale też wiele formalności w urzędach. Dzięki nam zrobisz to za pierwszym razem. Jeśli nie korzystasz już z odliczeń podatku VAT za paliwo lub kupiłeś auto z kratką, a nie prowadzisz firmy, możesz zdemontować przegrodę. Niestety, choć jest to zadanie niezbyt trudne, to jednak zgodnie z prawem nie można wykonać go samodzielnie.
Z wyliczeń Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że do września 2010 roku ponad 25 proc. nowo rejestrowanych aut stanowiły pojazdy z kratką. Jak widać, polscy przedsiębiorcy chętnie korzystają z przywileju kupna aut osobowych z homologacją ciężarową, dzięki której można odliczać podatek VAT. W ten sposób można kupić w atrakcyjnej cenie każdą „osobówkę”, której ładowność przekracza 500 kg. Jedyny warunek to pogodzenie się z zamontowaną za tylną kanapą kratką i ograniczeniem liczby przewożonych pasażerów do czterech.
Jest to jednak proces odwracalny. Prawo pozwala na demontaż kratki i przystosowanie samochodu do przewożenia pięciu osób. Trzeba jednak pamiętać, że samodzielne zdjęcie przegrody jest nielegalne. W takiej sytuacji zgodnie z przepisami Prawa o ruchu drogowym auto ze zdemontowaną kratką, ale wciąż zarejestrowane jako ciężarowe, będzie traktowane jako pojazd niespełniający stosownych warunków technicznych. Oznacza to, że w przypadku kontroli drogowej kierowca może zostać ukarany. Kłopoty możemy mieć również w przypadku kolizji czy wypadku.
Przegrodę należy zdemontować w firmie mającej odpowiednie uprawnienia. Koszt takiej usługi, a raczej wystawienia zaświadczenia, bo o nie głównie chodzi, wynosi około 100 zł. Jednak to nie koniec. W większości aut konieczne będzie zamontowanie dodatkowego pasa bezpieczeństwa oraz zagłówka dla trzeciego pasażera tylnego rzędu. Gdy już to wykonamy, kolejnym krokiem będzie wizyta na stacji kontroli pojazdów (nawet jeśli auto ma aktualny przegląd techniczny). Koszt badania wraz ze zmianą przeznaczenia pojazdu wynosi 180 zł.
Od diagnosty otrzymamy zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego potwierdzające, że dokonane zmiany są zgodne z przepisami określającymi warunki techniczne pojazdów.
Z wymienionymi dokumentami oraz kartą pojazdu i tablicami rejestracyjnymi należy zgłosić się do wydziału komunikacji zgodnego z miejscem zamieszkania. Tu czeka nas wymiana dowodu rejestracyjnego oraz nalepek legalizacyjnych (67,50 zł). Auto ciężarowe według prawa - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z dnia 31.12.2002 r. (z późniejszymi zmianami).
Art. 8. 4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać następującym warunkom:
7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy po dniu 29 maja 1999 r.;
8) przegroda, o której mowa w pkt 7, w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 2,5 t powinna odpowiadać następującym warunkom:
a) powinna być pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości odpowiadającej 80 proc. wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią;
b) powyżej wysokości, o której mowa w lit. a, dopuszcza się, aby odległość między elementami przegrody wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach;
c) odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm;
d) powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi podłużnej pojazdu obciążenie odpowiadające dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni ładunkowej.
Auto ciężarowe ma pewne ograniczenia - Trzeba pamiętać, że auto z kratką, choć często jest pełnowartościową „osobówką”, według prawa jest pojazdem ciężarowym i tak jest traktowane przez służby porządkowe (policję, straż miejską itp.). Mogą wynikać z tego pewne ograniczenia w użytkowaniu takich samochodów. Nie zdziwmy się na przykład, kiedy gorliwy strażnik miejski wystawi nam mandat za zaparkowanie na chodniku autem z kratką, bowiem zgodnie z przepisami pojazdy ciężarowe nie mogą tam parkować (chyba że znaki na to wyraźnie pozwalają).
Tuningowane auto na przeglądzie - Zobacz za co stracisz dowód