Badanie techniczne po terminie – ile kosztuje i czy są kary?
Obowiązkowe, coroczne badanie techniczne dotyczy wszystkich zarejestrowanych pojazdów. Brak ważnego badania jest równoznaczny z niedopuszczeniem pojazdu do ruchu. Z kolei wykonanie tzw. przeglądu po terminie niesie za sobą pewne ryzyko.
Od generalnej zasady dotyczącej corocznego badania technicznego zwolnione są tylko auta nowe i młode. W przypadku nowego pojazdu pierwsze badanie techniczne wykonuje się przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Nie dotyczy to natomiast już aut zarejestrowanych po raz pierwszy, ale używanych. W przypadku nowych samochodów kolejne badanie techniczne należy przeprowadzić po 2 latach, a następne już co rok. Z takiego zwolnienia wyłączone są jednak samochody wyposażone w instalację LPG. Nawet jeśli jest to instalacja fabryczna, to badanie techniczne musi być przeprowadzone co rok.
Ile kosztuje badanie techniczne?
- samochód osobowy – 99 zł
- samochód osobowy z instalacją LPG/CNG – 162 zł
- motocykl – 63 zł
- motorower – 51 zł
- ciągnik rolniczy – 63 zł
- przyczepa rolnicza do 1,5 t – 41 zł
- samochód ciężarowy do 16 ton D.M.C. – 153 zł
- samochód ciężarowy powyżej 16 ton D.M.C. – 176 zł
- autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób – 199 zł
Ile trwa badanie techniczne?
Przeciętnie badanie techniczne zajmuje około 15-20 minut, jeśli auto jest sprawne. Kiedy wyjdą na jaw pewne niesprawności, diagnosta może poświęcić na to kilka minut uwagi. Dłużej zwykle zajmuje ustawianie świateł – w przypadku uszkodzonych mocowań, żarówki, starych odbłyśników. Również badanie amortyzatorów – jeśli diagnosta się na to zdecyduje – zajmuje kilka dodatkowych minut.
Za co można dostać negatywny wynik badania technicznego?
Pomijając sytuacje skrajne, z reguły szczególną uwagę diagnostów zwracają następujące elementy i za poniższe można nie dostać przedłużenia ważności badania technicznego. Chodzi o:
- Wycieki płynów z komory silnika, układu paliwowego lub hamulcowego
- Wycieki z mostów napędowych
- Uszkodzenia (dziury) układu wydechowego
- Duże luzy w układzie jezdnym i kierowniczym
- Wycieki z amortyzatorów
- Negatywny wynik badania amortyzatorów – duża różnica pomiędzy kołami jednej osi
- Negatywny wynik badania hamulców - duża różnica pomiędzy kołami jednej osi
- Brak lub uszkodzenie oświetlenia
- Silna korozja elementów nośnych
- Niewidoczny, nieprawidłowy numer VIN
- Dodatkowe elementy, które mogą stwarzać zagrożenie w ruchu drogowym
- Duże zużycie bieżnika opon lub różne bieżniki na jednej osi
Co zrobić, jeśli samochód nie przeszedł przeglądu?
Jeśli auto nie przejdzie pozytywnie badania technicznego, to diagnosta jest zobligowany do rejestracji takiej sytuacji, wpisania usterki i odesłania kierowcy z zaświadczeniem ważnym 14 dni. Należy wówczas przeprowadzić powtórne badanie techniczne. Są 3 rozwiązania:
- Powrót na tę samą SKP w ciągu 14 dni i przeprowadzenie badania cząstkowego – tańsze niż pełne badanie techniczne, bo dotyczy wyłącznie badanego obszaru.
- Powrót na tę samą SKP po upływie 14 dni i przeprowadzenie pełnego badania technicznego – trzeba zapłacić za cały przegląd.
- Przejazd na inną SKP w dowolnym terminie i zrobienie ponownego pełnego badania technicznego - trzeba zapłacić za cały przegląd.
Badanie techniczne po terminie – koszty
Jeśli spóźnicie się z badaniem technicznym i przyjedziecie na stację kontroli pojazdów po terminie, to nie zapłacicie więcej. Nie grożą wam w tym momencie żadne kary ani opłaty dodatkowe.
Pojawia się natomiast pewien koszt niematerialny, który w pewnym momencie można ponieść. Otóż w historii pojazdu pojawi się "dziura", która zwyczajnie źle świadczy o użytkowniku. Jeśli deklarujecie sprzedającemu, że wasz pojazd był starannie serwisowany i "wszystko było robione na czas", to taka dziura w historii pojazdu trochę do tych deklaracji nie pasuje.
Redaktor