Encyklopedia silników: Opel 1.6 CDTi (diesel)
Nowoczesna, czysta, oszczędna, dynamiczna i pracująca z niezwykłą kulturą jednostka wysokoprężna Opla, napędzająca kilka modeli o różnej wielkości, jest następcą silnika 1.7 Isuzu. Niestety, nie ma zbyt pochlebnych opinii. Gdzie leży problem?
Po długiej współpracy z Isuzu i właściwie przejęciu konstrukcji o nazwie 1.7 CDTi Opel zdecydował się — na potrzeby normy Euro 6 — przygotować zupełnie nowy silnik. Bazując na zdobytych doświadczeniach, stworzył podobny motor, przynajmniej w teorii. Pojemność to 1,6 litra, a moc od 95 do 160 KM. Nie należy mylić tej jednostki z fiatowską MultiJet (A16D montowane w Combo). To rodzina MDE, oznaczana kodem zaczynającym się od B16DT, oferowana od 2013 r.
Silnik w czasie jazdy ma same zalety – jest niesamowicie przyjemny, szczególnie w wersjach od 136 KM wzwyż. W wersji 150- i 160-konnej ma układ biturbo. Niskie spalanie połączone z dobrą dynamiką i bardzo miękką, równą pracą, wniosły nową jakość po twardym i dość topornym 1.7 CDTi. Niestety, po kilku latach odbiło się to właścicielom aut czkawką.
Ogromnym problemem jest rozrząd. Grzechoczący łańcuch nie tylko hałasuje, ale też powoduje problemy z pracą silnika. Niestety, umieszczono go po stronie skrzyni biegów, więc jego wymiana jest czasochłonna i kosztowna. Ta przypadłość nie dotyczy każdej sztuki. Kluczem do sukcesu wydaje się być odpowiedni serwis olejowy.
Bardzo dokładne wtryskiwacze są wyjątkowo czułe na paliwo. Słaby jest układ wylotowy przy silniku (pęka). Kłopoty sprawiają także świece żarowe i układ oczyszczania spalin (w najnowszych również NOx). Silnik boryka się też z nadmierną konsumpcją oleju, ale dotyczy to głównie tych jednostek, które zostały przytarte w wyniku przedostawania się paliwa do oleju podczas pracy DPF.
Czy warto kupić auto z tym silnikiem? Moim zdaniem to spore ryzyko i narażanie się na nadmierne koszty napraw. Lepiej wybrać jednostkę benzynową 1.4 Turbo lub auto ze starszym dieslem 1.7. Motor 1.6 CDTi trafił pod maskę popularnych modeli Opla – Astra J i K, Insignia B, Zafira Tourer.
Zalety silnika 1.6 CDTi:
- Bardzo wysoka kultura pracy
- Świetne osiągi
- Niskie zużycie paliwa
Wady silnika 1.6 CDTi:
- Problematyczny rozrząd
- Czuły układ wtryskowy
- Problemy z olejem i DPF
- Bardzo drogie naprawy
Redaktor