Encyklopedia silników: Subaru Boxer Diesel 2.0 D (diesel)
Pierwszy i ostatni diesel zaprojektowany przez firmę Subaru powstał w pewnym sensie pod przymusem, bo wyłącznie z myślą o europejskim rynku, kiedy to klienci wprost domagali się czegoś oszczędniejszego. Japończycy nie chcieli rezygnować jednak z koncepcji boxera, ponieważ tylko taka pasuje do ich tradycyjnego, symetrycznego układu napędowego, więc nie skorzystali z firm zewnętrznych. I tak powstał motor pełen skrajności.
Z jednej strony ma idealne parametry, bo przy 2 litrach pojemności generuje 147-150 KM przy 3200 lub 3600 obr./min. i 350 Nm przy 1600 lub 1800 obr./min. Jest to więc klasyczny silnik niskoobrotowy, który oddaje dużo siły już od najniższych obrotów. Układ przeciwsobny spowodował, że bez wałków wyrównoważających pracuje z niezwykłą kulturą.
Z drugiej strony powyższe generowało problemy już niedługo po zakupie. Użytkownicy nagminnie zgłaszali się do serwisu z uszkodzonym kołem dwumasowym. Połączenie dużego momentu obrotowego z bardzo skutecznym napędem na cztery koła i techniką jazdy przeniesioną z jedynych dotąd jednostek benzynowych musiało się źle skończyć. Oficjalnie Subaru zmieniło oprogramowanie silników, nieco przesuwając maksimum momentu w górę obrotów, dlatego późniejsze jednostki miały nieco inną charakterystykę.
Niestety, to nie wszystkie problemy. Z przebiegiem ok. 150-200 tys. km coraz częściej pojawiały się bardzo poważne awarie układu korbowego – głównie obrócenie panewek lub pojawienie się luzu osiowego na wale, a nawet jego pęknięcie. Co prawda liczba takich przypadków nie jest szczególnie duża, bo i aut z tym silnikiem jest stosunkowo niewiele w porównaniu z popularniejszymi dieslami, jak HDI czy TDI, ale skoro zdarzyło się to nie jednemu czy dwóm użytkownikom, może świadczyć o przypadłości tej jednostki.
Trudno jednoznacznie określić, z czego to wynika, być może też z powodu dużego momentu obrotowego przy niskich obrotach, z czym inżynierowie Subaru nie za bardzo mieli do czynienia. Być może jest to kwestia serwisu olejowego. Niemniej, skoro jednak nie we wszystkich silnikach dochodziło do takich awarii, a nie brakuje na rynku jednostek z przebiegiem 300 tys. km bez napraw, oznacza to, że jakiś określony sposób eksploatacji i serwisowania może przeciwdziałać takim przypadkom.
Poza tym jednostka Subaru nie generuje innych problemów niż typowe dla diesli z Common Rail. Są one rzadkością, co zresztą nie powinno dziwić, wszak w latach produkcji 2008-2018 poddostawcy osprzętu świetnie już opanowali technikę CR. Czasami konieczna jest ingerencja w DPF, pojawia się potrzeba wymiany łańcuchów rozrządu (są dwa), ale to nic ponad przeciętność.
Zalety silnika 2.0 Boxer Diesel:
- Dobre parametry i wysoka kultura pracy
- Niska awaryjność
Wady silnika 2.0 Boxer Diesel:
- Duże ryzyko bardzo poważnej awarii wału korbowego
- Niewielki rynek części nieoryginalnych, więc wysokie koszty napraw
Redaktor