Zyski producentów aut - najpilniej strzeżona tajemnica
To ile poszczególni producenci samochodów zarabiają na pojedynczych egzemplarzach swoich aut jest jedną z najpilniej strzeżonych tajemnic motoryzacyjnego światka. Na przestrzeni ostatnich lat wokół profitów firm motoryzacyjnych urosły niemal legendy. Jednak tak naprawdę nikt, poza księgowymi wielkich motoryzacyjnych korporacji, dokładnie nie wie ile tak naprawdę kosztuje wyprodukowanie jednego auta.
Spekulacji na ten temat jest co niemiara. Poniektórzy z mniej lub bardziej szczątkowych danych dostępnych szerszemu gronu starają się wysupłać informacje, na podstawie których można chociażby domniemywać ile mniej więcej producenci zarabiają na sprzedawanych przez siebie autach.
Zdecydowana większość firm zajmujących się produkcją samochodów to wielkie korporacje notowane na giełdach papierów wartościowych. Obowiązek publikowania sprawozdań finansowych sprawia, że każdy może zapoznać się z kondycją finansową konkretnej marki. Dysponując danymi na temat wielkości sprzedaży wszystkich modeli danej marki oraz zyskiem w roku podatkowym można orientacyjnie oszacować zyski poszczególnych producentów ze sprzedaży jednego auta. Niestety, w sprawozdaniach nie uwzględnia się podziału na modele, tym samym nie sposób określić potencjalnego zysku z konkretnego auta.
Zdecydowanym rekordzistą w tej materii od kilku już lat jest… Porsche. Średni zysk niemieckiego producenta supersportowych samochodów z jednego egzemplarza sprzedanego auta oscylował w 2011 roku wokół 15 – 16 tys. €. Pozostali, tzn. BMW, Audi, Mercedes, Volkswagen, Hyundai/Kia, Renault odnotowują zyski zdecydowanie mniejsze (średnio 0.5 – 4 tys. €). Bywają też i tacy, którzy w pewnym okresie swojej działalności… dopłacali do każdego wyprodukowanego auta. Do takich producentów zalicza się m.in. Opla i Fiata.
Mniejszy zysk jednostkowy, tzn. ze sprzedaży jednego egzemplarza auta, bynajmniej nie oznacza mniejszych zysków w całym roku podatkowym. W tej materii niemiecki potentat z Wolfsburga, Volkswagen, jest niekwestionowanym rekordzistą. Zgodnie z opublikowanym na łamach brytyjskiego The Telegraph zestawieniem w 2011 roku niemiecki moloch wypracował łączny zysk 21.5 mld dolarów. Nieco za nim uplasował się Ford z łącznym zyskiem na poziomie 20.2 mld dolarów. Pozostali gracze na rynku nie mogą pochwalić się aż tak imponującymi liczbami, choć i tak 9.2 mld $ (General Motors), 7.3 mld $ (Daimler – Mercedes), 6.9 mld $ (Hyundai), 6.8 mld $ (BMW), 4.9 mld $ (Toyota) czy 2.7 mld $ (Renault) to kwoty także godne uwagi. Tym bardziej, że wielu wielkich producentów, w tym m.in. koncern PSA, Mazda, Suzuki, czy Mitsubishi wypracowuje zyski nieprzekraczające 1 mld $.
Ile dokładnie kosztuje wyprodukowanie jednego samochodu, np.: Fiata Pandy czy Porsche Cayenne? Tego z pewnością nigdy się nie dowiemy. Zresztą trudno byłoby oszacować takie koszty, bo wówczas rodzi się całe mnóstwo dodatkowych pytań: co jest kosztem wyprodukowania auta? Czy tylko użyte materiały i surowce? Czy także praca ludzi? A co z fazą projektowania, transportem gotowych aut, czy działaniami marketingowymi? W całej tej zagmatwanej sytuacji jednego możemy być pewni – im bardziej prestiżowa i wyżej pozycjonowana marka, tym wyższa marża producenta i w związku z tym, większy zysk. Zatem w celu wypracowania zysku na poziomie ok. 15 tys. Euro od auta Porsche musi sprzedać jedno auto, podczas gdy Fiat na taki sam zarobek może liczyć sprzedając kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt Pand.