Ciągnięcie przyczepy – przepisy dotyczące pojazdu i kierowcy
Przepisy dotyczące ciągnięcia przyczepy w Polsce są dość skomplikowane, a rosnący trend na przyczepki i przyczepy zmusza do poszukiwania informacji wiarygodnych i przekazanych w prostej formie. Oto najważniejsze, czyli podstawy dotyczące ciągnięcia przyczepy.
Jaką przyczepę może ciągnąć kierowca z prawem jazdy kat. B?
Kategoria B prawa jazdy upoważnia kierującego do ciągnięcia przyczepy, jeśli:
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu i przyczepy nie przekracza 3,5 tony – dowolny pojazd i przyczepa
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu i przyczepy nie przekracza 4,25 tony – pojazd z dmc do 3,5 tony i przyczepa lekka dmc do 750 kg
- Długość zestawu pojazdu i przyczepy nie przekracza 18,75 m
- Dopuszczalna masa przyczepy nie przekracza dopuszczalnej masy pojazdu ciągnącego
Dodatkowe uprawnienia daje kierowcy z prawem jazdy kat. B zdanie egzaminu państwowego na kategorię B96. Upoważnia ona do ciągnięcia przyczepy innej niż lekka, jeśli zespół pojazdów mieści się w limicie 4250 kg. Może to być na przykład pojazd z dmc 3000 kg i przyczepa z dmc 1000 kg.
Oczywiście najwyższe uprawnienia dla kat B daje dodatkowa kategoria E, czyli B+E. Tu jednak nie tylko trzeba zdać egzamin państwowy, ale także odbyć szkolenie. Po uzyskaniu takich uprawnień pojazdem z dmc 3,5 można ciągnąć przyczepę o takiej samej masie. Trzeba tylko pamiętać, by masa przyczepy nie przekroczyła masy pojazdu ciągnącego.
Jaką przyczepę może ciągnąć pojazd osobowy o dmc 3,5 tony?
To – mówiąc kolokwialnie – inna para kaloszy. Możliwości techniczne pojazdu mogą być bowiem niższe niż możliwości prawne, jakie daje kat. B prawa jazdy. Oto ograniczenia dla takich pojazdów:
- Dmc zestawu, pojazdu i przyczepy, nie może przekraczać wartości z rubryki F.3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego
- Przyczepa nie może mieć wyższej dmc niż wartość podana w dowodzie rejestracyjnym pojazdu ciągnącego w rubryce O.1
- Przyczepa niewyposażona w hamulec nie może mieć wyższej dmc niż wartość z rubryki O.2 z dowodu rejestracyjnego pojazdu ciągnącego
- Pojazd holujący przyczepę wyposażoną w hamulec najazdowy musi mieć wyższą o 33 proc. dmc od dmc przyczepy
- Masa przyczepy nie można przekraczać wartości siły D haka holowniczego pojazdu
- Rzeczywista masa przyczepy nie może przekraczać rzeczywistej masy pojazdu
O co chodzi z tajemniczym współczynnikiem 33 proc. lub 1,33?
Ogromne zamieszanie, a także mnóstwo wątpliwości powoduje zapis z Obwieszczenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Ta przydługa nazwa źródła prawa to jeszcze nic w porównaniu z treścią.
Otóż – pomijając już detale – znajdziecie w niej zapis, który mówi o tym, że jeśli przyczepa jest wyposażona w hamulec najazdowy, to stosunek dmc tej przyczepy do dmc pojazdu ciągnącego nie może przekraczać 1,33. Inaczej - przyczepa musi mieć o 33 proc. niższe dmc niż dmc pojazdu.
Zgodnie z powyższym, należy przepis interpretować tak, że jeśli pojazd ma dmc 2000 kg, to przyczepa z hamulcem najazdowym (tylko takie występują dla aut osobowych) nie może mieć dmc wyższej niż 1500 kg. Wówczas 2000:1500 = 1,33. Gdyby było to np. 1600 dmc dla przyczepy, wówczas stosunek ten byłby zbyt niski = 1,25. Współczynnik ten nie obowiązuje dopiero wtedy, kiedy hamulec jest uruchamiany oddzielnie z miejsca kierowcy. Niestety nieprawdą jest interpretacja, że hamulec najazdowy jest uruchamiany w ten sposób, ponieważ kierowca nie ma bezpośredniego wpływu na jego działanie.
Redaktor