Audi A3 8P (2003-2012). Poradnik kupującego
Choć nie ma długiej historii, Audi A3 pokazało, że samochód kompaktowy może być premium, a klienci chętnie takie samochody kupują. Tym bardziej, kiedy ceny używanych egzemplarzy znajdują się w naszym zasięgu. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie Audi A3 8P.
Audi A3 zawsze miało łatkę lepszego Golfa i coś w tym jest - wszak oba samochody korzystają z tej samej technologii. Są więc tacy, którzy nie będą zainteresowani dopłacaniem do mniej-więcej tego samego samochodu z innym znaczkiem, ale są też i tacy, którzy doceniają wnętrze wyższej jakości.
Segment premium jest przede wszystkim drogi w zakupie, ale nieco szybciej traci na wartości. Kiedy więc Golfa i A3 możemy kupić za podobną kwotę - nic dziwnego, że bardziej zainteresuje nas Audi.
A3 drugiej generacji występowało w trzech wersjach nadwozia - 3-drzwiowym, cabrio i 5-drzwiowym. Wersje znacząco różniły się stylistyką w tylnej części nadwozia. 3-drzwiowa nieco bardziej miała przypominać coupe, a wersja 5-drzwiowa, zwana Sportback, przypominała trochę kombi.
W 2005 roku Audi A3 8P przeszło lifting, który objął głównie stylistykę. W 2008 roku na rynku pojawiły się modele po drugim liftingu, który znacznie zmienił wygląd świateł, dodał oświetlenie LED i zmienił sporo pod względem technicznym. Warto zwrócić uwagę, że choć Volkswagen Golf V wszedł na rynek w tym samym czasie, co Audi A3 8P, tak prezentacja Golfa VI zbiegła się w czasie z dużym liftingiem A3. W istocie Golf VI był tak naprawdę dużym liftingiem piątki, zaś Audi poszło inną drogą i nie nazywało tej samej mechaniki nową generacją.
Przy wyborze egzemplarza z rynku wtórnego warto pamiętać o sposobie konfiguracji Audi. Te samochody nie występują raczej w różnych wersjach wyposażenia. Klienci kupowali bazę i doposażali ją, dobierając indywidualne opcje i pakiety. Stąd można spotkać na rynku wersje ze słabszymi silnikami i bardzo dobrym wyposażeniem, i odwrotne.
Chętnie wybieranymi egzemplarzami są te z zewnętrznym pakietem S-line, który oznacza bardziej sportową stylistykę i dużymi, 18- lub 19-calowymi felgami. Jeśli jednak duże koła są połączone ze sportowym zawieszeniem S-Line, dla niektórych kierowców komfort może być zbyt niski.
Audi A3 8P przekonuje do siebie przede wszystkim ciekawym projektem wnętrza i jakością, która z pewnością wyróżnia się na tle dość surowego Golfa i innych, tańszych kompaktów z tamtych lat. Choć napęd quattro w Audi A3 jest dołączany przez sprzęgło typu Haldex, a legenda quattro jest zbudowana na innych rozwiązaniach z większych modeli, nadal podnosi on pewność prowadzenia. Sprawdzi się wśród mieszkańców górzystych terenów.
Pozytywnie wypada też praktyczność modelu. Bagażnik wersji Sportback mieści 370 l, wersja 3-drzwiowa mieści 350 l.
Marzeniem wielu kierowców będzie Audi S3 z silnikiem 2.0 TFSI o mocy 265 KM i napędem quattro lub RS3 z pięknie brzmiącym, 5-cylindrowym 2.5 TFSI o mocy 340 KM. W tym wypadku trzeba jednak liczyć się z dużo wyższymi kosztami eksploatacji i zakupem podwyższonego ryzyka. S3 lub RS3 bez pewnej historii serwisowej to proszenie się o wydatki.
Audi A3 8P - silniki
Audi A3 8P było oferowane z całkiem sporą paletą silników. Pod nazwą FSI kryją się silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem bezpośrednim. TFSI to silniki dodatkowo wyposażone w turbosprężarki. TDI to oczywiście silniki Diesla.
Silniki benzynowe:
- 1.2 TFSI 105 KM (2009–2013)
- 1.4 TFSI 125 KM (2007–2013)
- 1.6 102 KM (2003–2010)
- 1.6 FSI 115 KM (2003–2007)
- 1.8 TFSI 160 KM (2003–2006)
- 2.0 FSI 150 KM (2003–2006)
- 2.0 TFSI 200 KM (2004–2013)
- S3 2.0 TFSI 265 KM (2006–2012)
- RS3 2.5 TFSI 340 KM (2011–2012)
- 3.2 V6 250 KM (2003–2009)
Silniki Diesla:
- 1.6 TDI 90 KM (2009–2012)
- 1.6 TDI 105 KM (2009–2013)
- 1.9 TDI 105 KM (2003–2009)
- 2.0 TDI 140 KM (2003–2006)
- 2.0 TDI 140 KM (2005–2008)
- 2.0 TDI 170 KM (2006–2006)
- 2.0 TDI 140 KM (2008–2013)
- 2.0 TDI 170 KM (2008–2012)
Nie wszystkie silniki Audi A3 były udane. 1.4 TFSI i 1.8 TFSI to jednostki powszechnie znane jako problematyczne. Słyną ze spalania oleju, choć dzisiaj większość modeli może być już po naprawie. Tak naprawdę jedynym silnikiem benzynowym, co do którego trwałości możemy mieć pewność jest wolnossące 1.6, choć coś za coś - osiągi pozostawiają tu wiele do życzenia. Ten silnik chętnie podejmie współpracę z instalacją LPG, więc jeśli szukamy oszczędności, to tu je znajdziemy. Uwaga - 1.6 FSI to inny, nieco mocniejszy silnik, w przypadku którego montaż instalacji LPG może być zbyt drogi, by było to opłacalne.
