Fotografujemy samochód do wystawienia na sprzedaż
Jeśli chcesz sprzedać swój samochód... Albo inaczej - jeśli chcesz dobrze sprzedać swój samochód, powinieneś zadbać o dobre zdjęcia pojazdu. Oczywiście nie chodzi o pełną efektów fotografię jak z reklamy, lecz rzetelną informację dla kupującego. Porządna dokumentacja fotograficzna wzbudzi zainteresowanie, a także zaufanie do sprzedającego. Sprzedając samochód warto w ogłoszeniu umieścić takie zdjęcia, które podkreślą zalety auta. Jeśli zaś chodzi o wady (np. rysy), nie należy ich usuwać oprogramowaniem do obróbki zdjęć.
Artykuł został opracowany przez benchmark.pl, najstarszy serwis informacyjny IT, który działa nieprzerwanie od 1997 r. Redakcja poleca czytelnikom AutoCentrum.pl porównanie telefonów, jak również test tabletu iPad 3 oraz dział newsy z najnowszymi nowościami ze świata komputerów i technologii.
Zanim zaczniesz fotografować
Nie rób zdjęć swojemu pojazdowi bez odpowiedniego przygotowania. Przyjrzyj się - na co dzień twój samochód nie wygląda zbyt reprezentacyjnie. Kurz i zacieki na szybach i masce, różne brudy, plamy i ziemia na kołach. A wewnątrz bałagan - szmaty, torby, butelki… Nie wygląda to zachęcająco. Auto musi wyglądać jak najlepiej - tak, jakby za chwilę miało zostać przekazane w ręce klienta. Tym bardziej, że na fotografiach wszelkie niedoskonałości wyglądają jeszcze gorzej niż w rzeczywistości. A więc:
- Dokładnie umyj i wypoleruj samochód (możesz go też nawoskować) – pamiętaj, że jeśli dobrze go nie wypucujesz, na zdjęciach będą widoczne ślady i zacieki - szczególnie mocne słońce to podkreśli
- Wymyj koła i zadbaj o kołpaki
- Uzupełnij ubytki lakieru
- Wymyj szyby
- Wysprzątaj wnętrze, dokładnie odkurz i wyczyść detale (kierownicę, deskę rozdzielczą, pedały i inne elementy)
Ważne tło i okolica
Twój samochód zwykle stoi na parkingu lub na ulicy otoczony innymi pojazdami. Prawdopodobnie jest zastawiony z kilku stron i po części zasłonięty przez swoich czterokołowych towarzyszy. Trudno w ten sposób wykonać zdjęcie, na którym auto będzie widoczne w całości. Wygląd otoczenia wpływa też na odbiór prezentowanego pojazdu. Jeśli umieścisz go w niewłaściwym sąsiedztwie, np. warsztatu samochodowego czy podjazdu pełnego plam z silnikowego oleju, może to zasugerować klientowi, że samochód był niesprawny, albo wymaga ciągłych napraw. Otoczenie brzydkimi samochodami może z jednej strony uwypuklić urodę auta, z drugiej działać przytłaczająco i prowokować pytanie – co ten samochód robi w takim towarzystwie, czyżby był ze złomowiska? Uważaj też na sąsiedztwo zbyt atrakcyjnych aut, przy których uroda twojego pojazdu może nieco zblednąć.
Powyższe zdjęcia wykonane są w niechlujnym otoczeniu innych samochodów i budynków. Detale otoczenia widoczne są na odbiciach na karoserii. Samochód jest też kiepsko oświetlony – na karoserii i szybach widać odblaski, prześwietlenia, widoczne są też zacieki i ryski.
Najlepiej jeśli fotografowany samochód jest jedynym bohaterem zdjęcia. Idealnym otoczeniem byłaby duża pusta przestrzeń, ewentualnie rzadko uczęszczana ulica. Najlepsze sąsiedztwo to takie, które nie będzie odciągać uwagi od przedmiotu zainteresowania. Może to być przyrodniczy zakątek, albo ładna architektura. Znajdź takie miejsce i ustaw tam swój samochód.
Pamiętaj – oprócz tego co widać dookoła samochodu, jest jeszcze to, co się w nim odbija! Być może nawet jest to istotniejsze, gdyż ma bezpośredni wpływ na wygląd pojazdu. Jeśli fotografujesz samochód stojący naprzeciwko brzydkiego baraku, to mimo że na pierwszy rzut oka nie będzie go widać na zdjęciu, bo znajduje się za twoimi plecami, zobaczysz go zniekształconego w odbiciu na masce czy z boku samochodu. Zwróć na to uwagę wybierając miejsce sesji. Najlepiej, aby na masce samochodu odbijało się tylko niebo.
