Encyklopedia silników: Škoda 1.0 MPI (benzynowy)
Jednostka zaprojektowana i produkowana przez Škodę trafiła tylko do najmniejszych modelu Grupy VW, ale zasłużyła sobie na bardzo dobrą opinię dzięki niskiej awaryjności, niezłym osiągom i dobremu zużyciu paliwa. Ta prosta konstrukcja, choć stosunkowo młoda, obiecuje wysoką trwałość.
Wbrew pozorom silnik ten nie ma nic wspólnego ze stosowanym w VW Lupo podobnym, litrowym trzycylindrowcem. To zupełnie nowa konstrukcja zaprojektowana w 2011 r. przez Škodę, należąca do rodziny EA 211 i spokrewniona z mocniejszym wariantem 1.0 TSI. Ma pojemność 998 cm3 i generuje moc 60 i 75 KM we wczesnych wersjach, a obecnie 65 lub 80 KM – odmiana Evo. Znacznie różni się od TSI, ponieważ nie tylko nie ma doładowania, ale także wtrysku bezpośredniego czy zaawansowanego systemu smarowania. Służyła i nadal służy jako tania jednostka bazowa, nie tylko w małym VW up! i jego braciach, ale także w VW Polo czy Škodzie Fabii.
Przy mocy 60 KM nawet w VW upie! nie jest to silnik dynamiczny. Jednak już wersja podstawowa, czyli 75-konna daje radę i przyjemne osiągi. Wbrew pozorom i cennikom, to właśnie odmiana 75-konna jest podstawową, a 60-konna ma w sterowniku blokadę w górnym zakresie obrotów, gdzie wyłącznie przez oprogramowanie tłumiony jest moment obrotowy, a tym samym moc. Co ciekawe, najnowsze odmiany Evo (65 i 80 KM) są jeszcze mniej dynamiczne, mają mniej korzystny przebieg momentu obrotowego i niższą jego maksymalną wartość.
Silnik nie jest problematyczny. Mamy dużą próbę, ponieważ masowo floty wykupowały Škody Citigo i VW upy! z tym silnikiem. Był on dostępny z instalacją LPG. Jedyne powtarzające się bolączki to delikatne wycieki oleju oraz awarie pomp cieczy chłodzącej. W niektórych autach, prawdopodobnie zbyt ostro traktowanych, przedwcześnie zużywa się sprzęgło.
Producent zaleca wymianę oleju co 30 tys. km, ale warto to skrócić o połowę. Z kolei wymiana paska rozrządu jest przewidziana na przebieg 240 tys. km i zasadniczo taką założono trwałość silnika. Nie zdarzają się przypadki uszkodzenia napędu rozrządu. Dobra jest dostępność i ceny części.
Motor ten był konfigurowany z dwoma rodzajami przekładni. Podstawowa to 5-biegowa manualna, która początkowo miała problemy z trwałością, ale poprawiono to w 2014 r. Jest to precyzyjna skrzynia, która przyjemnie pracuje. Dokładnym przeciwieństwem jest jej zautomatyzowana wersja, która pracuje tak źle, że tylko osoby potrzebujące automatu (np. niepełnosprawne) powinny się na nią zdecydować, choć i tak lepszym rozwiązaniem będzie jakaś toyota z CVT.
Zalety silnika 1.0 MPI:
- Niska awaryjność i zadowalająca trwałość
- Niewielkie wymagania serwisowe i tanie części
- Dobry dostęp do części oraz dużych podzespołów
- Bardzo niskie zużycie paliwa i dobra dynamika
- Dobra współpraca z autogazem
Wady silnika 1.0 MPI:
- Bezsensownie zduszona wersja 60 KM
Redaktor