Dość dobrym silnikiem benzynowym jest też 2.0 FSI o mocy 150 KM. Choć o LPG też jest tu trudno, to jednak oferuje przyzwoite osiągi i nie ryzykujemy spalaniem oleju tak, jak w przypadku 2.0 TFSI. Ten ostatni silnik po liftingu miał też problem z wadliwym łańcuchem rozrządu - aczkolwiek nierzadko spotkamy właścicieli, którzy nie mieli z tym problemu. Do 2009 roku oferowano też silnik 3.2 V6, który miał bardzo dobrą dynamikę, ale kosztem wysokiego zużycia paliwa. Chętnie jednak przyjmuje instalację LPG i jest raczej bezproblemowy - choć wyraźnie droższy w serwisowaniu.
Z silnikami Diesla jest podobnie - niektóre są bardziej problematyczne, inne mniej, ale nawet wśród tych wadliwych znajdziemy już egzemplarze po naprawach.
Nie mogło tu zabraknąć legendarnego silnika 1.9 TDI. W silnikach oznaczonych kodem BXE wycierały się panewki wału korbowego, a w silnikach z kodem BLS występowały awarie filtra DPF. To jednak tak popularne silniki, że koszty napraw są niskie, a ewentualne problemy dobrze znane mechanikom. Specjaliści zapewne wymienią dwumasę z zamkniętymi oczami.
Silniki 2.0 TDI montowano w Audi A3 8P w latach, kiedy te jednostki były zwyczajnie wadliwe. Mówimy tu szczególnie o wersjach 16V sprzed liftingu, w których pękały głowice. Pojawiają się też usterki układu wtryskowego na pompowtryskiwaczach i systemu oczyszczania spalin.
Ogółem - diesle po liftingu były lepsze. 1.6 TDI zużywa bardzo mało paliwa i może miewał problemy z układem wtryskowym, ale jeśli naprawa została przeprowadzona fachowo, a najlepiej wtryskiwacze zostały wymienione na nowe, ten silnik nie będzie sprawiał problemów.
Audi A3 8P - zużycie paliwa
Jak pokazują raporty zużycia paliwa, Audi A3 8P to oszczędny samochód. Żaden silnik Diesla nie pali średnio więcej niż 6,4 l/100 km, przy czym większość silników zużywa nawet mniej paliwa. Słabsze silniki benzynowe nie zużywają więcej paliwa niż 9 l/100 km i dopiero te o mocy powyżej 200 KM potrzebują 10-12 l/100 km średnio. W raporcie zużycia LPG silnik 3.2 V6 z instalacją gazową zużywa 2 l/100 km więcej.
Wszystkie raporty zużycia paliwa Audi A3 8P znajdziecie w poświęconym temu dziale.
Audi A3 8P - typowe usterki
Na rantach blach egzemplarzy z początku produkcji pojawia się korozja. Niegroźna, ale sugerująca, że A3 było produkowane w nieco niższym standardzie niż większe modele tej marki.
Jeśli chodzi o zawieszenie, to z przodu mamy solidną i tanią kolumnę MacPhersona, a z tyłu naprawdę trwałe zawieszenie wielowahaczowe. Plus za to, że nawet jeśli jakiś element tylnego zawieszenia wymagałby naprawy, to części są tanie - to to samo zawieszenie, co w Golfie, Leonie, czy Octavii. Sama konstrukcja zawieszenia z oddzielnym mocowaniem amortyzatora i sprężyny dodatkowo obniżają koszty napraw.
Elektryka Audi A3 również nie sprawiała problemów, choć zdarzały się wypalone piksele na wyświetlaczach. Jeśli szukać typowych usterek w elektromechanicznym układzie kierowniczym, to znów pudło - tutaj również nie ma typowych awarii.
Hamulce są raczej mało awaryjne, ale w egzemplarzach z dużymi przebiegami typowe jest zapieczenie tylnych zacisków.
Źródłem usterek, poza niektórymi silnikami, jest najczęściej układ przeniesienia napędu. Większość wersji silnikowych była wyposażona w koła dwumasowe. W silnikach benzynowych zużywają się one wolniej niż w dieslach, ale są też droższe - mogą kosztować nawet 1700 zł dla skrzyni S tronic. Z drugiej jednak strony - koło dwumasowe do diesla Volkswagena może kosztować nawet mniej niż 1000 zł.