Perspektywa i ogniskowa
Na odbiór samochodu bardzo wpływa perspektywa, w jakiej go ujmiesz. A perspektywa zależy między innymi od zastosowanej ogniskowej obiektywu i odległości od fotografowanego obiektu. Fotografując z bliska na szerokim kącie wydłużysz perspektywę – samochód stanie się np. nienaturalnie smukły z potężną maską z przodu. Jeśli wykonasz zdjęcie z daleka, na tzw. dużym zoomie, skrócisz perspektywę - samochód będzie się wydawał krótki, a jego tył szerszy niż przód (w zależności od ujęcia). Aby pokazać naturalne proporcje samochodu, najlepiej fotografować przy użyciu odpowiednika standardowej ogniskowej, ok. 50 mm. Takie właśnie ujęcie będzie bardziej wskazane do serwisu ogłoszeniowego.
U góry zdjęcie wykonane na szerokim kącie (ok. 28 mm) z bliska. U dołu ujęcie na dłuższej ogniskowej (ok. 100 mm) z daleka. Samochód sfotografowany jest w cieniu, więc na lśniącej karoserii nie widać słonecznych odblasków.
U góry zdjęcie wykonane na szerokim kącie (ok. 28 mm) z bliska. U dołu ujęcie na dłuższej ogniskowej (ok. 100 mm) z daleka.
Oczywiście inne niż standardowe ogniskowe mogą się przydać do podkreślenia specyficznych walorów auta i pochwalenia się nimi. Na przykład fotografując z bliska na szerokim kącie sportowy samochód możesz mu dodać dynamizmu. Skup się szczególnie na ujęciach typu 3/4 (pod kątem), na których widać zarówno przód, jak i bok samochodu. Pamiętaj też o zmianie perspektywy w osi Y – inaczej będzie wyglądało auto ujęte z dołu, a inaczej z „lotu ptaka”. Szczególnie atrakcyjnie prezentują się pojazdy uchwycone z wysokości maski. Z kolei stosując długą ogniskową i fotografując z daleka, łatwiej wyjmiesz samochód z mniej ciekawego tła.
Pamiętaj: robiąc zdjęcia do serwisu ogłoszeniowego warto pokazać także detale auta i ujęcia w różnych sytuacjach. Zrób dodatkowo zdjęcia samochodu z otwartym bagażnikiem, drzwiami czy maską z przodu. Sfotografuj wnętrze bagażnika, silnik i inne elementy pod maską samochodu. Nie zapomnij o wszelkich ważnych detalach.
Pokaż na zdjęciach detale auta. Otwórz bagażnik i zaprezentuj jego wnętrze.
Gdy fotografujesz wnętrze samochodu to właściwie skazany jesteś na krótką ogniskową. W aucie jest ciasno i wiele nie zmieścisz w kadrze zdjęcia. W szczęśliwej sytuacji są posiadacze aparatów z ultra szerokim kątem obiektywu, ale nawet oni nie uchwycą całego wnętrza. Aby więcej zmieścić w kadrze, możesz fotografować z przechylonym aparatem (w zależności od ujęcia), nie musisz zawsze trzymać prostego horyzontu.
Jeśli chcesz zrobić zdjęcie całej przedniej części samochodu, najlepiej usiądź z tyłu i rozłóż przednie siedzenia, aby nie zasłaniały widoku. Jeśli to możliwe, w zależności od ujęcia złóż/rozłóż lub rozmontuj przeszkadzający element wyposażenia auta. Aparat możesz postawić też na półce z tyłu, albo zamocować na miniaturowym statywie i umieścić tak, aby objąć jak najwięcej w kadrze. Szczególnie przydatne są statywy o giętkich nóżkach, za pomocą których możesz przymocować aparat na przykład do kierownicy.
Jeśli ustawisz aparat w mało dostępnym miejscu, możesz mieć trudność z kontrolowaniem kadru i ustawianiem ostrości (w lepszej sytuacji są tutaj posiadacze aparatów z obrotowym ekranem LCD). Ujęcie możesz jednak podejrzeć, patrząc na ekran aparatu przez szybę samochodu. Aby wykonać nieporuszone zdjęcie, ustaw aparat w tryb samowyzwalacza, umieść na stabilnym podłożu, wciśnij do połowy spust migawki, aby ustawić ostrość, dociśnij spust i czekaj. Migawkę możesz wyzwolić także pilotem, jeśli nabyłeś to akcesorium do kompletu z aparatem.
