Chcesz kupić kabriolet? O tych rzeczach pamiętaj przed zakupem!
Chyba każdy kierowca choć raz w życiu marzył o tym, żeby podczas pięknego, słonecznego dnia przejechać się kabrioletem. Na ulicach można spotkać coraz więcej kabrioletów, bo na jazdę z otwartym dachem jest szansa w zasadzie od kwietnia do października.
A co wtedy, kiedy nie możemy pozwolić sobie na posiadanie więcej niż jednego samochodu i chcielibyśmy podróżować kabrioletem przez cały rok, niezależnie od pogody? Czy to w ogóle dobry pomysł? I czy cabrio wymaga więcej uwagi niż auto ze stałym dachem? Sprawdziliśmy, czy każde auto bez dachu można nazywać cabrio i jak dbać o samochód tego typu, by służył nam sprawnie jak najdłużej.
1. Typy kabrioletów
Kabriolet to pewnego rodzaju uproszczenie, oznaczające potocznie samochód bez dachu / ze zdejmowanym lub składanym dachem. Możemy rozróżnić:
• roadstery – samochody sportowe, raczej 2-miejscowe ze składanym lub zdejmowanym dachem materiałowym lub winylowym (np. Mazda MX-5, Porsche Boxter, BMW Z4), czasem nie mają odpowiedników ze stały dachem
• convertible – auta ze składanym dachem, które mają 4 lub 5 miejsc, stworzone na podstawie samochodów typu sedan lub coupe (np. VW Beetle, Audi A4 Cabrio, VW Golf, Volvo C70, Mercedes S Cabrio)
• spider / spyder – historyczna nazwa pochodząca z końca XIX wieku, zaadoptowana do określania samochodów bez dachu, 2-miejscowych lub 2+2
• targa – samochód typu coupe ze zdejmowaną częścią sztywnego dachu (Porsche 911, Mazda MX-5 ND RF)
• coupe cabrio – rodzaj samochodu ze składanym lub możliwym do zdemontowania dachem sztywnym, wykonanym z tworzyw sztucznych lub metalu.
Podane powyżej nazwy nie stanowią zamkniętego katalogu, ale tylko część najważniejszych typów i nazw, których pojawiło się na przestrzeni ponad 120 lat historii motoryzacji dziesiątki.
2. Który kabriolet jest najlepszy? Który rodzaj cabrio wybrać?
Oczywiście wybierz ten, który podoba Ci się najbardziej. To najlepsza odpowiedź na to pytanie. Jeśli ważne są dla Ciebie względy praktyczne (to najlepiej kup kombi z szyberdachem), wówczas pewnie najbliżej będzie Ci do convertible, które oferują możliwość wygodnego przewiezienia pasażerów z tyłu, całkiem spore bagażniki oraz wysoki komfort podróżowania. Dla tych ze sportowym zacięciem stworzono roadstery, a ci, którzy trochę nie mogą się zdecydować, czy chcą coupe czy cabrio, lub parkują cały rok pod chmurką, zapewne zdecydują się na opcję z hardtopem, czyli dachem wykonanym z tworzywa lub metalu.
3. Kabriolet – instrukcja obsługi
Zacznijmy od tego, co dotyczy każdego kabrioletu, niezależnie od typu. W każdym takim samochodzie trzeba dbać o mechanizmy składania dachu, zarówno o te składane manualnie jak i elektrycznie. Jeśli chodzi o konserwację, mamy na myśli przede wszystkim odpowiednie, regularne smarowanie, oczyszczanie i ewentualne regulowanie mechanizmu. Wskazówki dotyczące konserwacji danego typu mechanizmu składania dachu najczęściej znajdują się w instrukcji obsługi pojazdu, a nowszych samochodach informacji na ten temat na pewno udzieli ASO.
Regulacja samego mechanizmu jest również niezwykle ważna – krzywo otwierający lub zamykający się dach może nie tylko sam się uszkodzić, co dodatkowo może doprowadzić do otarć lakieru czy nieszczelności kabiny.
Chyba w żadnym typie nadwozia uszczelki nie są tak ważne jak w kabriolecie. Należy przynajmniej raz w roku porządnie je oczyścić oraz zakonserwować specjalnym preparatem po to, aby nie straciły one swoich właściwości.
4. Jak myć kabriolet?
Przede wszystkim szerokim łukiem omijajmy myjnie automatyczne, na których ruchomy dach (zwłaszcza materiałowy) można bardzo łatwo zniszczyć. Nie ma natomiast problemu z myciem kabrioletów na myjkach wysokociśnieniowych, należy jednak zachować odległość około 30-40 cm od newralgicznych elementów składania konstrukcji oraz poszycia dachu.
Po umyciu dach należy pozostawić do wyschnięcia najlepiej w cieniu, nie powinno się zamykać mokrego dachu (nawet stalowego czy kompozytowego). Woda, która z tego powodu może dostać się do wnętrza nadwozia może spowodować powstanie korozji lub pleśni.
Najbezpieczniej dach materiałowy można umyć ręcznie. Najlepiej zacząć od… odkurzania, koniecznie końcówką z miękkim włosiem. Następnie za pomocą również miękkiej szczotki i specjalnego pieniącego preparatu do tapicerek samochodowych lub do prania dachu w cabrio, kulistymi ruchami wyczyścić cały dach, spłukać i wysuszyć. Pamiętajcie, żeby preparat sprawdzić najpierw w niewidocznym miejscu, ponieważ w różnych warunkach może odbarwić poszycie.
5. Na co zwrócić uwagę, kupując kabriolet?
Przede wszystkim na kondycję samego materiału – czy nie ma załamań, przetarć, odbarwień czy niepokojących zagnieceń. Jeśli dach jest mocno wypłowiały, możecie być niemal pewni, że samochód nie był garażowany. Sprawdźcie, jak pracuje mechanizm dachu, najlepiej przed i po jeździe testowej. Dobrym pomysłem jest wybranie się w trakcie jazdy testowej na myjnię automatyczną i zasymulowanie deszczu, żeby wykluczyć ewentualną nieszczelność.
Otwórzcie dach do połowy, zerknijcie w miejsce, gdzie się chowa – to właśnie tutaj najtrudniej ukryć rdzę czy ślady po ingerencjach blacharskich czy lakierniczych. Z racji niskiej sztywności konstrukcji auta powypadkowe często mają problemy ze źle spasowanymi drzwiami (wytarty miejscami lakier, skrzypienie, nierówne zamykanie) czy klapy bagażnika.
Odpowiednio zadbany kabriolet będzie cieszył latami!
Kabriolet w Polsce? Czemu nie! I ze względu na fakt, że coraz więcej osób myśli w ten sposób, samochodów z opuszczanym dachem w naszym kraju pojawia się więcej z każdym rokiem. Ważne jest, żeby dla własnego komfortu i bezpieczeństwa z takim samochodem odpowiednio się obchodzić, a przy zakupie pamiętać, że naprawa kluczowego elementu czasami może przekroczyć jego wartość w momencie transakcji. Dlatego tak ważne jest, żeby mieć oczy szeroko otwarte, nie tylko z zachwytu po pierwszych oględzinach. Mając to na względzie, potem można już tylko cieszyć się wiatrem we włosach i poczuciem wolności, które kabriolety dają jak chyba żadne inne samochody!