Jak usunąć naklejki i oznaczenia z samochodu?
Kupiliśmy używany samochód. Na jego karoserii mogą znajdować się naklejki, oznaczenia lub gumowe listwy ochronne, które w naszej ocenie szpecą auto. Jak się ich pozbyć bez niszczenia lakieru?
Przede wszystkim odłóżmy do kąta wszystkie ostre narzędzia. Można zrobić nimi więcej szkody niż pożytku. Skalpel lub nożyk przydaje się wyłącznie do podważenia narożnika folii. Z powodzeniem można zrobić to również paznokciem. Do usunięcia naklejek zazwyczaj wystarcza temperatura i odpowiednia „chemia”.
Podgrzany klej staje się bardziej elastyczny, a naklejka lub oznaczenie odkształca się w większym stopniu, zamiast zrywać się bądź pękać. To ważne, gdyż łatwiej odrywa się jeden duży fragment niż mozolnie zeskrobuje dziesiątki drobnych pozostałości.
Przed rozpoczęciem pracy warto więc wystawić auto na słońce. Jeżeli to nie wystarczy, można sięgnąć po suszarkę do włosów, która na najwyższym biegu zapewni wystarczającą temperaturę. Alternatywą jest opalarka – odradzamy jednak korzystanie z niej, gdyż nieumiejętnie używana może trwale uszkodzić samochód, doprowadzając do spalenia lakieru lub pęknięcia szyby.
Warto wiedzieć, że ogrzewanie i stopniowe odrywanie pozwala na usunięcie przedmiotów przyklejonych do karoserii, a równie dobrze sprawdza się podczas walki ze starymi winietami autostradowymi bądź naklejkami z numerem rejestracyjnym.
Po usunięciu naklejki lub oznaczenia na lakierze wciąż będzie znajdowała się warstwa kleju. Do jego usunięcia wystarczy zwykła benzyna ekstrakcyjna. Niektóry korzystają też z acetonu, WD40 lub specjalistycznych środków do zmywania uciążliwego brudu z karoserii. Bez względu na wybrany środek, trzeba pamiętać o konieczności użycia czystej szmatki. Brudna może zawierać drobiny piasku, które osiądą na kleju i doprowadzą do porysowania lakieru podczas zmywania.
Samo usunięcie naklejki lub oznaczenia zwykle okazuje się najmniejszym problemem. Lakier punktowo chroniony przed wpływem czynników atmosferycznych i słońca starzeje się dużo wolniej. Powierzchnia pod naklejką ma głęboki kolor i lśni, podczas gdy jej okolice są zmatowiałe. Do zakończenia procesu „oczyszczania” karoserii ze zbędnych ozdobników często niezbędne jest polerowanie lakieru.
Uniwersalna politura może nie wystarczyć. Najlepszy efekt osiągniemy stosując pastę lekko ścierną, a następnie woskując karoserię. Pamiętajmy, że podczas polerowania lakieru pastą nie należy zbyt mocno dociskać szmatki lub tarczy polerskiej – użycie nadmiernej siły może doprowadzić do odbarwienia lakieru, a nawet „dokopania” się do białego podkładu.