Encyklopedia silników: Fiat 1.3 MultiJet / CDTi (diesel)
To jeden z najmniejszych diesli z wtryskiem Common Rail, jakie kiedykolwiek powstały, więc zgodny z zasadami downsizingu. A jednak konstrukcja jest nad wyraz udana. Użytkownicy chwalą sobie ten silnik pomimo niezbyt pozytywnych opinii w mediach motoryzacyjnych.
Debiutujący w 2003 r. motor ma tylko 1,3 litra pojemności, ale na szczęście cztery cylindry, więc kulturą pracy przewyższa np. diesla Volkswagena 1.4 TDI. W większości odmian generuje też wyższy moment obrotowy, a turbosprężarka ze zmienną geometrią (w niektórych wersjach) nieco wcześniej daje pożądanego kopa. Mimo to silnik nie należy do dynamicznych (chyba, że w Fiacie 500) i też trzęsie całym nadwoziem. Jest dużo nowocześniejszy, droższy w naprawach, a jednak chwalony.
Użytkownicy cenią go za dużą trwałość, tanie naprawy i małe zużycie paliwa. W takich autach jak Fiat Punto, Ford Fiesta czy Opel Corsa, zadowala się zawsze nie więcej niż 5 litrami oleju napędowego. W małych autkach, jak Lancia Ypsilon czy Fiat 500/Panda, potrafi zejść jeszcze o litr. Poza oznaczeniem MultiJet w fiatach spotyka się go w oplach (CDTi), fordach (TDCi) czy modelach Suzuki (DDiS). Zawsze ma tę samą pojemność, przez co trudno go pomylić z czymś innym.
Jedynym poważnym problemem, z jakim boryka się ta jednostka, jest układ rozrządu z łańcuchem, który może się poluzować i w efekcie rozciągnąć. Wymiana nie jest droga czy problematyczna, ale duże zaniedbania mogą narobić problemów. Warto zwrócić uwagę na stan oleju. To zwykle przez olejowy napinacz łańcuch pracuje luźno, a niewielka pojemność układu smarowania powoduje, że jest czuły na nieduże nawet braki. Wpływa to negatywnie na turbosprężarkę (możliwość zatarcia) czy nawet panewki. Jest to więc silnik, w którym skrupulatnie należy kontrolować i zmieniać olej, nie później niż co 15 tys. km. Przyczyny innych problemów to wibracje oraz jego słaby "dół". Np. dość szybko niszczy się sprzęgło (nadmierny poślizg i w wielu odmianach brak dwumasy). Należy się też liczyć z typowymi przypadłościami diesli z systemem Common Rail — EGR, DPF, wtryskiwacze.
Silnik rozwija moc od 70 do nawet 105 KM, ale wbrew pozorom różnice w dynamice czy spalaniu nie są duże. Trzeba pamiętać, że im nowszy wariant, tym mniej awaryjny, ale i droższy w naprawach. W 2009 r. druga generacja jest już bardziej zaawansowana technicznie. Trzeba też mieć świadomość, że — z uwagi na wielkość i charakterystykę — nie jest to najlepszy wybór do aut większych niż segment B, a zwłaszcza do ciężkiego Opla Astry J. Do małych aut polecam konfigurację z 5-biegową przekładnią ręczną, bo 6-biegowa jest mało trwała. Z kolei półautomat dodatkowo problematyczny.
Zalety silnika 1.3 MultiJet:
- Niskie spalanie
- Trwałość
- Tanie naprawy
Wady silnika 1.3 MultiJet:
- Niska kultura pracy
- Kiepska dynamika w autach od segmentu B
- Sporo drobnych usterek
Redaktor