Ciśnienie w oponach – zimą kontroluj częściej!
W starszych typach pojazdów, w których nie zainstalowano czujników ciśnienia powietrza w ogumieniu (obecnie montowanych obowiązkowo w każdym nowym samochodzie), należy systematycznie kontrolować jego wartość. Szczególnie ważne jest to w okresie zimowym, ponieważ podczas znacznych skoków temperatur, wartość ciśnienia może zmieniać się skokowo – nawet w przedziale 20%.
0,1 bara na 10 stopniach Celsjusza
Tyle wynosi średnia wartość spadku ciśnienia powietrza, przy obniżeniu temperatury otoczenia o 10°C. Przykładowo: przy standardowym ciśnieniu powietrza o oponie wynoszącym 2 bary w temperaturze +20°C, jego spadek podczas dużego mrozu sięgającego -20°C, wyniesie już 0,4 bara. Będzie to stanowiło spadek właśnie o 20% w stosunku do prawidłowej wartości ciśnienia. Tak duży spadek będzie z pewnością wpływał na pogorszenie właściwości jezdnych opon samochodowych.
Jak często kontrolować?
W sezonie zimowym "warsztatowcy" zalecają kontrolę ciśnienia powietrza w oponach nawet co tydzień (w cieplejszych porach roku wystarczy kontrola comiesięczna). Pomiar należy przeprowadzać zawsze na zimnej oponie. W szczególności jest on istotny przed dalszymi wyjazdami lub przy planowanej podróży z większym obciążeniem.
Uwaga! Kontrolując wartość ciśnienia powietrza w oponach zamontowanych w samochodzie, nie zapominajmy o rezerwie!
Warto zwrócić również uwagę na fakt, iż przy często zmieniających się temperaturach w sezonie zimowym (przy mroźnych przejściach noc-dzień, szczególnie podczas parkowania pod przysłowiową „chmurką”), nie jest możliwe dostosowanie optymalnego ciśnienia powietrza w ogumieniu do aktualnych warunków pogodowych. Co wtedy zrobić? Fachowcy doradzają w tym względzie profilaktyczne zwiększenie ciśnienia o 0,2 bara przed nadejściem niskich temperatur, utrzymujących się przez kilka dni, a następnie powrót do właściwej wartości podczas ponownego ocieplenia. W tym przypadku warto pamiętać, iż zbyt wysokie ciśnienie szkodzi oponie i może narazić ją na uszkodzenia mechaniczne. Zbyt niskie zaś skutkuje gorszą przyczepnością i sterowalnością, zwiększa m.in. ryzyko aquaplaningu. Poza tym opona z obniżonym ciśnieniem wpływa na zwiększanie się oporów toczenia i wzrost zużycia paliwa. Dość powiedzieć, że obniżenie ciśnienia o 0,5 bara skutkuje aż 5-procentowym wzrostem apetytu na paliwo przez jednostkę napędową.
Dlaczego powietrze uchodzi?
Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach – poza czynnikami termicznymi – może być również spowodowane defektem wentyla lub wkładki zaworowej, a także uszkodzeniem obręczy lub samej opony. Oprócz tego powietrze uchodzi na skutek zjawiska jego przenikania przez oponę. Czołowe firmy oponiarskie starają się na bieżąco udoskonalać technologie produkcji ogumienia, również w kwestii ochrony przed wspomnianym przenikaniem powietrza. Jednym z ciekawszych rozwiązań, jest nowotarska wkładka wykonana z połączenia elastycznej gumy i oryginalnego tworzywa sztucznego o właściwościach nieprzepuszczających powietrze. Technologia produkcji oraz tworzywo wykorzystane do konstrukcji wkładki pozwalają, zdaniem konstruktorów, zapobiec utracie powietrza w oponie o około 40% w porównaniu do opon z tradycyjną wkładką butylową.