Green NCAP opublikowało wyniki testów z 2021 r. Jak ekologiczne są auta i ile naprawdę palą?
Nie każda hybryda plug-in emituje równie mało zanieczyszczeń, a diesel nie zawsze musi być pod tym względem gorszy od auta benzynowego. Organizacja Green NCAP opublikowała pierwszą w 2021 r. serię wyników badań 25 obecnych na rynku samochodów.
Poziom zanieczyszczenia powietrza coraz częściej brany jest przez zmotoryzowanych pod uwagę podczas dokonywania wyboru samochodu. Oczywiście dla większości z nas wciąż jest to czynnik znacznie mniej istotny niż poziom spalania. Jedno i drugie sprawdziła organizacja Green NCAP w prowadzonych przez siebie testach laboratoryjnych i drogowych.
W teście Green NCAP auto może otrzymać maksymalnie 5 gwiazdek. Oprócz rezultatu ogólnego są też wyniki cząstkowe. Tu pod uwagę brane jest zanieczyszczenie powietrza (tlenki azotu, tlenek węgla, cząstki stałe oraz amoniak), efektywność (rzeczywiste spalanie lub zużycie energii i zasięg) oraz emisja gazów cieplarnianych (dwutlenek węgla, podtlenek azotu, metan). Oto rezultaty – od samochodów, które w testach przeprowadzonych w 2021 r zostały uznane za najbardziej ekologiczne po te najmniej przyjazne przyrodzie. Pierwszą trójkę opiszę bardziej szczegółowo, przy kolejnych samochodach będę podawał podstawowe dane.
Hyundai Nexo - 5 gwiazdek
Maksymalny rezultat wodorowego Nexo raczej nie powinno dziwić. Koreański SUV zdobył komplet punktów w dziedzinie zanieczyszczeń powietrza i emisji gazów cieplarnianych, a w kwestii efektywności zasłużył na 7,3 pkt. Deklarowany przez producenta zasięg wynoszący 666 km - zdaniem Green NCAP - w rzeczywistości topnieje do 495 km, a w przypadku eksploatowania samochodu w szczególnie niesprzyjających warunkach do 378 km. Prawdziwa średnia konsumpcja wodoru to 1,3–1,7 kg/100 km.
Volkswagen ID.3 - 5 gwiazdek
Elektryczna propozycja z Niemiec otrzymała komplet 10 punktów za emisję zanieczyszczeń powietrza i emisję gazów cieplarnianych, a raczej jej brak. W kwestii efektywności werdykt to 9,6 pkt. ID.3 o mocy 150 kW i z baterią o pojemności 58 kWh katalogowo powinien przejechać 418 km. W teście Green NCAP zasięg był jednak wyraźnie mniejszy i wynosił średnio od 296 km - przy zużyciu 20 kWh/100 km, do 151 km - w najmniej korzystnym scenariuszu, gdy zużycie energii wyniosło 38,3 kWh/100 km (badanie laboratoryjne przy temperaturze -7 stopni Celsjusza).
Toyota Prius Plug-in - 4 gwiazdki
W nowej odsłonie testów Green NCAP wynik Priusa to najwyższa pozycja samochodu, który dysponuje silnikiem na tradycyjne paliwo. Jak było w poszczególnych kategoriach? Pod względem zanieczyszczeń powietrza auto o mocy 90 kW i z baterią o pojemności 8,79 kWh otrzymało 6 pkt. na 10 możliwych, a piętą achillesową okazały się cząstki stałe. Pod względem emisji gazów cieplarnianych Prius otrzymał 7 pkt. na 10 i słabo wypadł pod względem emisji CO2. Za to bardzo dobrze zaprezentował się pod względem emisji tlenków azotu. Efektywność napędu oceniono na 8,3 pkt. na 10. Średnie spalanie wyniosło 4,8 l/100 km przy zasięgu elektrycznym wynoszącym 39 km. Przy pustych bateriach średnie spalanie rosło do 5,0 l/100 km.
Kia Niro plug-in – 3,5 gwiazdki
Testowano auto o mocy 103,8 kW i z baterią o pojemności 8,9 kWh.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,9 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 7,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,0 l/100 km do 5,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 6,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Skoda Octavia - 3,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem 2.0 TDI o mocy 85 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 7,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 4,2 l/100 km do 5,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,6 na 10 pkt. (tlenki azotu).
