Encyklopedia silników: Mazda 2.0 Skyactiv-G (benzynowy)
Przygoda Mazdy z bezpośrednim wtryskiem benzyny zaczęła się znacznie wcześniej niż narodziny silników serii Skyactiv i były to bardzo udane próby. Doświadczenie przekuto na motor, który do dziś dzielnie opiera się turbodoładowanej konkurencji.
Bezpośredni wtrysk benzyny w Mazdzie pojawił się po raz pierwszy w 2005 r. (motor 2.3 DISI) w modelu 6. W drugiej generacji Mazdy 6 zastosowano jednostkę 2.0 DISI (również w Mazdzie 3), a silnik Syactiv-G zadebiutował w Mazdzie CX5 w 2011 r. i trafił też do Mazdy 6 trzeciej generacji.
Jednostka jest zaawansowana technologicznie, a pomimo braku doładowania ma takie rozwiązania jak wysoki stopień sprężania (14:1), co pozwala na pracę w cyklu Atkinsona-Millera, zmienne fazy rozrządu czy lekką konstrukcję, choć napęd rozrządu realizuje łańcuch. Jest też system start&stop i przyspieszający jego działanie układ i-ELOOP odzyskujący energię. Kluczem do sukcesu, czyli utrzymania właściwego poziomu emisji, jest precyzyjna kontrola zapłonu mieszanki. Motor generuje od 120 do 165 KM, zatem daje przyzwoitą dynamikę jak na tę klasę pojazdu, choć wyraźnie odbiegającą od "turbo standardów" konkurencji.
Mechanicznie silnikowi nie można niczego zarzucić. Jest trwały, nie ma problemów z olejem, a łańcuch rozrządu po 200 tys. km należy jedynie skontrolować, rzadko wymieniać. Nagar grozi wyłącznie silnikom ze zbyt rzadko wymienianym olejem (maks. co 15 tys. km) lub po stosowaniu oleju o niewłaściwej lepkości (zalecane 0W-20, dopuszczalne 5W-30). Użytkownicy borykali się głównie z osprzętem.
Nieszczelności w układzie wydechowym i uszkodzony przepływomierz, to najczęstsza przyczyna problemów z pracą lub uruchamianiem silnika. Rzadziej dochodzi do uszkodzenia zaworu odmy, która przedmuchuje olej do komór spalania, co wywołuje spalanie stukowe i gromadzenie się nagaru.
Eksploatacyjnym plusem silnika jest brak doładowania, co zmniejsza ryzyko drogiej usterki i upraszcza budowę. Kolejną dużą zaletą jest możliwość zamontowania systemu LPG.
Najnowszy typ silnika Syactiv-G został wyposażony w układ wyłączania dwóch cylindrów oraz system mild hybrid, który pozwala na jazdę w krótkim czasie z całkowicie wyłączonym silnikiem.
Zalety silnika 2.0 Skyactiv-G:
- Niska awaryjność
- Wysoka trwałość
- Dobra współpraca z LPG
- Mało skomplikowany osprzęt
Wady silnika 2.0 Skyactiv-G:
- Trudne w diagnozie usterki
- Wyłącznie części oryginalne
- Przeciętne osiągi w klasie średniej i SUV
Redaktor