Jak rozpoznać auto po powodzi lub zalaniu?
Popowodziowe i zalane auta powoli "zalewają" rynek wtórny i niestety mogą być pułapką na potencjalnych kupujących szukających okazji. Jak ustrzec się przed zakupem takiego samochodu? Jest spora szansa, że się go rozpozna. Trzeba być czujnym w czasie oględzin.
W miarę młode, nowoczesne auto w atrakcyjnej cenie sprzedawane jako okazja - to może być pułapka. Przybywa na rynku samochodów, które zostały zalane czy to w wyniku powodzi, czy też ulewy. Do zalania dochodzi nie tylko na ulicach, ale także podziemnych parkingach i w garażach blokowisk. Nie ma zasady, że zalane auto sprzedawane jest tylko tam, gdzie doszło do powodzi, choć te rejony są najbardziej ryzykowne.
Lepiej sprzedać, niż się męczyć
Zalany samochód, jeśli jest nafaszerowany elektroniką, może w przyszłości sprawiać niemałe problemy, z którymi nawet elektrycy będą mieli trudny orzech do zgryzienia. Jeśli w wodzie było całe wnętrze, albo poziom wody był na tyle wysoki, że przykrył większą część komory silnika, to wysuszenie może nie wystarczyć. Wilgoć z roku na rok będzie coraz mocniej niszczyć styki, a korozja instalacji elektrycznej to jedna z najgorszych rzeczy, jakie mogą spotkać użytkownika. Dlatego, zamiast się z takim autem męczyć, najlepiej je sprzedać, póki jest w pełni sprawne i mieć spokój. Nawet jeśli trzeba obniżyć cenę.
Tzw. samochody powodziowe trafiają na rynek jako w pełni sprawne. Nawet nie można zalanego auta zakwalifikować jako wadliwego, gdyż nie ma takiej sytuacji wymienionej w katalogu wad opisanych przez Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych w instrukcji Ekspertmot, które wpływałyby na obniżenie rynkowej wartości pojazdu.
Jak rozpoznać zalane auto
Opisane niżej wskazówki nie powinny być traktowane jednoznacznie jako pewnik, że samochód uległ zalaniu. Należy jedynie wzmóc czujność, jeśli oglądacie samochód i zauważycie pewne rzeczy, które mogłoby wskazywać na zalanie samochodu lub próbę ukrycia takiego zdarzenia.
- Dokładnie wyprane wnętrze - szczególnie, kiedy widać ślady zdejmowania tapicerki lub nieadekwatną do wieku samochodu ingerencję w tapicerkę (np. urwane mocowania elementów odpowiedzialnych za trzymanie tapicerki podłogowej, oderwana podsufitka itp.)
- Nieprawidłowo poskładane wnętrze - jak wyżej, może być wynikiem prac nad suszeniem pojazdu
- Woda lub drobinki piasku w miejscach, w których nie powinno go być - np. woda pod kołem zapasowym, pod akumulatorem, piasek na pasach bezpieczeństwa, piasek w skrzynce bezpieczników, itp.
- Intensywny zapach w pojeździe - może być próbą zamaskowania stęchlizny i zapachu wilgoci lub stęchlizny
- Korozja pod fotelami - np. stelaż, prowadnice foteli
- Niesprawność nietypowych podzespołów (np. wentylator nawiewu, lampka oświetlająca wnętrze, radio lub system multimedialny, niedziałające elektryczne sterowanie lusterkami lub fotelami, itp.)
- Silna korozja na układzie jezdnym, kierowniczym, podłogi, układu wydechowego.
- Nierówna praca silnika, szarpanie automatycznej skrzyni biegów.
Redaktor