Toyota Yaris Hybrid - 3,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem o pojemności 1,5 l i łącznej mocy 68 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,3 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 7,4 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,1 l/100 km do 6,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,9 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Volkswagen Golf - 3,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 l i mocy 96 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,2 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 6,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,5 l/100 km do 6,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,3 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Audi A3 - 3 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem 1,5 TSI o mocy 110 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,4 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 5,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Citroen C3 - 3 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,2 l i mocy 61 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,8 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,5 l/100 km do 7,7 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Seat Leon - 3 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem 2.0 TDI o mocy 110 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe).
Efektywność: 6,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,0 l/100 km do 5,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,6 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Skoda Fabia - 3 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem 1.0 TSI o mocy 70 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,0 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 6,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,8 l/100 km do 6,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
BMW serii 1 – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 103 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,5 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 5,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
BMW X1 – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 l i mocy 103 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,5 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,7 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Dacia Sandero – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,0 l i mocy 54 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,0 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,2 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,9 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Fiat Panda - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 51 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,3 na 10 pkt. (tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 5,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,3 l/100 km do 7,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Ford Kuga - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 110,3 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe).
Efektywność: 5,8 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,5 l/100 km do 6,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 1,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla, tlenki azotu).
Honda Civic - 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l i mocy 93 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,1 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla)
Efektywność: 5,1 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,6 l/100 km do 7,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,3 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Mazda CX-30 – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 132 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,6 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 4,7 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,1 l/100 km do 8,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Mercedes Klasy A – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 1,5 l i mocy 85 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,4 na 10 pkt. (tlenki azotu, cząstki stałe).
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,1 l/100 km do 6,1 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,0 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Mini – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.5 i mocy 100 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,2 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe).
Efektywność: 4,6 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,0 l/100 km do 7,9 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,8 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Opel Corsa – 2,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 96 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenek węgla).
Efektywność: 5,9 na 10 pkt. Średnie spalanie od 6,1 l/100 km do 7,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,6 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Mitsubishi Outlander – 2 gwiazdki
Testowano auto z hybrydową jednostką plug-in o mocy 165 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 3,9 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 3,0 na 10 pkt. Średnie spalanie od 5,4 l/100 km do 8,6 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 4,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Volvo XC60 – 2 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 145 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 6,7 na 10 pkt. (cząstki stałe, tlenki azotu).
Efektywność: 2,5 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,3 l/100 km do 8,8 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 0,0 na 10 pkt. (dwutlenek węgla, tlenki azotu).
Hyundai Tucson – 1,5 gwiazdki
Testowano auto z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 l i mocy 97 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 2,6 na 10 pkt. (amoniak, tlenek węgla, cząstki stałe).
Efektywność: 2,8 na 10 pkt. Średnie spalanie od 8,2 l/100 km do 9,3 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 3,4 na 10 pkt. (dwutlenek węgla).
Land Rover Discovery Sport – 1,5 gwiazdki
Testowano auto z silnikiem Diesla o pojemności 2,0 l i mocy 132 kW.
Zanieczyszczenie powietrza: 4,7 na 10 pkt. (amoniak, cząstki stałe).
Efektywność: 6,2 na 10 pkt. Średnie spalanie od 7,5 l/100 km do 9,2 l/100 km.
Emisja gazów cieplarnianych: 5,1 na 10 pkt. (tlenki azotu, dwutlenek węgla).
Testy Green NCAP - podsumowanie
Wyniki badań Green NCAP są - delikatnie mówiąc - zaskakujące. Według tej organizacji nie każda hybryda plug-in musi być ekologiczna, a diesel może dorównać klasycznej hybrydzie. Świadczy o tym wysoka pozycja Octavii oraz bardzo niska Outlandera. Uwagę zwraca również spora różnica pomiędzy średnim zapotrzebowaniem na energię w optymalnych warunkach i przy najgorszym zakładanym scenariuszu eksploatacyjnym w przypadku aut elektrycznych i mały rozdźwięk pomiędzy spalaniem w przypadku hybrydy plug-in Toyoty oraz zapotrzebowaniem na wodór Nexo. Testy Green NCAP można też potraktować jako realniejszą od producenckich katalogów informację na temat spalania poszczególnych modeli.