Dobieramy sami felgi
Felgi w samochodzie są trochę jak buty u mężczyzny. To często przez ich pryzmat ocenia się całokształt. Dobrze dobrane felgi to nie tylko właściwe funkcjonowanie układu jezdnego czy hamulcowego, co przekłada się również na bezpieczeństwo. To miłe wrażenia estetyczne, dzięki którym nawet starsze modele młodnieją, a "zwyczajne" stają się bardziej prestiżowe lub nabierają "sportowego pazura". Podpowiadamy, o czym należy pamiętać podczas doboru felg do naszego auta.
Najprostszą metodą doboru odpowiednich felg jest kontakt ze sklepem, bądź autoryzowanym serwisem, posiadanej przez nas marki, gdzie możemy uzyskać profesjonalną poradę, dotyczącą poszukiwanych felg. Nie zawsze jednak istnieje taka możliwość. Dobrze mieć odpowiednią wiedzę w tym temacie, gdy zechcemy założyć felgi z innego samochodu, bądź używane/regenerowane obręcze albo nietypowe felgi, których parametry nie do końca będą odpowiadać tym, zalecanym przez producenta, posiadanego przez nas modelu.
Znajomość podstawowych parametrów felg i stosowanie się do nich zapewnia odpowiednie funkcjonowanie najważniejszych podzespołów w aucie, choć trzeba też pamiętać, że istnieją pewne odstępstwa, których możemy się dopuścić bez pogorszenia właściwości jezdnych.
Średnica i szerokość felgi
To dwa podstawowe parametry, które najczęściej są brane pod uwagę przy wyborze odpowiedniej felgi. Co jednak istotne, istnieje tu całkiem spore pole manewru. Przykładowo, w wielu mniejszych autach z powodzeniem uda się zamontować felgi o średnicy od 14 do nawet 16 cali, choć każdorazowy wybór powinien być poprzedzony choćby chwilową analizą korzyści i wad takiego rozwiązania.
Przy stosowaniu mniejszej średnicy obręczy od zalecanej przez producenta może pojawić się problem, związany z tarczami i zaciskami hamulcowymi, które mogą okazać się za duże w stosunku do niektórych felg (w mniejszych felgach mogą się po prostu nie zmieścić). Warto mieć na uwadze to, że nawet w ramach tego samego modelu, np. w bogatszych wersjach wyposażeniowych, bądź z mocniejszymi silnikami, mogą wystąpić zaciski hamulcowe o różnych rozmiarach.
Z kolei zwiększanie rozmiaru średnicy może doprowadzić do tego, że po zamontowaniu opony może się ona nie zmieścić w nadkolu. Najczęściej zwiększaniu felgi towarzyszy więc zmniejszanie profilu opony, by zachować średnicę koła na podobnym poziomie. Niższy profil opony prezentuje się może bardziej okazale, ale trzeba się liczyć z gorszym komfortem jazdy, zwłaszcza na gorszych jakościowo drogach, i większym ryzykiem uszkodzenia obręczy. Niższy profil może też doprowadzić do szybszego zużywania się podzespołów zawieszenia oraz elementów układu jezdnego.
Z wyborem określonego rozmiaru felgi wiąże się późniejszy dobór opon. Przykładowo, felga o rozmiarze 7J/15 oznacza 15-calową średnicę i szerokość 7 cali. Trochę jak w przypadku opony, jednak, co ciekawe, o ile średnica obręczy określa wprost średnicę opony (w przypadku 15-calowych felg, mamy 15-calowe opony), to już z szerokością felgi sprawa ma się trochę inaczej. Otóż przy założonej szerokości obręczy istnieje możliwość doboru kilku szerokości opon - np. dla felgi 7-calowej można dobrać oponę o szerokości już od 185 do nawet 225 mm. Podobnie sprawa ma się w drugą stronę. Jeśli dobieramy felgi do posiadanych już opon, to również mamy pewną swobodę wyboru. Przykładowo, opona o szerokości 215 mm może być założona na felgę o rozmiarze od 6,5 do 8,5 cala.
