Czy warto być lojalnym? Prześwietlamy programy lojalnościowe na stacjach paliw
Obserwując kierowców tankujących na sieciowych stacjach paliwowych, można zauważyć, że większość z nich zbiera punkty w programach lojalnościowych. Nie ma w tym nic dziwnego - w końcu i tak musimy tankować auto, a skoro już to robimy, to dlaczegóż by nie odbierać za to prezentów? Jak się jednak okazuje, tak naprawdę sami nagradzamy koncerny paliwowe. Naukowcy już to sprawdzili: lojalny klient, jakim po otrzymaniu karty podświadomie staje się niemal każdy z nas, jest dla firmy bezcenny.
Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej prowadzonym na polskim rynku programom lojalnościowym. Obecnie karty oferowane są w pięciu sieciach paliwowych: Orlen, Lotos, BP, Statoil i Shell. Regulaminy są zazwyczaj podobne, różnią się natomiast systemy przyznawania punktów. Nie wszędzie litr zatankowanego paliwa oznacza 1 punkt, dlatego do porównania atrakcyjności poszczególnych programów wybraliśmy jeden wspólny produkt, występujący w katalogach nagród wszystkich sieci (z wyjątkiem Lotosu, gdzie nie było takiej możliwości).
Obliczyliśmy, ile paliwa musimy zatankować, aby uzbierać tyle punktów premiowych, ile potrzeba na wybraną nagrodę. Następnie przemnożyliśmy ten wynik przez średnią cenę 95-oktanowej benzyny bezołowiowej (ustaliliśmy ją umownie na poziomie 5 zł za litr). Spodziewaliśmy się, że kwoty będą wysokie, ale i tak wyliczone sumy przerosły nasze oczekiwania. Zresztą sprawdźcie sami, ile trzeba wydać na paliwo, żeby dostać w zamian wiertarko-wkrętarkę marki Black & Decker wartą mniej więcej 200-250 zł.
Oczywiście, punkty można zbierać o wiele szybciej, jeśli kupuje się nie tylko paliwo, lecz także premiowane nimi produkty i usługi, ale są one zwykle kosztowne. Trudno więc oprzeć się wrażeniu, że prezenty wymagające zebrania większej liczby punktów tak naprawdę są jedynie w zasięgu kierowców tirów pokonujących rocznie 300 tys. km. Nie zmienia to faktu, że programy lojalnościowe to miła inicjatywa, ale warto je traktować wyłącznie jako formę zabawy. Sens zbierania punktów można podsumować słowami jednego z internautów działających na forum uczestników jednego z programów, który wypowiedzi rozgoryczonych „lojalnych klientów” skwitował trafnym postem: „lepszy rydz niż nic”.
Orlen – Vitay Club
Orlen – jako jedyna firma paliwowa – założenie karty lojalnościowej Vitay uzależnia od zatankowania paliwa za co najmniej 100 zł. W zamian na początek dostajemy 200 punktów w prezencie. Potem za każdy litr paliwa otrzymamy 6 pkt (4 pkt za LPG). Podobnie jak u konkurencji, punkty nalicza się też za: zakupy w bistro (50 za napoje gorące, 200 za dwie kanapki, 100 za posiłki gorące), korzystanie z myjni (od 100 do 500) oraz kupno płynu do spryskiwaczy (250 lub 500, w zależności od pojemności opakowania).
Katalog nagród zmienia się co 3 miesiące. Znajdziemy w nim m.in. gadżety z logiem Verva Racing Team, zabawki, urządzenia RTV i AGD, akcesoria sportowe i do auta. Orlen zastrzega w regulaminie, że przynajmniej raz w roku trzeba dokonać zakupu premiowanego punktami, w innym przypadku punkty przepadają. Ważne są przez 3 lata od wprowadzenia ich na konto.