Aby dobrze pokazać wnętrze samochodu, tak naprawdę najlepiej nakręcić film. Dziś każda cyfrówka umożliwia rejestracje przyzwoitego wideo. Wykonaj powolne panoramowanie, czyli przesuwaj powoli i ostrożnie (bez drgań) kadr z jednej strony na drugą. Pamiętaj, podczas filmowania masz węższy kąt widzenia, więc mniej uchwycisz w kadrze. Możesz wykonać kilka osobnych ujęć (panoramowanie z prawej na lewo, panoramowanie z góry na dół...), aby następnie zmontować klipy w jedną całość. Koniecznie włącz stabilizację!
Oświetlenie i nastawy aparatu
Jaka pora dnia jest najlepsza do fotografowania samochodu? Oczywiście dzienna, kiedy będziesz miał dostatek światła, choć i wieczorem można wykonać ciekawe ujęcia. Należy wiedzieć, że południowe ostre słońce pozwoli uzyskać wyraziste, kolorowe zdjęcie, ale spowoduje mocne odblaski i duże kontrasty na obiekcie. Bardziej korzystne jest oświetlenie poranne lub popołudniowe, tuż przed zachodem słońca, gdy słońce znajduje się nisko nad horyzontem. Pamiętaj jednak, że bezpośrednie oświetlenie może uwydatnić najdrobniejsze ryski i zacieki, które oczywiście będą szczególnie widoczne przy ujęciach z bliska. A gdy słońce jest nisko, a ty stoisz w pobliżu samochodu tyłem do słońca, twój cień będzie widoczny na masce auta. Staraj się też nie fotografować pod słońce i uważaj na kolorowe flary (czyli odblaski wewnątrz obiektywu).
Popołudniową porą wydłużają się cienie. Uważaj, abyś nie pojawił się na zdjęciu razem ze swoim samochodem.
Warto umieścić samochód w jasnym, ale jednolicie zacienionym miejscu – oświetlenie będzie wówczas bardziej subtelne i korzystne, a ty unikniesz licznych odblasków. Zadbaj, aby sąsiedztwo samochodu nie było bezpośrednio i mocno oświetlone, inaczej będzie się odbijać w szybach, na lakierze i na chromowanych elementach auta. Jeśli twój aparat umożliwia stosowanie filtrów optycznych (szklanych nasadek na obiektyw), użyj filtra polaryzacyjnego. Pozwoli on zniwelować odblaski na samochodzie.
Jeśli fotografujesz tanim kompaktem czy aparatem wbudowanym w smartfon, musisz polegać na dobrym oświetleniu naturalnym. Światło wbudowanej lampki błyskowej jest zwykle za słabe i na ogół nie służy fotografii – efekty są mizerne, kolory wyprane, zdjęcie (a w rezultacie zarejestrowane na nim obiekty) wydaje się płaskie. W dodatku powstają fatalne cienie, rzucane przez te elementy wyposażenia samochodu, które weszły w kadr i przysłoniły światło. Staraj się więc raczej zrezygnować z lampki błyskowej, zastępując jej światło naturalnym oświetleniem dziennym. Są jednak sytuacje, kiedy lampka się przyda – na przykład gdy fotografujesz popołudniową porą i słońce zagląda do wnętrza samochodu. Wówczas część wyposażenia samochodu jest oświetlona, a część pogrążona w cieniu. Błysk lampki pomoże wypełnić cienie i zrównoważyć oświetlenie. Niektóre aparaty umożliwiają regulację mocy błysku (korekta błysku) – dostosuj tę opcję w zależności od sytuacji i wymagań.
Popołudniowe bezpośrednie oświetlenie słoneczne może spowodować znaczne kontrasty wewnątrz samochodu. Możesz użyć lamy błyskowej, aby wypełnić cienie.
U góry wnętrze oświetlone naturalnym światłem, u dołu oświetlone błyskiem wbudowanej w aparat lampy.