Problematyczne bywają też skrzynie S tronic, znane w grupie Volkswagena jako dwusprzęgłowe automaty DSG. Zależnie od konstrukcji konkretnej skrzyni, zużywają się sprzęgła lub pojawiają się awarie sterowania. Koszt naprawy? 3-6 tys. zł. Problemy pojawiają się zazwyczaj w samochodach z przebiegiem powyżej 200 tys. km.
Chociaż Audi A3 to samochód z segmentu premium, to jednak koszty serwisowania są tu nie tak duże, porównywalne do pozostałych, tańszych hatchbacków koncernu. Audi A3 8P jest cenionym modelem pod względem niezawodności - oczywiście pod warunkiem, że samochód był serwisowany regularnie.
Audi A3 8P - raporty awaryjności
Niezawodność Audi A3 8P potwierdzają raporty awaryjności TUV. W kategorii samochodów 8-9 letnich (roczniki 2011-2012) Audi A3 zajęło 7. miejsce w klasie kompaktów z 22,6 proc. poważnych usterek i ze średnim przebiegiem 126 tys. km. Egzemplarze w wieku 10-11 lat (roczniki 2009-2010) miały już 33,4 proc. poważnych usterek ze średnim przebiegiem 139 tys. km. W tym wieku A3 8P spada na 10. pozycję w klasie kompaktów.
Raporty TUV tworzone są jednak na bazie badań okresowych, czyli pokazują, w jakim stanie ten samochód przyjechał na badanie. To oczywiście wskazuje na niezawodność, ale trzeba uwzględnić możliwość wpływu innych czynników - np. czy samochód był naprawiany przed przeglądem, czy właściciel regularnie serwisował samochód itp.
Audi A3 8P - rynek używanych
Audi A3 8P cieszy się niesłabnącą popularnością i to widać na portalach ogłoszeniowych. Na ponad 1700 ogłoszeń aż 1100 to diesle. Egzemplarze z nadwoziem 3-drzwiowym stanowią ponad 1/3 ofert i są też tańsze, ale należałoby się spodziewać, że są trudniejsze w późniejszej sprzedaży z uwagi na mniejszą praktyczność. Aż 300 ofert (17 proc.) dotyczy silników 1.9 TDI.
Audi A3 8P możemy kupić nawet za 10 tys. zł, ale to raczej proszenie się o dodatkowe koszty. Bardzo sensowne modele kupimy za 20-25 tys. zł, ale rozstrzał cen jest duży. Najdroższe egzemplarze z roczników 2010 lub młodsze kosztują nawet 40-45 tys. zł. Dość drogimi wersjami są 3.2, ale najwięcej zapłacimy za typowo sportowe warianty. S3 kosztuje między 40 a 60 tys. zł, a RS3 - nawet 100 tys. zł!
Przykładowe oferty:
- 1.9 TDI, rocznik: 2005, przebieg: 169 tys. km, cena: 16 900 zł
- 1.8 TFSI, rocznik: 2007, przebieg: 197 tys. km, cena: 21 500 zł
- 1.4 TFSI, rocznik: 2011, przebieg: 139 tys. km, cena: 31 200 zł
- S3, rocznik: 2008, przebieg: 167 tys. km, cena: 47 900 zł
- RS3, rocznik: 2012, przebieg: 121 tys. km, cena: 104 900 zł
Czy warto kupić Audi A3 8P?
Jeśli szukacie dobrze wyposażonych egzemplarzy i mocniejszych silników (szczególnie 3.2 lub 2.0 TDI 170 KM), to Audi A3 8P spełni wasze oczekiwania. W podstawowych wersjach silnikowych i wyposażeniowych nie odbiega jednak znacząco od tańszego Golfa - budżet moglibyśmy więc przeznaczyć na lepiej zachowany, ale mniej prestiżowy model.
Chociaż na rynku jest naprawdę sporo używanych Audi A3, to trzeba poświęcić trochę czasu na znalezienie egzemplarza nawet nie tyle zadbanego, co z pewną historią. Na pewno zakupy samochodów z polskiej dystrybucji są obarczone mniejszym ryzykiem niż samochodów zza granicy, ale ma to też odzwierciedlenie w cenie.
A co o Audi A3 8P mówią użytkownicy?
230 kierowców wypowiedziało się na temat Audi A3 8P na AutoCentrum. Samochód uzyskał średnią ocenę 4,3, a 86 proc. użytkowników kupiłoby ten model ponownie. Kierowcy byli pozytywnie zaskoczeni silnikiem, zawieszeniem, układem przeniesienia napędu i układem hamulcowym. Jako najczęstsze źródło usterek podali układ elektryczny i karoserię - miejscową korozję.
Niepochlebne opinie są w znacznej mniejszości i dotyczą raczej egzemplarzy bardziej zużytych - z początku produkcji lub z dużymi przebiegami.
Redaktor