Na wiertarko-wkrętarkę akumulatorową firmy Black & Decker trzeba zebrać 43 900 pkt. Oznacza to, że musimy zatankować 7316 l benzyny 95, co przy przyjętej cenie 5 zł za litr daje kwotę 36 580 zł... i jest to najlepszy wynik wśród konkurentów!
Programy partnerskie - Punkty Vitay można również zbierać po wyrobieniu karty kredytowej PKO Vitay. Za każde 10 zł wydane podczas transakcji bezgotówkowych dokonanych tą kartą dostaniemy 3 punkty. Dodatkowo można je też wymieniać na punkty programu lojalnościowego sieci GSM Plus (przelicznik: 3000 pkt Vitay za 1000 pkt Plusa).
BP – payback
BP nie ma samodzielnego programu lojalnościowego, jest natomiast jednym z głównych partnerów programu Payback. Inni partnerzy to m.in.: sieć hipermarketów Real, operatorzy telefoniczni TP SA i Orange oraz portal Allegro.pl. Kartę klubową dostaniemy na stacji BP bez konieczności dokonania zakupów. Organizatorzy wymagają zarejestrowania jej na stronie internetowej.
Zamawiając nagrody przez internet, otrzymujemy niewielkie rabaty punktowe na prezenty z katalogów dostępnych na stacjach. Koncern BP nalicza 3 punkty za 2 litry zatankowanego paliwa (bez względu na jego rodzaj). Podobnie jak rywale, stacje BP oferują dodatkowe punkty za: zakupy w kafejce (50 pkt za każde wydane 10 zł), wybrane produkty w sklepie (np. płyny do spryskiwaczy – od 150 do 500 pkt) i korzystanie z myjni (od 30 do 200 pkt). Wymagana jest realizacja przynajmniej jednej transakcji premiowanej punktami w roku. Ważne są one przez 3 lata.
Na wspomnianą wiertarko-wkrętarkę trzeba zebrać 15 799 pkt. W przeliczeniu na wartość zatankowanego paliwa (10532 l) oznacza to, że musimy wydać aż 52 660 zł. Programy partnerskie - Program bonusowy Payback, w którym uczestniczy BP, jest najbardziej rozbudowany. Punkty premiowe otrzymamy także za opłacenie rachunków TP SA i Orange oraz za zakupy m.in. na Allegro.pl, w sklepach Real, Jysk, Mango, Mixelektronics.pl i salonikach Kolportera, a także płacąc Motokartą Citibank-BP (3 zł = 1 pkt).
Statoil – Premium Club
Na stacjach Statoil punkty zbiera się w programie Premium Club, w którym uczestniczą także Link4 oraz Deutsche Bank. Aby otrzymać jeden punkt, trzeba zatankować 1 l paliwa lub 2 l LPG bądź wydać na produkty albo usługi na stacji przynajmniej 3 zł. Okresowo za wybrane pozycje z oferty Statoila przysługują dodatkowe punkty promocyjne. Przystąpienie do programu lojalnościowego wymaga wypełnienia karty zgłoszeniowej.
Punkty gromadzone są na koncie, do którego na wniosek uczestnika programu mogą zostać wydane dodatkowe karty dla najbliższych osób. Katalog nagród dostępny jest na stacjach paliwowych oraz na stronie internetowej firmy Statoil. Jest on imponujący – obejmuje ponad 200 nagród z różnych kategorii. Zgromadzone punkty można także wymienić na kupony zniżkowe (np. na wynajem jachtu lub pobyt w SPA). Punkty są ważne przez okres 3 lat.
Wiertarko-wkrętarka marki Black & Decker wyceniona została na 8590 punktów. Do ich uzbierania konieczne jest kupienie tej samej liczby litrów paliwa (nie dot. LPG). Przy cenie 5 zł za litr oznacza to wydatek 42 950 zł.
Programy partnerskie - Partnerami Statoila w programie Premium Club są Deutsche Bank i Link4. Wystarczy, że wyrobimy sobie kartę kredytową Silver (3000 pkt na start) lub Gold (4000 pkt na start), a za każde wydane 5 zł przy jej użyciu dostaniemy 1 pkt. Także polisy zawierane w towarzystwie Link4 wynagradzane są punktami premiowymi.
