Funkcjonariusze KAS – co mogą kontrolować na drodze w osobówkach?
O Krajowej Administracji Skarbowej zrobiło się głośno pod koniec 2021 r., ponieważ kontroluje ona opłaty za autostrady w ramach systemu e-TOLL, choć kierowcy ciężarówek znają tę służbę od lat. A co powinni wiedzieć o niej kierowcy aut osobowych i np. motocykli?
Zacznijmy od definicji wprost z ustawy:
KAS (Krajowa Administracja Skarbowa) stanowi wyspecjalizowaną administrację rządową wykonującą zadania z zakresu realizacji dochodów z tytułu podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych, ochrony interesów Skarbu Państwa oraz ochrony obszaru celnego Unii Europejskiej, a także zapewniającą obsługę i wsparcie podatnika i płatnika w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych oraz obsługę i wsparcie przedsiębiorcy w prawidłowym wykonywaniu obowiązków celnych. W ramach KAS wyodrębnia się Służbę Celno-Skarbową, będącą jednolitą i umundurowaną formacją, którą tworzą funkcjonariusze.
Jeśli chodzi o temat ruchu drogowego, to funkcjonariusze mają prawo do:
zatrzymywania pojazdów i wykonywania innych czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego w trybie i przypadkach określonych w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym.
Zgodnie z art. 129 ust 4a:
Kontrolę ruchu drogowego mogą przeprowadzać także funkcjonariusze Straży Granicznej lub funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej, którym przysługują uprawnienia, o których mowa w ust. 2 pkt 1–5 i 7–12 oraz w art. 130a ust. 4 pkt 1. Funkcjonariuszom (…) przysługuje także uprawnienie, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, w zakresie dotyczącym dokumentów stwierdzających uprawnienie do używania pojazdu.
Co to oznacza w praktyce?
Przede wszystkim KAS może wydać polecenie do zatrzymania pojazdu w wyznaczonym miejscu i to nie tylko na odcinkach autostrad pod zarządem GDDKiA. W ramach kontroli aut do dmc 3,5 tony przysługuje im prawo do:
- legitymowania kierowcy i wydawania mu poleceń co do sposobu korzystania z drogi
- sprawdzania wymaganych dokumentów
- weryfikacji danych o pojeździe
- weryfikacji danych o kierującym pojazdem
- żądania okazania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu
- żądania poddania się kontroli trzeźwości lub stanu psychofizycznego
- sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, itp.
- odczytu drogomierza pojazdu
- wydania dyspozycji do przemieszczenia lub usunięcia pojazdu z drogi
W rzeczywistości KAS ma realizować głównie obowiązek kontroli opłaty za przejazd autostradą w ramach e-TOLL. Radiowozy tej służby wyposażone są w umieszczone na dachu kamery odczytujące numery rejestracyjne. Korzystający z nich funkcjonariusze mogą podczas jazdy sprawdzić, czy za dany pojazd wniesiono opłatę. W razie stwierdzenia braku opłaty pojazd taki może zostać zatrzymany. KAS będzie też pilnować numerów rejestracyjnych. Jeśli nie będzie można ich odczytać, będzie ich brakować lub tablica będzie umieszczona w miejscu do tego nieprzeznaczonym, auto (lub motocykl) również może zostać zatrzymane.
500 zł kary i bez dyskusji
KAS w przeciwieństwie do policji nie realizuje swoich zadań z wykorzystaniem taryfikatora mandatów. Jeśli kierowca zatrzymanego pojazdu nie wniósł opłaty lub próbuje ukryć numery rejestracyjne, podlega karze 500 zł, a ta nie podlega negocjacjom.
Nieco inaczej są traktowani obcokrajowcy. W podobnym przypadku na poczet opłaty dodatkowej może zostać pobrana kaucja, jeśli kierowca mieszka na terenie kraju, który nie jest związany z Polską umową lub porozumieniem o współpracy we wzajemnym dochodzeniu tej opłaty. Jeśli kierujący odmówi wpłacenia kaucji, funkcjonariusz KAS może zdecydować o zatrzymaniu pojazdu.
Ulga 100 zł należy się kierowcy tylko wtedy, kiedy nie zostanie zatrzymany przez KAS za brak opłaty, ale brak opłaty zostanie ujawniony automatycznie (przez kamery lub niedziałanie aplikacji e-TOLL PL). Taki kierowca otrzyma list z łódzkiego oddziału Krajowej Administracji Skarbowej z mandatem do zapłacenia. Jeśli zapłaci go w ciągu 14 dni, to może wpłacić na konto urzędu skarbowego nie 500 lecz 400 zł.
Redaktor