Encyklopedia silników: VW / Audi 1.6 MPI (benzyna)
Wśród benzynowych silników Grupy Volkswagen motor 1.6 MPI zyskał opinię trwałego, prostego i niezawodnego. Pomimo pewnych wad ma niezaprzeczalnie mocne strony. Jedyne, czego naprawdę mu brakuje, to więcej koni mechanicznych.
Ta bardzo popularna jednostka benzynowa była montowana w wielu modelach Grupy VW przez długi czas — od połowy lat 90. aż do 2013 r. Silnik z powodzeniem napędzał głównie kompakty, ale trafił także pod maskę aut segmentu B oraz klasy średniej, gdzie jest uznawany za zdecydowanie zbyt słaby.
Cechą charakterystyczną tej jednostki jest 8-zaworowa głowica i wtrysk pośredni – były także odmiany 16V oraz FSI, które bazują na tej konstrukcji, lecz są uznawane za zupełnie inne jednostki. Moc, jaką generuje opisywana wersja 8V, to od 100 do 105 KM (z rzadkimi wyjątkami). Jest to moc wystarczająca do samochodów segmentu C, dość wysoka w segmencie B oraz zbyt niska w autach większych, jak np. VW Passat czy Skoda Octavia.
Opinie na temat tego silnika są zwykle bardzo dobre, ale bywają i skrajne. Jedni użytkownicy słusznie narzekają na marną dynamikę i duże zużycie paliwa (8-10 l/100 km), inni równie słusznie dobrze oceniają współpracę z instalacją LPG oraz… niskie spalanie. W samochodach z tą jednostką bardzo dużo zależy od stylu jazdy, a w kompaktowych można zejść ze spalaniem nawet mocno poniżej 7 l/100 km.
Wady? Poza opisanymi niewielkie. Z racji wieku i tzw. bezobsługowości (poza paskiem rozrządu), silnik ten często bywa zaniedbany. Nieduże zapocenia i wycieki, czasami nierówna praca w wyniku zabrudzenia przepustnicy, a także nadmierne spalanie oleju to przypadłości, które można nazwać typowymi. Niemniej konstrukcja jest bardzo trwała, rzadko się psuje, a jeszcze rzadziej zatrzymuje pojazd. Nie generuje też wysokich kosztów napraw, dobrze radzi sobie z niskiej jakości serwisem.
Zalety silnika 1.6 MPI:
- Wysoka trwałość
- Niska awaryjność
- Niskie koszty napraw
- Prostota konstrukcji
- Bardzo tanie i szeroko dostępne części
- Znakomita współpraca z LPG
Wady silnika 1.6 MPI:
- Najwyżej przeciętna dynamika w autach od segmentu C
- Stosunkowo wysokie spalanie przy cięższej nodze kierowcy
- Często nadmierna konsumpcja oleju
- Często współpracuje z 5-biegową skrzynią ręczną (głośno w trasie)
Redaktor