Jeśli korzystasz z naturalnego oświetlenia weź pod uwagę, że może ono być za słabe, aby wykonać nieporuszone zdjęcie. Szczególnie dotyczy to fotografowania wnętrza samochodu, pełnego ciemnych czy pogrążonych w cieniu elementów. Jeśli korzystasz z automatycznego trybu fotografowania, aparat automatycznie podniesie czułość ISO, aby skrócić czas naświetlania. Jeśli robisz zdjęcia w innym trybie (półautomatycznym, manualnym), musisz zwiększyć wartość ISO samodzielnie. Pamiętaj jednak – im wyższe ISO, tym gorsza jakość obrazu. Na zdjęciu pojawia się cyfrowy szum, widoczny szczególnie w ciemniejszych obszarach fotografii. Jeśli masz możliwość, nie podnoś zbyt mocno czułości ISO, za to oprzyj aparat o stabilny element wnętrza samochodu i w ten sposób wykonaj zdjęcie. Podczas fotografowania trzymaj aparat nieruchomo, aż ten wykona zdjęcie. Pamiętaj: w zależności od warunków oświetleniowych aparat może nawet wymagać sekundy lub więcej czasu, aby poprawnie naświetlić obraz. Dla ciebie to niewiele, w fotografii niemal wieczność. Jeśli masz mini statyw, możesz go tutaj wykorzystać.
Jeśli twoja cyfrówka ma funkcję stabilizacji obrazu (mechanicznej, nie cyfrowej czy elektronicznej) - wykorzystaj ją. Warto abyś wiedział, że jeśli aparat będzie naświetlał zdjęcie ok. sekundy lub więcej, stabilizacja się nie sprawdzi. Ta funkcja pozwoli ci kilkukrotnie wydłużyć czas naświetlania, w stosunku do najdłuższego czasu w jakim jesteś stanie wykonać nieporuszone zdjęcie, jednak nie oczekuj cudów. Wiele też zależy od umiejętności współpracy ze stabilizacją i skuteczności samego stabilizatora. Jeśli korzystasz ze statywu, wyłącz stabilizację – nic ci nie da, a może pogorszyć obraz.
Jeśli twoja cyfrówka ma jasny obiektyw, otwierając mocno przysłonę możesz wówczas uzyskać nieco krótszy czas naświetlania. W trybie automatycznym aparat samoczynnie maksymalnie otworzy przysłonę. Pamiętaj jednak: mocno otwarta przysłona powoduje mniejszą głębię ostrości, czyli efekt rozmycia planów na zdjęciu. Efekt ten będzie wprawdzie mniej widoczny podczas fotografowania kompaktową cyfrówką, jednak w przypadku robienia zdjęć z bliska (szczególnie ujęć makro) może być już znaczący. Można to wykorzystać do podkreślenia znaczenia pewnych elementów wyposażenia, jednak musisz zdawać sobie sprawę, że stracisz wyrazistość detali w bliższej lub dalszej odległości. Ustawiając większą wartość przysłony i fotografując z większej odległości zyskasz większą głębię ostrości, czyli więcej elementów na zdjęciu będzie wyrazista. Przysłonę możesz kontrolować w trybie manualnym (M) oraz trybie priorytetu przysłony (A). W pewnym ograniczonym zakresie możesz też wpłynąć na jej wartość używając trybu P (programowa automatyka) – w trybie tym aparat pozwala zwykle zmieniać kombinację ustawień czasu i przysłony (dwóch parametrów odpowiedzialnych za naświetlenie zdjęcia).
Przy zdjęciach makro możesz uzyskać małą głębię ostrości.
Jeśli we wnętrzu twojego samochodu przeważają ciemne elementy, może to sprawić większy kłopot podczas fotografowania. Po pierwsze dlatego, że aby poprawnie zarejestrować detale wyposażenia będziesz potrzebował dłuższego czasu naświetlania (czym to grozi, już dobrze wiesz). Po drugie, jeśli w kadrze będą głównie czarne elementy, światłomierz aparatu będzie chciał nadmiernie rozjaśnić fotografię i z ciemnych detali zrobić na zdjęciu szare. Z pierwszym przypadkiem już wiesz jak sobie poradzić. Co do drugiego, wiedz, że też dysponujesz funkcją, która pozwoli przywrócić naturalną jasność obiektom. Funkcja korekty ekspozycji dostępna jest w niemal każdej cyfrówce, a oznaczona jest piktogramem z plusem i minusem. Pozwala ona skorygować naświetlenie, jakie obliczyła automatyka aparatu, a które niekoniecznie może być zgodne z twoimi planami. Korygując ekspozycję na minus, przyciemnisz fotografię (tak właśnie powinieneś postąpić w przypadku fotografowania bardzo ciemnych miejsc), a korygując na plus - rozjaśnisz. Fotografując biały samochód powinieneś skompensować ekspozycję właśnie na plus, inaczej auto wyjdzie niedoświetlone.
