Encyklopedia silników: Volvo 2.4 (benzynowy)
To jeden z najtrwalszych benzyniaków oferowanych po 2000 r. Pomimo 5-cylindrowej konstrukcji i sporej pojemności, można go spotkać nawet w kompakcie. Wybór odpowiedniej wersji daje gwarancję niemal całkowitej niezawodności i gigantycznej trwałości. Również na LPG.
Motor Volvo o oznaczeniu B5244 był używany w latach 1999- 2010, więc stosunkowo krótko jak na żywot jednego silnika, szczególnie tak udanego. Można przypuszczać, że po prostu powstał zbyt późno i niestety zabiły go normy emisyjne. Cechą charakterystyczną jest pojemność 2,4 l wynikająca z 5 cylindrów. Jest to członek rodziny modułowych jednostek z aluminiową konstrukcją. Mają kute korbowody, wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem i zmienne fazy. Całość cechuje się ogromną wytrzymałością, dlatego na bazie wolnossących wersji o mocy 140 i 170 KM, powstały wersje Bi-Fuel czy od roku 2003 doładowane (oznaczenie T) o mocach od 193 do 260 KM, napędzające m.in. sportowe modele S60 i V70 T5.
Wersje wolnossące dobrze sprawdzają się w S80, S60 czy V70, a dobre osiągi dają w mniejszych C30, S40 czy V50. Przy odpowiedniej technice jazdy nie spalają za dużo paliwa, ale nie zważając na to, trudno zejść poniżej 10 l/100 km. Jeszcze lepiej sprawdzają się wersje turbo, mające rewelacyjne parametry, lecz one pochłaniają dużo benzyny. Zwłaszcza w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów. Dlatego użytkownicy bardzo chętnie stosują instalacje autogazu niestwarzające żadnego zagrożenia dla jednostki, którą wyposażono w hydrauliczne popychacze zaworów.
Poza usterkami wynikającymi z wyeksploatowania (wycieki, stara elektryka, zanieczyszczenie dolotu, zużycie cewek zapłonowych) nic szczególnego nie sprawia problemów poza jednym wyjątkiem. Powtarzalną i typową usterką jest awaria przepustnicy Magnetti Marelli stosowanej do 2005 r. Nowsze warianty mają już przepustnicę firmy Bosch, praktycznie bezobsługową. Niestety, naprawa Magnetti Marelli jest dość droga, a zmiana przepustnicy na nowszą dość karkołomna.
Ogromną zaletą silnika jest dobry dostęp do części zamiennych, choć czasami drogich. W niektórych przypadkach lepiej kupić oryginał, zwykle kosztujący od 50 do 100 proc. więcej niż zamiennik. Wymiana kompletnego napędu rozrządu może pochłonąć nawet 2000 zł na same części. Każda wersja 2.4 z manualną skrzynią biegów ma koło dwumasowe, kosztujące nawet do 2500 zł, choć jest ono bardzo trwałe. Można też do niektórych odmian znaleźć zestaw sztywnego koła i wzmocnionego sprzęgła, ale zaleca się to wyłącznie do wolnossących.
Zalety silnika 2.4:
- Ogromna trwałość (przy normalnej eksploatacji silnik niezniszczalny)
- Niska awaryjność
- Dobre osiągi wersji doładowanych
- Duża tolerancja LPG
Wady silnika 2.4:
- Awarie przepustnic do 2005 r.
- Stosunkowo droga w serwisie konstrukcja
- Wysokie spalanie
Redaktor