Odsadzenie felgi
O ile średnica felgi pozostawia całkiem spore możliwości wyboru, to już mniej swobody mamy z szerokością obręczy, z którą powiązany jest tzw. współczynnik odsadzenia felgi (określany jako ET lub offset). Współczynnik ET w skrócie oznacza odległość pomiędzy płaszczyzną montażu felgi do piasty, a jej osią symetrii. Może być dodatni bądź ujemny, czego następstwem jest odpowiednio mniejszy i większy rozstaw kół. Pamiętajmy, że producenci samochodów dopuszczają zmianę rozstawu kół o około 2 proc., bez wpływu na parametry jazdy czy elementy układu jezdnego. Dlatego też w aucie o rozstawie kół równym np. 150 cm można zastosować współczynnik odsadzenia felgi mniejszy nawet o 15 mm od fabrycznego (np. zamiast 45 można użyć felgę z ET 30).
Dobór felgi, zgodny z tym współczynnikiem, zagwarantuje nam, iż koło zmieści się w nadkolu, nie będzie obcierało o elementy zawieszenia, układu hamulcowego czy kierowniczego, bądź błotnika i nie będzie wreszcie wystawać poza obrys samochodu, co jest zabronione przez obowiązujące w naszym kraju przepisy. Zły dobór tego parametru będzie przyczyniał się do szybszego zużywania się opony, a nawet felgi, a w skrajnych przypadkach wręcz do gorszego panowania nad autem np. podczas jazdy w zakrętach (choć znane są przypadki zwiększania rozstawu kół w sportach motorowych, właśnie dla poprawy stabilności). Pamiętajmy jednak, że te niepożądane efekty mogą nie być zauważalne od razu, ale np. dopiero przy zwiększonym obciążeniu albo podczas mocnego skrętu kół.
Liczba śrub i rozstaw otworów
Żadnego pola manewru nie pozostawia natomiast kolejny z parametrów, istotnych podczas doboru felg. Przykładowo, zapis 5x112 oznacza, iż felga posiada 5 otworów montażowych, a średnica okręgu, na którym znajdują się te otwory, wynosi 112 mm. Zarówno liczba otworów na śruby montażowe, jak i ich rozstaw muszą idealnie odpowiadać tym, podanym przez producenta. W przeciwnym razie, nawet przy drobnym odstępstwie (mowa o rozstawie otworów), może się okazać, iż felga po prostu nie będzie pasować. A nawet, jeśli jakimś sposobem uda nam się ją założyć, istnieje bardzo duże ryzyko, że w pewnym momencie nam ona odpadnie.
Średnica otworu centralnego
Często pomijany parametr, który jednak również ma istotne znaczenie w kwestii poprawnego montażu felgi to średnica otworu centralnego. Należy bowiem pamiętać, że różnice między otworem centralnym a średnicą kołnierza piasty mogą uniemożliwić montaż takiej felgi, a po zamontowaniu bez idealnego spasowania (wyłącznie przy użyciu samych śrub), mogą być odczuwalne wyraźne drgania i wibracje podczas jazdy z większymi prędkościami.
Po sprawdzeniu wszystkich istotnych parametrów, można w końcu przystąpić do wyszukiwania odpowiedniego designu felgi, w tym m.in. do liczby, kształtu i grubości ramion. Choć decydujące będą tu gusta właściciela auta, to jednak pamiętajmy, że duża liczba ramion/szprych może znacząco utrudnić utrzymanie ich w czystości. Ponadto felgi z cienkimi ramionami są znacznie mniej wytrzymałe i mogą nie nadawać się do cięższych modeli typu SUV czy duża limuzyna.
Choć ostateczna decyzja będzie należeć do nas, nie warto zawsze upierać się, by postawić na swoim. W przypadku wyboru odpowiednich felg, należy więc posiłkować się danymi producenta samochodu oraz felg. Nie zaszkodzi także spytać o radę doświadczonego sprzedawcy czy serwisanta.