TOP 10 | Włoskie auta warte uwagi
Przedstawiamy 10 używanych włoskich samochodów, które przeczą stereotypom.
Samochody włoskie od zawsze budziły emocje. Kuszące ponadczasowym kształtem doprowadzały jednak do migreny niejednego ich użytkownika. Często zaawansowane technologicznie, ze świetnym, sportowym zawieszeniem, pozwalającym kierowcy na nieco więcej swobody niż u konkurentów, przegrywały w rankingu zaufania klientów głównie przez liczne awarie. Nietrwałe zawieszenie, awaryjna elektronika czy drobne niedociągnięcia produkcyjne to zastrzeżenia, które najczęściej wymieniali niezadowoleni użytkownicy. Liczba nieprzychylnych komentarzy i kawałów dotyczących włoskich samochodów pozwoliłaby stworzyć niejeden tom książki. Dla miłośników piękna jest jednak dobra wiadomość. Wraz z początkiem 2003 roku do salonów sprzedaży włoskich marek wkroczyła nowa jakość. Zapoczątkowała je Panda II generacji, by chwilę później wkroczył już Fiat 500. To było jak rozdanie nowej talii kart. Przy zakupie samochodu z „drugiej ręki” nie musimy już iść na kompromis znany z reklamy: „wybierać sercem czy rozumem”. Wśród używanych samochodów włoskich znajdziemy w końcu takie, które w niczym nie ustępują swojej konkurencji.
Alfa Romeo 159
Jeden z najpiękniejszych samochodów klasy średniej. Zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro auto, pomimo wielu lat od zakończenia produkcji wciąż budzi emocje i może się podobać. Dla wielu jej charakterystyczny przód z trzema osobnymi światłami bez wspólnego klosza sprawia, że projekt jest ponadczasowy.
Następczyni modelu 156 zadebiutowała w 2005 roku. Początkowo występowała tylko jako klasyczny sedan, rok później dołączyła wersja sportwagon. W przeciwieństwie do swojej poprzedniczki, może się pochwalić trwałym zawieszeniem, brakiem nagminnych problemów z elektroniką, a przede wszystkim umiarkowaną – jak na samochody włoskie – utratą wartości.
Alfa Romeo 159 daje mnóstwo przyjemności z jazdy. To jeden z tych samochodów, który nie tylko przyciąga wzrokiem, ale daje kierowcy prawdziwą radość z prowadzenia, dzięki doskonałemu sportowemu zawieszeniu i precyzyjnemu układowi kierowniczemu.
Do typowych bolączek modelu zaliczamy urywające się klapy wirowe korektora ssącego czy awarie manualnej skrzyni biegów o oznaczeniu M32 (produkowana przez Opla). Dlatego jeśli szukamy 159-tki, warto kierować się prostą zasadą – im młodszy egzemplarz, tym lepszy. Niecałe 3 lata po debiucie model ten przeszedł delikatny lifting. Usunięto większość „chorób wieku dziecięcego”, a także zredukowano masę.
Na rynku wtórnym znajdziemy głównie samochody z silnikiem Diesla. Podstawowa jednostka o pojemności 1.9 l i mocy 120 KM wystarczy tylko dla mniej wymagających osób. Wersja o mocy 150 KM jest o niebo lepsza pod względem osiągów, ale opierając się na opiniach z forum – również mniej trwała. Jeszcze lepsze opinie użytkowników można usłyszeć o silniku o pojemności 2.0 l i mocy 170 KM. To najnowszy diesel w gamie. Wśród silników benzynowych naprawdę godną polecenia jednostką jest ta o oznaczeniu TBi. To silnik dobrze znany z topowej Giulietty, który ma pojemności 1.75 l i rozwija moc 200 KM.
Produkcja Alfa Romeo 159 zakończyła się w 2011 roku. Wielu pasjonatów marki do dzisiaj żałuje, że to głównie decyzje polityczne wpłynęły na zbyt wczesne wycofanie modelu ze sprzedaży. Nie jest tajemnicą, że przeniesienie produkcji nowej generacji Fiata Pandy do zakładu w Neapolu ostatecznie zabiło marzenia o kontynuacji produkcji tego lubianego modelu.
Za dobrze utrzymany egzemplarz po liftingu przyjdzie nam zapłacić od 22000 zł wzwyż.
Fiat Punto / Grande Punto
Swego czasu był to jeden z filarów sprzedaży Fiata w Polsce i Europie. Znacznie nowocześniejszy, większy i dobrze wyposażony samochód (względem poprzednika – Punto II) stał się ciekawą alternatywą dla dużo drożnych samochodów klasy kompakt.