Poprawne kolory i ostrość
Zadbaj o poprawne kolory na zdjęciu. Każdy aparat wyposażony jest w funkcję balansu bieli, która pozwala uzyskać naturalną kolorystykę w zależności od źródła światła. Możesz zaufać automatycznemu balansowi bieli, sprawdź jednak wcześniej czy automatyka wiernie oddaje barwy samochodu. Jeśli nie, spróbuj ustawić balans bieli zgodne ze źródłem światła, przy których fotografujesz – na przykład słońce lub cień. Niektóre cyfrówki pozwalają na dostrajanie balansu bieli – skorzystaj z tej funkcji, aby poprawić kolorystykę. Jeśli twoja cyfrówka to umożliwia, skorzystaj z trybu zapisu RAW, a o balans bieli będziesz mógł zadbać podczas obróbki na komputerze.
U góry zdjęcie z błędnie ustawionym balansem bieli, u dołu z poprawnym. Zauważ jak łatwo przekłamać kolorystykę karoserii ustawiając niewłaściwy balans bieli.
Jeśli korzystasz z automatycznego trybu fotografowania pamiętaj, aparat w tym trybie najczęściej ustawia ostrość na najbliższe obiekty w kadrze. Jeśli fotografujesz deskę rozdzielczą, najpewniej ostrość zostanie ustawiona na elementy kierownicy. Ustaw aparat np. w tryb P, aby mieć kontrolę nad trybem ustawiania ostrości – wybierz jednopolowy pojedynczy tryb AF. Wówczas po wciśnięciu do połowy spustu migawki ostrość zostanie ustawiona na obiekt umieszczony w obszarze pola AF, które znajduje się w centrum kadru (w niektórych cyfrówkach możesz je też przesuwać). Warto, abyś wiedział, że w przypadku ograniczonego oświetlenia, małego kontrastu w kadrze i fotografowania mało detalicznych powierzchni możesz mieć problem z ustawieniem ostrości. Ostrość ustawiaj zawsze na kontrastowe detale. Jeśli lampka wspomagająca AF nie spełnia swojej funkcji, w razie potrzeby doświetl obiekt latarką.
Aby sfotografować z bliska niektóre detale, na przykład szczegóły tapicerki, ustaw AF w tryb makro. Niektóre aparaty pozwalają w tym trybie fotografować nawet z odległości 1 centymetra (a nawet bliższej), jednak pamiętaj, że w ten sposób rzucisz obiektywem cień na fotografowany obiekt. Zachowaj rozsądną odległość.
Zrób ujęcie w ruchu
Samochody bardzo efektownie prezentują się w ruchu. Jak uchwycić ruch? Metodą panoramowania (ang. panning). Wówczas samochód zostaje zarejestrowany ostry na poruszonym, rozmytym tle, co dodaje ujęciu dynamizmu. Przy okazji brzydkie elementy tła przestają być znaczące.
Aby wykonać takie ujęcie, potrzebny jest oczywiście kierowca, który będzie prowadził samochód równolegle do ciebie. Ustaw aparat na statywie, umożliwiającym swobodny obrót głowicą. Możesz też trzymać aparat w ręce. Wówczas, jeśli to możliwie, uruchom funkcję stabilizacji obrazu. Niektóre cyfrówki wyposażone są w stabilizację przeznaczoną specjalnie do panoramowania. Dobierz też niezbyt krótki czas naświetlania (np. 1/20-1/30 sekundy), aby móc zarejestrować poruszenie, ustaw mocno przymkniętą przysłonę (aby zwiększyć zakres głębi ostrości), ustaw ostrość na taką odległość, w jakiej będzie przejeżdżał od ciebie samochód. Użyj też dłuższej ogniskowej i fotografuj z większej odległości. Gdy samochód będzie przejeżdżał na wytyczonej trasie, utrzymuj jego widok w kadrze widocznym na ekranie LCD (lub w wizjerze), a gdy znajdzie się dokładnie równolegle do ciebie (ewentualnie wcześniej), wciśnij spust migawki, wykonując zdjęcie. Pamiętaj, aby cały czas utrzymywać tempo przesuwania aparatem, tak jakbyś nadal śledził samochód. Nie zrażaj się, jeśli za pierwszym razem zdjęcie nie wyjdzie – ujęcia z panoramowaniem nieraz trzeba wielokrotnie powtarzać, aby efekt był satysfakcjonujący.
