Hałas w samochodzie – jak skutecznie go wygłuszyć?
Nieprzyjemne dźwięki spowodowane zarówno wibracjami mechanicznymi, jak i falami dźwiękowymi rozchodzącymi się w powietrzu, są często prawdziwą zmorą posiadaczy starszych rocznikowo pojazdów. W nowych modelach aut za wygłuszanie hałasu są odpowiedzialne coraz bardziej zaawansowane technologicznie maty tłumiące. Te ostatnie ulegają jednak uszkodzeniom w czasie kolizji lub wypadków drogowych i dla przywrócenia ich właściwego funkcjonowania należy je odbudowywać.
Maty czy pianki?
Do tłumienia hałasu powodowanego przez drgania, stosowane maty wygłuszające. Natomiast hałas przenoszony przez powietrze jest tłumiony przez pianki poliuretanowe o strukturze gąbki. Maty wygłuszające są dostępne w postaci arkuszy samoprzylepnych, zaś pianki powstają poprzez nanoszenie natryskowe.
Co i gdzie stosowane?
W profilach zamkniętych progów oraz w słupkach A, B, C stosuje się najczęściej dwuskładnikową piankę poliuretanową. Jej zadaniem jest blokada przepływu hałasu przenoszonego przez powietrze w pustych profilach zamkniętych. Ponadto zadaniem dwuskładnikowej pianki jest ograniczanie hałasu, a także powstałych drgań i wstrząsów.
Piankę powinno się z całą pieczołowitością odbudowywać przy wykonywaniu napraw powypadkowych. Jest to szczególnie istotne, ponieważ jej brak może powodować z jednej strony generowanie nieprzyjemnego hałasu, z drugiej zaś skutkować np. trudnym do usunięcia parowaniem szyb.
Z kolei w poszyciach samochodowych znajdziemy różnego rodzaju pianki elastyczne (przypominające produkty stosowane do uszczelniania okien). Stosuje się je do mocowania poszycia drzwi, dachu, maski i bagażnika oraz wokół otworu wlewu paliwa, w celu wygłuszania drgań przenoszonych przez elementy metalowe pojazdu. Pianki elastyczne można również stosować w miejscach styku poszczególnych elementów i wszędzie tam, gdzie zachodzi obawa o tarcie ich powierzchni, np. pomiędzy elementami plastikowymi we wnętrzu pojazdu lub między drgającymi przewodami.
Do wyciszania drzwi przy ich zamykaniu (na stronie wewnętrznej) oraz komory silnika (na pokrywie), używa się samoprzylepnych mat głuszących na bazie bitumicznego tworzywa sztucznego. Charakteryzują się one samoprzylepnym podłożem ze specjalnych akrylowych kopolimerów. Materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku pochodzącego z materiału oraz zmniejsza drgania elementów metalowych i tworzywa sztucznego.
Odmianą wymienionych powyżej mat bitumicznych są ich odpowiedniki ze specjalnym wypełniaczem. Jak to działa? W czasie finalnego montażu mata jest podgrzewana, przez co staje się plastyczna. Można ją wtedy dopasować do głębokich i ciasnych zagłębień, np. w błotnikach. Maty produkowane są w arkuszach o różnych wielkościach, które następnie przycina się do potrzebnego wymiaru.