Filtr kabinowy – co to jest? Do czego służy? Jak często i kiedy warto go wymienić?
Nazywany często przeciwpyłkowym filtr dba o to, byśmy oddychali w kabinie jak najczystszym powietrzem. Niestety często zlecając prace serwisowe w warsztacie, skupiamy się na częściach eksploatacyjnych w silniku, zapominając o tym elemencie. A to błąd.
Filtr kabinowy, jak sama nazwa wskazuje, służy do oczyszczania powietrza, które dostaje się przez wentylację do wnętrza auta. Jego rolę często uświadamiamy sobie dopiero, gdy po wymianie widzimy, jak zanieczyszczony był. Jeśli nasz samochód wyposażony jest w klimatyzację, filtr usprawnia też jej działanie m.in. osuszając powietrze. O złym stanie części świadczy niejednokrotnie częste parowanie szyby czołowej.
Filtry składają się z kilku warstw włókien o różnej strukturze, a o ich jakości świadczą zastosowane materiały czy szczególność połączeń. Poza tym możemy wypunktować następujące rodzaje filtrów:
- cząstek stałych (standardowe),
- węglowy,
- antysmogowy.
Zadaniem pierwszego z nich jest przede wszystkim wychwytywanie podstawowych zanieczyszczeń, kurzu i zarodników. Drugi z kolei neutralizuje szkodliwe gazy oraz nieprzyjemne zapachy. Oprócz tego ma też właściwości antyalergiczne. Ostatni staje się coraz popularniejszy, z racji coraz gorszej jakości powietrza w miastach. Potrafi on nawet zatrzymać pyłki o średnicy 2,5 μm. W przyszłości będzie możliwe wyłapywanie jeszcze mniejszych pyłków, dzięki rozwojowi nanowłókien.
Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?
Filtr kabinowy najlepiej jest wymieniać przynajmniej raz w roku. Jeśli jednak jesteśmy alergikami, często podróżujemy po szutrowych i nieutwardzonych drogach czy gęsto zabudowanych miastach, gdzie jest wysokie stężenie szkodliwych substancji, najlepiej dwukrotnie zwiększyć częstotliwość wymiany.
Dobrym momentem na zamontowanie nowego filtra jest początek wiosny, tuż przed okresem kwitnięcia flory, kiedy w powietrzu znajduje się najwięcej pyłków. Jeśli jesteśmy zmuszeni zmieniać go częściej, drugą wymianę najlepiej przeprowadzić jesienią.
Czy można samodzielnie wymienić filtr kabinowy?
Nie jest regułą, że im starszy samochód, tym łatwiejsza jest wymiana filtra, choć nierzadko w wiekowych autach dostęp do tej części jest nieco lepszy z racji mniejszej liczby osłoń i mniej zabudowanych podzespołów. Często jednak skomplikowane dojście do filtra znacznie utrudnia jego sprawne wyjęcie oraz włożenie świeżego.
Zanim jednak zdecydujemy się oddać nasz samochód do warsztatu, który za usługę może policzyć nawet kilkaset złotych, warto zainteresować się, gdzie filtr jest zlokalizowany oraz jakie jest do niego dojście, zasięgając porady na internetowych forach czy serwisach poradnikowych. Może się bowiem okazać, że cały proces jest kwestią kilku minut.
Ile kosztuje filtr kabinowy?
Zakup filtra kabinowego, w przypadku popularnych aut, nie powinien obciążyć naszego budżetu – często wystarczy 100 zł, by zaopatrzyć się w część przyzwoitej jakości.
Zdarza się jednak, szczególnie w przypadku nowych samochodów, że będziemy skazani na zakup części w ASO, a tam ceny mogą przyprawić o zawrót głowy – 500 zł za filtr w takim wypadku nie jest niczym nadzwyczajnym, a kwota może być jeszcze wyższa. Jeśli dodamy do tego koszt usługi, na rachunku możemy zobaczyć nawet 1000 zł. W takim przypadku dobrze rozejrzeć się za zamiennikami bezpośrednio u producentów filtrów, które bywają dwa razy tańsze.
Redaktor