Jak tworzyć korytarz życia i co konkretnie mówią na ten temat przepisy? Poradnik
Korytarz życia to tworzona przez kierowców przestrzeń na drodze dla pojazdów służb ratunkowych. Powinien być utworzony tak, by nawet ciężki sprzęt pożarniczy mógł swobodnie przejechać między autami. Korytarz życia tworzy się wyłącznie na drogach o minimum dwóch pasach ruchu w jednym kierunku.
Definicję – choć umowną, ale prawidłową – już znacie. Teraz sprawdźmy, co mówią na ten temat przepisy.
Art. 9. ustawy Prawo o ruchu drogowym
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się.
2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:
1) na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;
2) na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.
W tym zapisie warto zwrócić uwagę na fakt, że obowiązek i sposób tworzenia korytarza życia został zapisany w punkcie 2. Punkt 1. jest przepisem ogólnym, obowiązującym od lat, na każdym rodzaju drogi i w każdej sytuacji. Punkt 2. natomiast został wprowadzony do ustawy 6 grudnia 2019 r. i dotyczy wyłącznie dróg o przynajmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Warto jeszcze podkreślić, że punkt ten niczego nie zmienił, nie są to więc nowe rozwiązania sprzeczne z wcześniejszymi, a jedynie uregulował prawnie sposób tworzenia korytarza.
Kiedy tworzyć korytarz życia?
Jak już wiecie, tworzy się go na drodze o przynajmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Warto jednak zwrócić uwagę na początek zapisu: "w warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego…". Co oznacza, że nie tworzymy korytarza np. na autostradzie, kiedy ruch odbywa się normalnie. W takiej sytuacji należy jedynie zmienić pas ruchu na prawy i nie utrudniać przejazdu pojazdu uprzywilejowanego. Praktyka pokazuje, że pojazdy te nie poruszają się zazwyczaj z prędkością 140 km/h, ale to już inna sprawa.
Ponadto, z zapisu w ustawie wynika, że korytarz tworzy się w celu ułatwienia przejazdu, a zatem nie trzeba go tworzyć zawsze, na przykład kiedy dojeżdżamy do korka przed skrzyżowaniem w mieście. Choć tu należy zaznaczyć, że w miejscach, gdzie naturalnie zatory drogowe nie występują (np. autostrada), warto taki korytarz utworzyć od razu, ponieważ nie mamy nigdy pewności, co ten zator spowodowało – być może wypadek. Nie zawsze służby pojawiają się od razu. Dobrze jest, dojeżdżając do każdego rodzaju zatoru, przygotować się do potencjalnej konieczności tworzenia korytarza, a więc nie zatrzymywać się tuż za zderzakiem pojazdu poprzedzającego.
Jak tworzyć korytarz życia? Mały błąd w ustawie
Teoretycznie ustawodawca jasno określił sposób tworzenia korytarza życia, ilustrując to jednocześnie szkicem. Kierowcy z lewego skrajnego pasa zbliżają się do jego lewej krawędzi, a kierowcy z pozostałych pasów do prawej krawędzi swojego pasa. I tu jest właśnie drobny błąd, gdyż w obu przypadkach kierowcy powinni zbliżyć się do krawędzi jezdni, a nie pasa ruchu. Gdyby chodziło o zachowanie takie jak opisane w ustawie, to na drodze z trzema pasami ruchu kierowcy prawego skrajnego pasa nie musieliby specjalnie niczego robić.
Znacznie lepiej wyjaśniła to firma Autostrada Wielkopolska, zarządca autostradą A2. Na dobrą sprawę, na autostradzie z trzema pasami ruchu i jednym awaryjnym chodzi o to, by kierowcy z prawego pasa zjechali na awaryjny, a ze środkowego na prawy i to w zupełności wystarczy.
Redaktor