WhiteEagle Racing
WhiteEagle Racing (wcześniej SiMR Team) to zespół studentów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej zajmujący się budową bolidu zgodnego z warunkami startu w Formule Student i wymaganiami jego organizatorów: SAE (Society of Automotive) i ImechE (Institution of Mechanical Engineers).
Czym jest Formuła Student?
Zawody o tej nazwie to prestiżowy międzynarodowy projekt, w których biorą udział studenci z różnych uczelni technicznych.
Samochody, które stają na starcie legendarnych torów jak Silverstone Circuit w Wielkiej Brytanii czy Hockenheimring w Niemczech, są projektowane, konstruowane, testowane i kierowane wyłącznie przez studentów. Restrykcyjne reguły zawarte są w ponad stustronnicowym regulaminie surowo przestrzeganym przez sędziów. Zadaniem żaków jest przygotowanie bolidu od podstaw bez doraźnej pomocy kadry pedagogicznej. Jedynym ułatwieniem jest możliwość doboru gotowych części.
Regulamin zawodów zawiera w sobie także wymagania i ograniczenia dotyczące specyfikacji technicznej pojazdu (np. w klasie spalinowej bolid musi być wyposażony w silnik czterosuwowy, zasilany benzyną lub etanolem, o pojemności nie większej niż 610 cm3). Szczególny nacisk jest kładziony na bezpieczeństwo – w końcu kierowcami są również studenci - np. warunkiem koniecznym jest umieszczenie na nosie samochodu pochłaniacza zderzenia. Jeżeli mimo wszystko na miejscu zmagań ma miejsce jakiś incydent, pewne jest, że w roku następnym pojawi się kolejna reguła. Doskonałym przykładem jest historia jednego z zespołów, który podczas testów uszkodził pedał hamulca i z braku możliwości wyhamowania zatrzymał się na zaparkowanym (na szczęście) nieopodal Jaguarze, za którym była stacja tankowania pojazdów. Po tym wydarzeniu przeniesiono tor testowania hamulców w bezpieczniejsze miejsce.
Zespoły startujące w FS dzielone są na te, który przyjeżdżają z samochodem (klasa 1 – spalinowa i klasa 1A – elektryczna) oraz te, które prezentują sam projekt (analogicznie klasa 2 i 2A) W ramach klas zespoły zmagają się w konkurencjach statycznych:
Business Presentatiom – przedstawienie planu produkcji i sprzedaży pojazdów;
Cost Report – analiza kosztów poniesionych podczas budowy bolidu;
Design Report – prezentacja i obrona projektu pojazdu.
oraz konkurencjach dynamicznych:
Skidpad – przejazd po torze o kształcie 8;
Acceleration Sprint – przejazd 75m w linii prostej ze startu zatrzymanego
Endurance & Fuel Economy – 22km tor sprawdzający zużycie paliwa, trwałość pojazdu oraz czas przejazdu.
W bieżącym roku sklasyfikowane w zawodach w Silverstone zostały 92 zespoły z samochodami oraz 16 z samym projektem, co świadczy o rozmachu przedsięwzięcia. Formuła Student cieszy się olbrzymią popularnością na zachodzie Europy. Ich patronem jest guru Formuły 1 Ross Brawn, a ich sędziami – profesjonaliści pracujący na codzień w sporcie bądź przemyśle samochodowym. Na zawody przybywają także pasjonaci i osoby niezwiązane na co dzień ze sportami motorowymi.
W Polsce stopniowo rozwija się zainteresowanie Formułą Student. Dotychczas startowały jedynie ekipy z Politechniki Warszawskiej (SiMR Team) i Politechniki Wrocławskiej; pozostałe uczelnie dopiero rozpoczynają przygotowania do kolejnej edycji Formuły. A szkoda, bo Formuła Student jest przedsionkiem profesjonalnych zawodów, takich jak Formuła 1, i doskonałą droga do kariery dla konstruktorów.
Jak powstał zespół na Wydziale SiMR Politechniki Warszawskiej i jaka była jego droga na zawody?
Z inicjatywą startu w zawodach Formuły Student wyszedł w 2008 roku dr inż. Jarosław Seńko, obecny opiekun Studenckiego Koła Naukowego Mechaników Pojazdów. Zebrał on pięciu studentów, którzy zbudowali pojazd mający spełniać trzy podstawowe założenia: „ma być zgodny z regulaminem, ma być tani i ma jeździć”. Zadaniem bolidu było przetrzeć szlaki na kolejne edycje zawodów. Brak nowoczesnych technologii i prostota konstrukcji nie stanęły na przeszkodzie aby ukończyć z niezłym wynikiem wszystkie konkurencje dynamiczne, co do dziś jest wyczynem, którego nie powtórzył żaden inny zespół z Polski.