Podstawowy silnik o pojemności 1.2 l i mocy 65 KM był nieco za słaby, dlatego większość klientów decydowała się na zakup ciut mocniejszej jednostki o pojemności 1.4 l i mocy 77 KM.
Prosta konstrukcja, niskie koszty eksploatacji i świetny wygląd sprawiły, że ten model Fiata stał się hitem. Przód wzorowany na Maserati przez długie lata wyglądał świeżo.
Jak w przypadku wielu modeli Fiata największą bolączką modelu były drobne usterki. Prawdą jest też informacja, że występowały rzadziej niż u poprzednika i dało się je usunąć niskim kosztem. Jedną z droższych i niestety dosyć często występujących usterek, było pękanie obudowy alternatora. Innym dużym kosztem, który na szczęście nie jest częstą przypadłością opisywanego Grande Punto, jest awaria elektrycznego wspomagania kierownicy.
Ciekawostką jest fakt, że samochód bez większych zmian wciąż oferowany jest w sprzedaży w salonach Fiata.
Największe zmiany w modelu zaszły przy okazji większego liftingu, który miał miejsce w 2010 roku. Wraz z ze zmianami pasa przedniego, zderzaka tylnego i projektu deski rozdzielczej zmieniła się także nazwa. Od tej pory auto zyskało przydomek Evo. Na ostatnim etapie produkcji nazwa modelu wróciła do korzeni. Dokładnie od 2012 roku model ten ponownie nazwano Punto.
Na rynku samochodów używanych auto cieszy się dużym zainteresowaniem. Większość egzemplarzy wyposażonych jest w klimatyzację manualną oraz elektrykę szyb przednich i lusterek. Dużo lepsze jest też zabezpieczenie antykorozyjne.
Ceny egzemplarzy w przyzwoitym stanie zaczynają się od 8000 zł za samochody z początku produkcji. Jeśli ktoś szuka przestronnego auta, które sprawdzi się w mieście, a także podczas dłuższych weekendowych podróży, to ten model Fiata wydaje się być dobrym wyborem.
Fiat Panda II
Model – produkowany w Polsce w latach 2003-2012 – był bardzo ceniony w Europie. Niezła jakość wykonania, przyzwoite wyposażenie (jak na tamte czasy), 5 drzwi i dobrze skalkulowana cena sprawiały, że samochód odniósł spektakularny sukces. Pomysł Fiata na proste, pudełkowate nadwozie, a przez to sporą ilość miejsca wewnątrz i proste konstrukcyjnie silniki szybko został zauważony i doceniony, co zaowocowało prestiżową nagrodą Car of the Year, przyznaną w 2004 roku.
Pod maską Fiata Pandy najczęściej spotkamy bazowe silniki benzynowe o pojemności 1.1 l i mocy 54 KM lub 1.2 l i mocy 60 KM. Nieco droższa propozycja to silnik Diesla o pojemności 1.3 l i mocy 75 KM, który charakteryzował się bardzo niskim spalaniem i dużą żywotnością. Niestety był on głównie wybierany przez firmy jako samochód dla przedstawicieli handlowych. W związku z powyższym znalezienie zadbanego egzemplarza wymaga sporo cierpliwości.
Oferta samochodów używanych jest bardzo szeroka. Egzemplarze z początków produkcji będą raczej skromnie wyposażone i nawet klimatyzacja nie będzie tu standardem.
Trzeba dodać, że samochód występował w wielu wersjach. Wśród nich znajdziemy m.in. taką z napędem na 4 koła. Białym krukiem w ofercie jest Panda o oznaczeniu 100HP. To najmocniejsza seryjna wersja tego modelu. Pod maską znajdziemy silnik o pojemności 1.4 l i mocy 100 KM.
Panda II nie jest samochodem awaryjnym. Drobne problemy usunie prawie każdy mechanik, a dostępność części zamiennych jest ogromna. Miejski samochód Fiata jest tani w eksploatacji, przez co często możemy go spotkać jako drugi samochód w rodzinie. Za kwotę oscylującą w granicach 8000-9000 zł powinniśmy bez problemu znaleźć egzemplarz z udokumentowaną historią, z polskiego salonu, posiadający klimatyzację.
Fiat Bravo
Trafił do salonów sprzedaży na początku 2007 roku. To następca Stilo, który – pomimo ambitnych planów włoskiego koncernu – nie odniósł sukcesu. Kompaktowy Fiat występował tylko w wersji 5-drzwiowej.
