Czym są moduły komfortu? Sterowanie i najczęstsze usterki
Czym są moduły komfortu? Jakie jest ich możliwe przeznaczenie i zasada działania? Możemy je spotkać we wszystkich współcześnie produkowanych samochodach oraz opcjonalnie w pojazdach starszych rocznikowo. Co warto o nich wiedzieć?
Moduły komfortu, czyli co?
Ujmując rzecz najprościej, są to urządzenia elektroniczne, których podstawowym zadaniem jest sterowanie pracą oraz bezpośrednie nadzorowanie takich systemów, jak np. układ klimatyzacji, elektrycznie otwierane szyby, szyberdach, centralny zamek, alarm fabryczny czy elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne. Lista nadzorowanych systemów zależy od stopnia wyposażenia pojazdu i może obejmować dodatkowo m.in. ustawianie i podgrzewanie foteli, elektryczną regulację pozycji kolumny kierownicy czy sterowanie czujnikiem deszczu. W starszych rocznikowo samochodach możemy spotkać się z całkowitym brakiem modułów komfortu lub ich obecnością opcjonalną. W takich przypadkach szyby są otwierane i zamykane wyłącznie manualnie, brak jest również centralnego zamka.
Jak się nimi steruje?
Moduły komfortu mogą być sterowane za pomocą samochodowych magistrali wymiany danych (CAN, LIN, MOST) lub transmisji radiowej Bluetooth. Najprostszym, a zarazem najwolniejszym rozwiązaniem stosowanym do nadzorowania modułów komfortu, jest szeregowa magistrala komunikacyjna LIN (z ang. Local Interconnect Network). Była ona masowo wykorzystywana w latach 1998-2000 i obecnie już niestosowana, głównie ze względu na dość niską prędkość przesyłu danych (do 20 kb/s). Magistrala tego typu najczęściej była wykorzystywana do sterowania klimatyzacją, elektrycznym opuszczaniem szyb i sterowaniem lusterkami zewnętrznymi, a także obsługą systemów alarmowych i centralnym zamkiem. Od 2005 roku dominują rozbudowane magistrale CAN (z ang. Controller Area Network), wśród których wyróżnia się wersję wolniejszą (Low Speed) oraz szybszą (High Speed). Współczesne magistrale CAN obsługują również multimedia. W przypadku bardzo szybkiej wymiany danych stosuje się rozbudowaną magistralę określaną skrótem MOST (z ang. Media Oriented System Transport), umożliwiającą łączenie systemów informatycznych i multimedialnych. W przypadku tej ostatniej szybkość przesyłu danych wynosi od 25 do nawet 124 kb/s. Tak duża prędkość jest jednak zarezerwowana przede wszystkim dla coraz bardziej skomplikowanych systemów bezpieczeństwa.
Gdzie szukać modułów komfortu?
Lokalizacja modułów komfortu w konkretnym samochodzie jest zależna od producenta pojazdu. Przykładowo w pojazdach spod znaku Audi i Volkswagena moduł komfortu znajduje się w skrzynce umieszczonej w podłodze pod nogami kierowcy. Z kolei w modelach oferowanych przez Renault, należy ich szukać w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników.
Co się psuje?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ potencjalne usterki mogą dotyczyć jednego konkretnego systemu lub kilku (uszkodzenie tzw. węzła master), m. in. w związku z brakiem zasilania modułu komfortu. W takiej sytuacji nie funkcjonuje np. centralny zamek czy sterowanie szybami. Podobne problemy mogą również wystąpić po długotrwałym odłączeniu akumulatora. Jeszcze inaczej wygląda sprawa z urządzeniami multimedialnymi zamontowanymi w samochodzie. W tym przypadku brak ich prawidłowego funkcjonowania może być spowodowany uszkodzeniem sieci wymiany danych, a nie modułu komfortu.
Jak naprawiać?
W przypadku awarii modułu komfortu, podstawowym narzędziem jest interfejs diagnostyczny – na ekranie diagnoskopu odczytujemy błąd komunikacji ze sterownikiem. Dysponując taką wiedzą, należy w pierwszej kolejności sprawdzić przepływ napięcia poprzez kontrolę bezpieczników. Kolejny krok to pomiar napięcia na wtyczce zasilającej moduł: powinno ono mieścić się w granicach ok. 8–12V. Jeżeli napięcia nie ma, problem leży po stronie instalacji elektrycznej pojazdu. Nieprawidłowe działanie modułu komfortu może być również powodowane jego zawilgoceniem. Czasami powrót do jego prawidłowego działania może nastąpić w oparciu o tzw. twardy reset, czyli odpięcie i ponowne włączenie złącza zasilającego modułu. Innym sposobem „ręcznego” przywrócenia prawidłowego funkcjonowania modułu komfortu, jest kilkuminutowe odłączenie bieguna ujemnego akumulatora. Gdy wszelkie próby zawiodą i stwierdzimy jednoznacznie uszkodzenie modułu, należy go wymienić. W jego miejsce można zamontować moduł nowy lub używany. Należy przy tym pamiętać o zgodności numerów fabrycznych oraz konieczności jego ponownego zakodowania.