Na koniec popraw fotki i przygotuj do internetu
Gdy już wykonałeś zdjęcia, musisz je wczytać do komputera i zwykle poddać prostej obróbce. W wielu przypadkach przyda się poprawa jasności, kolorów i ostrości. Powinieneś też wykadrować i nadać odpowiedni rozmiar zdjęciom, które chcesz umieścić w internecie. W tym celu możesz skorzystać z darmowego programu Photoscape (www.photoscape.org).
Po uruchomieniu aplikacji pojawia się ekran początkowy - tutaj musisz wybrać moduł programu dysponujący odpowiednimi narzędziami. Wybierz Editor, aby edytować fotografię, albo Batch Editor, jeśli chcesz masowo obrabiać fotki. Po wybraniu modułu edytora z lewej strony wybierasz folder ze zdjęciami – ich miniatury pojawią się w lewym dolnym obszarze okna aplikacji. Po kliknięciu na miniaturę zostanie wyświetlone oryginalne zdjęcie. W dolnym obszarze pod fotografią jest dostępny panel z narzędziami programu.
Aby wykadrować zdjęcie, przejdź na zakładkę Kadrowanie. Możesz kadrować dowolnie, albo ustawić konkretne proporcje boków. Narysuj na zdjęciu ramkę ograniczająca kadr – to co znajdzie się poza ramką, zostanie przycięte. Ramkę możesz przesuwać lub zmieniać jej proporcje. Kliknij na przycisk Kadrowanie, aby przyciąć fotkę.
Aby poprawić jasność i kolory lub dodać efekty, przejdź na zakładkę Home. Photoscape udostępnia tutaj bardzo wiele opcji. Niektóre funkcje są automatyczne, nad innymi masz sporą kontrolę. Dla zaawansowanych użytkowników znajdzie się nawet narzędzie krzywe (kryje się ono pod nazwą Wykres Luminancji czy Wykres Kolorów).
Klikając na przycisk „Jasność, Kolor”, znajdziesz opcje, które pozwolą ci poprawić jasność, kontrast i kolory (np. balans bieli, odcień, nasycenie) zdjęcia. Narzędzie do poprawy balansu bieli znajdziesz po kliknięciu na strzałkę przy przycisku. Aby poprawić kolorystykę, musisz kliknąć na obszar, który powinien być na zdjęciu biały.
Klikając na przycisk Podświetlenie rozjaśnisz ciemne rejony fotografii i przyciemnisz zbyt jasne. Za pomocą tego narzędzia możesz też uzyskać efekt pseudo HDR. Oczywiście przygotowując zdjęcie samochodu do serwisu ogłoszeniowego unikaj nadmiernych przeróbek i nie szalej z kolorami - fotografia ma wyglądać naturalnie. Jeśli szykujesz fotkę do pochwalenia się znajomym, zwróć uwagę na różne filtry, na przykład Rozbłysk soczewki, który pozwoli dodać np. do reflektora efekt rozbłysku.
Zdjęcie przeznaczone do internetu powinno mieć małe rozmiary. Kliknij na przycisk Zmień rozmiar. W oknie wpisz nowy rozmiar fotografii, np. 800 x 600. Zwróć uwagę, aby zaznaczona była opcja Zachowaj proporcje. Następnie kliknij na Ok.
Po zmniejszeniu fotografii warto ją wyostrzyć. W tym celu kliknij na przycisk Wyostrz. W oknie dialogowym ustaw niewielką średnicę, natomiast ilość dobierz obserwując efekt na podglądzie. Kliknij na Ok.
Aby cofnąć zmiany, kliknij na przycisk Cofnij. Jeśli chcesz usunąć wszelkie modyfikacje, kliknij na Cofnij wszystko.
Aby zapisać fotografie, kliknij na przycisk Zapisz. Wybierz docelowy folder na zapisane fotki i kliknij na Zapisz w wybranym folderze. Pojawi się okno, w którym suwakiem musisz ustawić jakość obrazu (i jednocześnie kompresję). Im wyższa jakość, tym większy rozmiar pliku. Jeśli chcesz aby plik miał mały rozmiar, musisz zmniejszyć jakość zapisu (zwiększyć kompresję). Na koniec kliknij na Ok.