Pod maskę trafiły dobrze znane jednostki, jak choćby wolnossący silnik o pojemności 1.4 l i mocy 90 KM czy diesel 1.9 l znany m.in. z Alfy Romeo. Wraz z tym modelem Fiat zapoczątkował modę na downsizing. Pierwsza jednostką benzynową z turbodoładowaniem był silnik o nazwie T-Jet, który z pojemności 1.4 l uzyskiwał moc 120 KM. To wystarczyło, by niezbyt ciężkie Bravo przyspieszało od 0 do 100 km/h w 9,7 sekundy.
Bravo, podobnie jak inne modele włoskiego producenta, wprowadzone do produkcji po 2003 roku, nie sprawiają wielu problemów. Irytować mogą głównie drobiazgi jak awaria otwarzacza CD czy przeciekający znaczek-logo otwierający klapę bagażnika.
Używane Bravo to dobry i przestronny samochód. Szczególnie dobrze w tym względzie wypada duży i ustawny bagażnik o pojemności 400 l. Wynik ten to do tej pory jeden z lepszych osiągów w klasie kompakt.
Alfa Romeo Giulietta
Bardzo długo wyczekiwana następczyni modelu 147. Produkowana od 2011 roku w zakładach w Piedimonte San Germano we Włoszech. W 2013 przeszła delikatny facelifting. To sportowy kompakt, który daje kierowcy dużą przyjemność z jazdy.
Oferta silników opiera się głównie na sprawdzonych, turbodoładowanych konstrukcjach, wśród których możemy znaleźć jednostki 1.4 l T-Jet 120 KM, 1.4 l Multiair 140 KM lub 170 KM, a także topową o pojemności 1.75 l TBi o mocy 240 KM. Diesle, które od czasu do czasu pojawiają się w ogłoszeniach sprzedaży, to głownie egzemplarze z eksportu.
Giulietta to pierwsza Alfa Romeo w historii, która tak dobrze została przyjęta przez rynek wtórny. Wysoka jakość wykonania, dobre wyniki w rankingach niezawodności szybko wpłynęły na ceny samochodów używanych. Za model z początku produkcji z polskiego salonu w dalszym ciągu przyjdzie na zapłacić w granicach 33000–40000 złotych. Giulietta jest autem stosunkowo młodym. Trudno jest więc znaleźć jej słabe strony.
Fiat Tipo II sedan
Niedawno wprowadzony do produkcji model dowodzi, że Fiat nie spoczął na laurach. Opinie właścicieli o tym samochodzie są pozytywne.
W 2018 roku mijają już dwa lata od rozpoczęcia produkcji nominalnego następcy Bravo. Na portalach ogłoszeniowych można znaleźć pierwsze używane egzemplarze. Niestety, ceny w dalszym ciągu są zbliżone do tych fabrycznie nowych egzemplarzy, oferowanych w salonach sprzedaży przy okazji wyprzedaży rocznika.
Warto zaznaczyć, że Tipo sedan był zaprojektowany od podstaw. Nie jest to kolejny hatchback z nieudolnie dołożonym kufrem. Dzięki temu Tipo może się podobać. Dużą popularność model ten zawdzięcza prostej konstrukcji, z której słynie Fiat, przestronnemu wnętrzu oraz dobremu wyposażeniu przy rozsądnie skalkulowanej cenie.
Poszukujący używanego egzemplarza nie powinni mieć obaw. Samochód nie zaskakuje ponadprzeciętną awaryjnością, a każdy z oferowanych egzemplarzy będzie miał na wyposażeniu seryjnym elektryczne szyby, centralny zamek, komplet poduszek powietrznych, a także klimatyzację.
Jako podstawowa jednostka występuje tu wolnossący silnik o pojemności 1.4, znany z modeli Bravo i Grande Punto. Rozwija on moc 95 KM. Mocniejszy silnik to też wolnossąca jednostka o pojemności 1.6 i mocy 110 KM, która jest zsynchronizowana z klasycznym automatem. Dla wielu największą bolączką tej wersji nadwoziowej modelu jest brak dynamicznego silnika z turbodoładowaniem.
Fiat Ducato
Nie bez przyczyny właśnie ten model znalazł się w zestawieniu. Pomimo tego, że należy on do grupy samochodów użytkowych, a nie osobowych jak pozostałe przedstawione modele, to nie mogło go tu zabraknąć. Wśród samochodów dostawczych jest najchętniej wybieranym samochodem w Polsce. To wzór, który starają się naśladować inne marki.
Produkowany jest nieprzerwanie od 1981 roku. Obecna, czwarta generacja modelu przeszła facelifting w 2014 roku. Samochód charakteryzuje się m.in. bardziej dynamicznym przodem i światłami LED do jazdy dziennej, występującymi w standardzie.
