Jak sprawdzić olej w automatycznej skrzyni biegów? Nie wierz w obiegowe opinie [poradnik]
Olej w automatycznej skrzyni biegów jest o tyle istotny, że służy nie tylko do jej smarowania, ale i do pracy. Bez oleju w manualu auto pojedzie i pewnie trochę pojeździ, nim skrzynia biegów ulegnie uszkodzeniu. Automat działa zupełnie inaczej — auto po prostu nie pojedzie, a jeśli ruszy, to jeszcze gorzej, bo wtedy skrzynia szybko ulegnie zniszczeniu. Dlatego też producenci automatycznych skrzyń biegów zazwyczaj stosują bagnety do sprawdzania poziomu oleju, podobnie jak w silnikach. Takiego rozwiązania raczej nie uświadczycie w przypadku skrzyń manualnych. Niestety, nie każdy wie, jak sprawdzać olej w skrzyni.
Od razu zaznaczę, że mechanicy przyjmują z reguły zasadę sprawdzania oleju po uruchomieniu i rozgrzaniu silnika i podczas jego pracy. Jest to słuszne założenie, ponieważ w znakomitej większości skrzyń biegów tak właśnie się robi. Jednak nie można podchodzić do każdego samochodu tak samo, czego przykładem są automaty montowane w hondach. Tu producent zaleca sprawdzenie oleju tylko na wyłączonym silniku, ale uwaga – po jego rozgrzaniu i zaraz po wyłączeniu. Doświadczenie pokazuje, że po sprawdzeniu tą metodą i sprawdzeniu na włączonym silniku niewiele się zmienia (różnica jest nieduża), więc można podejrzewać, że chodzi tu bardziej o bezpieczeństwo niż o kwestię pomiaru poziomu oleju.
Nie zawsze też jest tak, że olej w automatycznej skrzyni biegów sprawdza się tylko na rozgrzanym silniku. Niektóre typy przekładni w niektórych markach (np. Volvo) mają bagnet z podziałką na poziom dla zimnego oleju i poziom dla oleju gorącego.
Co jeszcze warto sprawdzić przy sprawdzaniu poziomu oleju?
Można przy okazji sprawdzić kondycję oleju, w pewnym sensie. W przeciwieństwie bowiem do oleju silnikowego, szczególnie w silnikach Diesla, kolor oleju w skrzyni automatycznej przez długi czas się nie zmienia. Pozostaje czerwony nawet… przez 100-200 tys. km! Jeśli bliżej mu do koloru brązowego niż czerwonego, to nie należy nawet zwlekać z jego wymianą.
Druga rzecz, jaką można sprawdzić, to zapach. Co prawda trudno opisać zapach, a niełatwo też go zidentyfikować, ale wyraźny zapach spalenizny na bagnecie może oznaczać problemy.
Jak często sprawdzać olej w przekładni automatycznej?
Choć jest to bardzo ważny olej w naszym samochodzie, to nie trzeba go często sprawdzać. Wystarczy raz na rok. Nieco inaczej wygląda sytuacja w autach terenowych i w każdym innym pojeździe eksploatowanym w terenie wymagającym przejechania głębokiej wody. Jeśli często jeździcie w głębszej wodzie, niż dopuszcza producent, to olej trzeba sprawdzić za każdym razem. Woda, dostając się do oleju w przekładni automatycznej, może ją szybko zniszczyć. Tu oczywiście przy sprawdzeniu należy się dokładnie skupić na poziomie, bo oleju (razem z wodą) będzie więcej niż wcześniej.
Redaktor