WhiteEagle Racing, jako sekcja Koła Naukowego, obecnie liczy prawie 30 osób. Pod wodzą Kierownika Sekcji działa kilka katedr zajmujących się poszczególnymi elementami pojazdu, a skupiają one studentów z innych wydziałów i uczelni. WhiteEagle Racing jednoczy ludzi z pasją z różnych kręgów, mających na celu rozwój, edukację oraz zabawę. Zaangażowanie studentów w projekt spowodowane jest chęcią stworzenia czegoś, możliwością „pogrzebania w samochodzie” oraz fascynacją motoryzacją. Dodatkowo zespół umożliwia młodszym studentom nauki fachu od bardziej doświadczonych kolegów, co zapewnia ciągłość trwania organizacji.
Praca studentów z Koła wykorzystywana jest także na studiach, służy do nauki i jest podstawą powstających prac dyplomowych. Poszczególne elementy zostają również wysyłane na konferencje a całość na pokazy i targi.
Jak zawody na Silverstone w 2010 roku były małym kroczkiem w kierunku wielkiego świata, tak konkurs 2011 był dla WhiteEagle Racing dodatkowo edukacyjną wycieczką przez Europę. Załoga zwiedziła szereg fabryk samochodów, miasteczko VW w Wolfsburgu oraz warsztat zaprzyjaźnionej konkurencji z Uniwersytetu w Eindhoven. Same zawody służyły przede wszystkim nauce i obserwacji, co nie przeszkodziło w uplasowaniu się w czołówce klasy 2 w konkurencjach Design Report i Business Presentation. A obserwacje pokazały, że gigantyczne różnice finansowe pomiędzy zespołami nie przeszkadzają w zdrowej konkurencji. Zawody ukończyło nie tylko należące do zespołu z Delft elektryczne cudo, przywiezione wraz z generatorem prądu o dość pokaźnych rozmiarach oraz tirem mieszczącym w sobie centrum warsztatowo-obróbkowe, ale także samochody określane przez samo jury jako „stworzone w stodole”.
Zespół WhiteEagle Racing natomiast plasuje się pomiędzy wyżej wymienionymi ekipami. Braki finansowe załoga nadrabia talentem i chęciami, czego przykładem jest sfinansowanie, z pewnym wsparciem z dotacji Samorządu Studentów PW, wyjazdu do Wielkiej Brytanii w 2011 roku przez ósemkę studentów, którzy za cel postawili sobie promocję projektu i uczelni.
Jakie są plany zespołu na kolejne lata?
Na kolejne zawody zostanie wybudowany „od zera” nowy bolid, w którym zostaną zastosowane nowoczesne technologie obniżające masę pojazdu: obecną ramę ze stali węglowej zastąpi lżejsza rama rurowa ze stali Cr-Mo z osobną, aluminiową tylną częścią podtrzymującą układ napędowy. Zawieszenie wykonane zostanie z włókien węglowych. Zmieniony zostanie także silnik na lekki jednocylindrowiec z BMW G 450 X oraz szereg innych podzespołów. Zespół stawia na minimalizm i innowacyjność, wystarczające, by samochód stał się dynamicznym ogniwem pośrednim pomiędzy gokartami, a profesjonalnymi bolidami Formuły 3, Formuły 3000, Formuły Renault, itd.
WhiteEagle Racing za swój cel obrało sobie jednak coś więcej, niż tylko zdobywanie trofeów. Poprzez promocję uczelni oraz polskiej myśli technicznej na prestiżowych zawodach, zespół chce wspomóc rozwój sportów motorowych w Polsce i jego młodych, niedocenianych talentów. W razie potrzeby zespół podzieli się projektem z innymi uczelniami technicznymi w Polsce oraz rozważa sprzedaż projektu firmie prywatnej w celu rozpoczęcia produkcji. Bolidy mogłyby sprzedawane bądź wynajmowane pasjonatom i młodym talentom, tak aby po pewnym czasie, wzorem Łotwy, zorganizować krajowe zawody, a w dalszej przyszłości ściągnąć do Polski zawody Formuły Student, co wsparłoby znacząco kulejący rodzimy sport motorowy.