Lotos – Navigator
Lotos proponuje swoim stałym klientom program lojalnościowy o nazwie Navigator. W celu otrzymania karty premiowej należy zakupić na stacji jeden z premiowanych produktów. Punkty można zbierać na maksymalnie 4 kartach, pod warunkiem że na stacji wybierzemy kartę „Navigator rodzinny”. Zatankowanie 10 l zwykłego paliwa Lotos premiowane jest 1 punktem (2 pkt dostaniemy za wybranie droższego paliwa Lotos Dynamic).
Dodatkowe punkty premiowe otrzymamy za zakup: 4-litrowej bańki jednego z olejów Lotos, płynu do spryskiwaczy, karty do myjni lub wybranych produktów ze sklepu (od 1 do 20 pkt). Katalog nagród jest najskromniejszy spośród wszystkich prezentowanych programów i zmienia się w kolejnych okresach promocyjnych, tzw. edycjach.
W chwili rozpoczęcia nowej edycji punkty zebrane podczas poprzedniej przepadają (z wyjątkiem zebranych w dwóch ostatnich miesiącach – na ich wykorzystanie klienci mają kolejne 2 miesiące).
W katalogu nagród nie znaleźliśmy narzędzia Black & Deckera. Dla porównania: aby otrzymać bezprzewodowe słuchawki Philipsa należy zatankować 2000 l paliwa za 10 000 zł i dodatkowo dopłacić 99 zł.
Programy partnerskie - W programie lojalnościowy sieci Lotos można dodatkowo zbierać punkty po otwarciu rachunku z kartą płatniczą w Alior Banku. Na starcie dostaniemy 25 punktów, a następnie po punkcie za płatność kartą w wysokości 100 zł oraz za każdy 1000 zł pożyczki gotówkowej lub kredytu samochodowego uzyskanego w ciągu roku od założenia konta.
Shell – Smart
W programie lojalnościowym Smart punkty możemy zbierać wyłącznie na stacjach Shell (z wyjątkiem posiadaczy złotej karty kredytowej Pekao SA/Shell). Na stacji za każdy litr Eurosuper 95, Shell Diesel Extra lub Shell Gas dostaniemy 1 punkt Smart, za Shell V-Power 2 punkty, a za najdroższe paliwo Shell V-Power Racing – 5 pkt.
Podobnie jak u konkurentów dodatkowe punkty naliczane są za zakup wybranych towarów lub usług. W katalogu nagród oprócz drobnych gadżetów i sprzętu RTV/AGD znajdziemy też oleje i kosmetyki firmy Shell oraz – co ucieszy sympatyków Formuły 1 – akcesoria z logo legendarnej Scuderii Ferrari. Niestety, Shell wysoko je wycenia, np. by dostać T-shirt z tej kolekcji, trzeba zatankować 1600 l najtańszego paliwa.
Zdziwiło nas, że za katalog nagród trzeba zapłacić lub oddać aż 50 punktów! Zbieranie punktów rozpoczynamy po wypełnieniu karty zgłoszeniowej i otrzymaniu imiennej karty magnetycznej. Zgromadzone na koncie punkty zachowują ważność przez 4 lata.
A odebrać nagrodę w postaci wiertarko-wkrętarki Black & Deckera (8300 pkt), kupując tylko zwykłą benzynę Eurosuper 95, trzeba wydać 41 500 zł.
Programy partnerskie - Punkty w programie Smart można zbierać również za pomocą karty kredytowej Pekao SA/Shell (1000 pkt na start). Za każde 5 zł wydane przy użyciu karty dostaniemy 1 punkt. Środki zebrane w programie można też wymieniać na karty podarunkowe sieci Media Markt, Saturn, Empik, Smyk oraz bilety do kina.
Volkswagen Passat B6: Gdzie ta niemiecka jakość?!