Encyklopedia silników: Mitsubishi 1.8 DI-D MIVEC (diesel)
Zaprezentowany w 2010 r. niskoprężny diesel z systemem zmiennych faz rozrządu był uznawany za najnowocześniejszy taki motor na świecie. Przełomowe rozwiązania sprawdziły się doskonale, ale ostatecznie nie przetrwał długo na rynku ponieważ te same rozwiązania przeniesiono do większego brata o pojemności 2,3 litra.
1.8 DID MIVEC to pierwszy na świecie Diesel w aucie osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu. Zadebiutował jednocześnie w modelu ASX (150 KM) i kompaktowym Lancerze (116 i 150 KM). Jego główne atuty to niesamowita kultura pracy, niespotykana dotąd w jednostkach na olej napędowy, oraz rewelacyjnie niskie zużycie paliwa – nawet poniżej 5 l/100 km, choć w praktyce użytkownicy nie potrafili tego wykorzystać.
Tajemnicą tej jednostki (symbol 4N13) są nie tylko zmienne fazy rozrządu, ale też zmienny skok zaworów oraz niski stopień sprężania (tylko 14,9). Oczywiście turbosprężarka ma zmienną geometrię, a przez innowacyjną konstrukcję bardzo wcześnie "wstaje", praktycznie neutralizując zjawisko turbodziury. Motor okazał się bardzo dopracowany, ale ma jedną "wadę".
Jest nią niska popularność, która wynika z zastosowania tylko w dwóch modelach i krótko – do 2015 r., co w praktyce przekłada się na wysokie koszty napraw, ponieważ prawie nie produkowano części zamiennych innych niż OE. Dostępne są jedynie eksploatacyjne, resztę trzeba kupować w ASO. Na szczęście jest to jednostka mocno spokrewniona z późniejszym 2.2 DI-D (4N14). Np. napęd rozrządu można kupić za ok. 1500 zł. Jest to trwały łańcuch, ale po ok. 200 tys. km może wymagać wymiany. Warto stosować olej o niskiej lepkości.
Zasadniczo sinik ten rzadko się psuje. Powtarzającym się problemem jest zapychający się filtr DPF. Naprawa polega głównie na wypaleniu sadzy w trybie serwisowym. Innym jest stosunkowo niska trwałość turbosprężarki, która niemal od nowości wydaje z siebie świszczący dźwięk. Trwałość określa się na ok. 180-200 tys. km. Powyżej tego przebiegu można spodziewać się typowych usterek dla diesli Common Rail.
Zalety silnika 1.8 DI-D MIVEC:
- Bardzo dobra charakterystyka
- Kultura pracy
- Niskie spalanie
- Niska awaryjność
Wady silnika 1.8 DI-D MIVEC:
- Bardzo mała popularność
- Mało zamienników do napraw
- Drogie części oryginalne
Redaktor