Jak i gdzie przechowywać opony?
Sezon zimowy – przynajmniej jeśli chodzi o pogodę za oknami – w pełni. Większość właścicieli samochodów zdążyło już z pewnością wymienić ogumienie w swoich pojazdach. Przezorni użytkownicy czterech kółek pozostali jednak z istotnym dylematem: w jaki sposób i gdzie przechowywać opony letnie? Oto kilka zasad, których należy przestrzegać magazynując ogumienie zdjęte z felg kół.
Z wyraźnym zaznaczeniem
Po zdjęciu z felg należy zaznaczyć na oponie, z którego koła została ona zdjęta. Dlaczego to takie istotne? Zapobiegliwość ta pozwoli na ponowne jej zamontowanie przez zbliżającym się sezonem letnim, zgodnie z rotacją pomiędzy osiami. W konsekwencji tego prostego działania zadbamy o równomierne zużywanie się bieżnika podczas dalszej eksploatacji opon.
Czyste i suche
Kolejna ważna zasada to czystość: opony przeznaczone do składowania muszą być po sezonie umyte i pozbawione wszelkich zanieczyszczeń, w tym resztek różnorakich chemikaliów, olejów czy pozostałości paliw. Po umyciu należy opony dokładnie wysuszyć. Pamiętajmy, iż nawet niewielkie źródło wilgoci może podczas przechowywania wniknąć głęboko do wnętrza ogumienia (do stalowego opasania), powodując powstawanie ognisk korozji. Suche opony należy przechować na specjalnych stojakach lub bezpośrednio na podłożu – koniecznie w pozycji stojącej Magazynowanie ich na leżąco powoduje nieodwracalne odkształcenia gumy. Nie ma natomiast specjalnego znaczenia czy będą one przechowywane luzem czy też w specjalnych workach ochronnych.
Uwaga na promieniowanie UV…
Opony samochodowe nie powinny być składowane w bezpośrednim świetle słonecznym (np. w ogrodzie) lub w pomieszczeniach z silnym sztucznym oświetleniem. Powód jest prosty: wszelkiego rodzaju promieniowanie, w tym UV, uszkadza gumę, powodując powstawanie mikroskopijnych spękań, przez które może wnikać wilgoć podczas dalszej eksploatacji.
… ciepło i zabrudzenia
Nie wolno składować opon w bliskim sąsiedztwie źródeł ciepła, takich jak np. piecyki czy instalacje cieplne. Emitowane ciepło uszkadza bowiem nieodwracalnie strukturę cząsteczkową gumy. Struktura tej ostatniej może również zostać naruszona w czasie przechowywania na brudnej podłodze lub stojaku.
Na felgach – z właściwym ciśnieniem
Niektórzy właściciele pojazdów decydują się na wymianę całych kół, a nie tylko na „przekładkę” opon. W takim przypadku całe koła należy przechowywać (najlepiej również w pozycji stojącej) po uprzednim sprawdzeniu czy ciśnienie powietrza jest prawidłowe (czytaj: takie samo, jak podczas normalnej eksploatacji). Jego prawidłowa wartość zapobiegnie możliwym odkształceniom podczas składowania.