Co się psuje w przepływomierzach?
Odmierzanie prawidłowej dawki podawanego paliwa przez sterownik, jest uwarunkowane właściwą pracą przepływomierza (MAF). Ten ostatni, a dokładnie rzecz ujmując jego czujnik, ulega jednak uszkodzeniom na skutek oddziaływania zanieczyszczeń, jak również czynników mechanicznych, takich jak wibracje czy nagłe uderzenia, np. w czasie kolizji.
MAF – jak to działa?
Jak już zostało powiedziane, zadaniem przepływomierzy, które są stosowane w samochodach już od blisko pół wieku, jest pomiar masy powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika, a następnie przekazanie tego wyniku magistrali, w ramach której funkcjonuje sterownik silnika (ECU). Jest to bardzo istotne, ponieważ dzięki pracy przepływomierza (konkretnie jego czujnika) możliwe jest precyzyjne odmierzanie dawki wtryskiwanego paliwa, a tym samym stworzenie warunków do optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. W konsekwencji ulega redukcji emisja spalin do atmosfery, a także ilość spalanego paliwa.
Co się psuje i jak to zauważyć?
Zdaniem fachowców, najczęstszą przyczyną uszkodzeń przepływomierzy są różnego rodzaju zanieczyszczenia zasysane wraz z powietrzem do ich wnętrza i osadzające się na czujnikach. Za powstałe awarie odpowiadają również często uszkodzenia mechaniczne, takie jak nadmierne wibracje silnika lub zdarzenia nagłe związane z silnymi uderzeniami, np. podczas kolizji lub wypadku. Potencjalne uszkodzenia czujnika przepływomierza, mogą objawiać się w postaci nierównej pracy jednostki napędowej na biegu jałowym lub jej nagłego gaśnięcia. O powstałej awarii świadczy również zapalenie się kontrolki silnika, spadek mocy podczas przyspieszania, nadmierne wibracje podczas postoju czy samoczynne zmiany obrotów silnika (z wysokich na niskie, czasami też odwrotnie). Aby uzyskać stuprocentową pewność, iż uszkodzeniu uległ właśnie czujnik przepływomierza, należy przeprowadzić jego szczegółową diagnostykę przy użyciu testera diagnostycznego, który wykryje błąd zapisany przez sterownik silnika. Przy jego pomocy badane jest m.in. złącze czujnika, napięcie zasilające przy włączonym zapłonie (właściwa wartość napięcia powinna wynosić od 7,5 do 14 V) oraz napięcie wyjściowe wraz z jego częstotliwością podczas pracy silnika. W tym przypadku właściwa wartość napięcia to 0-5 V, zaś częstotliwość – 0-12 000 Hz. Ważna jest również szczegółowa kontrola przewodów pomiędzy złączem sterownika, a złączem czujnika. Właściwa oporność to ... brak oporności, czyli 0 omów.
Jakie przepływomierze stosować?
Fachowcy doradzają, aby wybierać urządzenia renomowanych marek. W ich opinii, uzyskamy wtedy gwarancję ich prawidłowej i bezawaryjnej pracy. Na co powinniśmy w szczególności zwrócić uwagę decydując się na kupno przepływomierza? Przede wszystkim musimy ustalić, czy kupować kompletny przepływomierz wraz z czujnikiem czy tylko sam czujnik. Dobry przepływomierz powinien spełniać wymogi dotyczące specyfikacji OE w zakresie odporności za zakłócenia, zapewnienia precyzyjnego pomiaru temperatury masy przepływającego powietrza (w zakresie od – 30 do + 70 st. C). Zwróćmy również uwagę na to, czy polecany nam przepływomierz dysponuje podwójnym elementem grzewczym. Jest to istotne, ponieważ takie rozwiązanie pozwala na jego znacznie efektywniejszą pracę, a co za tym idzie ograniczenie zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych spalin. Dobry przepływomierz powinien również charakteryzować się szybką reakcją na zmieniające się warunki pracy silnika, a także dysponować zaawansowaną diagnostyką, m.in. z bezpośrednim odczytem danych rzeczywistych z urządzenia oraz jego ponowną adaptacją. Generalnie chodzi o to, aby nowy przepływomierz zapewniał porównywalne (lub identyczne) odczyty i sygnał wyjściowy, jak urządzenie montowane fabrycznie. Tylko wtedy będzie zapewniona odpowiednia dawka powietrza dostarczanego do kanału dolotowego silnika, a w konsekwencji podawanego paliwa, co przełoży się na prawidłową pracę jednostki napędowej.