Dlaczego piszczy pasek osprzętu? Poszukiwanie przyczyny krok po kroku
Pisk paska osprzętu silnika to jedna z najbardziej wstydliwych sytuacji, jakie zdarzają się kierowcy. Auto, które wydaje z siebie głośny pisk jest kojarzone jednoznacznie – z gruchotem. Można to jednak wyeliminować, bo tak być nie powinno. Choć nie zawsze będzie tanio.
Zacznijmy od tego, że pasek wielorowkowy (wieloklinowy) napędzający osprzęt silnika może piszczeć w różnych sytuacjach. Intensywność oraz szkodliwość tego zjawiska można podzielić na trzy poziomy:
- Sporadyczne piski powodowane wjazdem w wodę – zdarza się nawet w nowych autach, w których dochodzi do ochlapania wodą paska lub rolki, na której pracuje. Jest nieszkodliwe.
- Pisk zaraz po rozruchu silnika – wpływ na to ma obciążenie alternatora, a tym samym rolki paska. To też w miarę nieszkodliwe zjawisko, choć nie powinno występować. Powodem może być słaby akumulator.
- Pisk występujący często lub stale – w różnych sytuacjach jak skręt, włączenie klimatyzacji, ciągły pisk w trakcie przyspieszania. Zjawisko niebezpieczne, zwiastujące zużycie podzespołu lub zużycie bądź uszkodzenie napędu paska.
W każdej z powyższych sytuacji warto zacząć od najprostszej rzeczy, czyli zdemontowania paska osprzętu i oględzin. Często bowiem winne są zabrudzenia, które utknęły na pasku, wbijając się w materiał. Może to być na przykład brud z drogi w postaci drobnych kamyków.
Z tego tylko powodu pomiędzy powierzchnią roboczą paska a powierzchnią koła pasowego nie ma wystarczającego tarcia, więc pasek się ślizga, piszcząc przy tym. Tu zaleca się wymianę paska na nowy, a jeśli jest w miarę świeży, można spróbować go oczyścić. Koła pasowe najlepiej czyścić, bo ich wymiana jest kosztowna. Niestety, może być tak, że długotrwała praca w takim stanie (przez początkowy okres niekoniecznie powodująca pisk) może skutkować zniszczeniem koła pasowego i nawet po oczyszczeniu i wymianie paska może on nadal wydawać pisk.
Jeśli pasek i koła pasowe są czyste, mają ładną powierzchnię roboczą, warto wejść głębiej z diagnozą. Przy tym warto wsłuchać się, kiedy pasek piszczy. Oto najczęściej występujące powody pisku paska:
- Pisk przy skręcie
Jeśli pasek piszczy podczas skręcania, wykonywania szybkich naprzemiennych skrętów lub kiedy skręci się kierownicę do oporu, przyczyna może tkwić w kole pasowym pompy wspomagania lub samej pompy, która jest zużyta.
- Przy włączaniu klimatyzacji
Może oznaczać zużycie (zatarcie) kompresora klimatyzacji, spowodowane np. zbyt niskim poziomem czynnika, niewłaściwym czynnikiem lub brakiem oleju w układzie.
- Po uruchomieniu urządzenia elektrycznego lub zaraz po włączeniu silnika
To może oznaczać przede wszystkim rozładowany akumulator, który potrzebuje dużego prądu do ładowania. Mocniej obciążony alternator stawia paskowi większy opór, więc ten się ślizga. Jeśli wraz z hałasem na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka ładowania, może to oznaczać poślizg na kole alternatora. Zjawisko to wystąpi także po przejechaniu przez kałużę. To z kolei może oznaczać konieczność wymiany tego koła.
- Stały lub częsty pisk paska
Przyczyną może być zużyty pasek lub jego napinacz, a także zbyt słabe napięcie paska, ale jest to tak oczywiste, że piszę o tym raczej z dziennikarskiego obowiązku niż jako poradę. Niestety, zdarza się też, że po wymianie paska i napinacza, jego odpowiednim napięciu, nadal występują częste piski. Winne wówczas mogą być koła pasowe, które z czasem i przebiegiem się wytarły. Oznacza to wymianę kół, co może sporo kosztować. Dlatego warto to robić krok po kroku, wymieniając nie wszystkie, ale pojedyncze koła po kolei. Najlepiej zacząć od tego, które jest najbardziej podejrzane lub… najtańsze.
Redaktor