Największą zaletą Ducato jest nie tylko niezawodność, ale przede wszystkim bardzo rozbudowana oferta zabudowy. Ilość dostępnych wersji jest naprawdę duża. Wśród nich znajdziemy wersje do przewozu osób czy klasycznego blaszaka. W przeciągu ostatnich 37 lat na Ducato zdecydowało się przeszło 2,8 mln klientów. Opisywany Fiat wchodzący w skład marki Fiat Professional jest często wybierany przez służbę zdrowia jako ambulans czy jako radiowóz przez policję. To także najczęściej wybierana baza pod samochody typu Camper.
Pod maską ostatniej generacji Ducato znajdziemy głównie silniki Diesla z serii Multijet. Spełniają one rygorystyczne normy emisji spalin – Euro 5. Ciekawą alternatywą jest silnik o nazwie Natural Power. W przypadku tej jednostki mamy zasilanie wzbogacone o ciekły metan, który znacznie obniża koszty codziennej eksploatacji.
Fiat Panda III
Przeniesienie produkcji nowej generacji tego modelu z Polski do Włoch wzbudziło wiele kontrowersji. Fiat w reklamach zachwalał najnowsze wcielenie swojego mieszczucha jako najlepszą Pandę w historii. I w wielu aspektach jest to prawda. To nie tylko największa Panda w historii, to także model, który jest najlepiej wyposażony.
Wyższe koszty produkcji we Włoszech zmusiły koncern do radykalnej zmiany polityki cenowej. W związku z tym Panda przestała być jednym z najtańszych aut na rynku, a klienci zaczęli uciekać do konkurencji.
Swoją drugą młodość Panda przeżyła – wbrew pozorom – dzięki nietrafionej decyzji o kontynuacji produkcji starego już Punto. Z pozoru miejski Fiat oferował nieznacznie mniej miejsca, a pod względem technologicznym i stylistycznym górował znacznie nad starszym bratem.
Pod maską Pandy znajdziemy nieco zmodyfikowane jednostki znane z II generacji modelu. Na rynku wtórnym dominują modele z dobrze znaną jednostką benzynową o pojemności 1.2 i mocy 69 KM. Po drugiej stronie stoi zaś Panda z silnikiem Natural Power. To rozwiązanie pozwalające skutecznie obniżyć koszty, gdyż samochód zasilany jest ciekłym metanem. Jeśli ufać producentowi, koszt przejechania 100 km wynosi zaledwie 13 zł. Panda Natural Power bazuje na wersji z napędem na 4 koła i oprócz zbiornika na ciekły metan, ma również zbiornik na tradycyjne paliwo.
W przeciwieństwie do swojego poprzednika większość egzemplarzy oferowanych na rynku wtórnym jest wyposażona w klimatyzację. Słaba sprzedaż tego modelu w Polsce nie pozwala dokładniej odpowiedzieć na pytanie, z jakimi usterkami muszą się liczyć przyszli właściciele tego samochodu. Opierając się na europejskich rankingach niezawodności, Fiat może być spokojny. Panda nie odstaje znacznie od głównych rywali w swoim segmencie.
Ceny używanych egzemplarzy z początku produkcji z umiarkowanym przebiegiem zaczynają się od 15000 zł.
W ostatnim czasie wracają pogłoski o możliwym przeniesieniu produkcji kolejnej generacji Pandy do Polski.
Fiat 500
Drugi w zestawieniu samochód produkowany w polskich zakładach Fiata w Tychach. Bezapelacyjny lider sprzedaży, który przed długi czas wspólnie z modelem Panda stanowił o sile włoskiej marki. To modny samochód miejski, który jest wierną kopią modelu produkowanego w latach 1957–1976, przeniesioną w nasze czasy.
Prosty konstrukcyjnie samochód jest idealny do miasta czy jako drugi pojazd w rodzinie. Pozostaje w produkcji już od ponad 10 lat. W międzyczasie przeszedł drobny lifting nadwozia i wnętrza. Pomimo długiego okresu produkcji nie można powiedzieć, że jest to kolejny „odgrzewany kotlet”. Zarząd Fiata dba o to, by 500-tka cały czas zaskakiwała. Ilość wersji limitowanych jest tutaj naprawdę bardzo duża.
Fiat 500 to przede wszystkim solidny, tani w eksploatacji i niezawodny samochód. Został wielokrotnie doceniony przez dziennikarzy i znawców branży motoryzacyjnej. Najcenniejszym wyróżnieniem jest – przyznany w 2008 roku – tył „Car of the Year”.
Obecnie model ten – podobnie jak jego starszą siostrę z lat 60. ubiegłego wieku – można już uznać za kultowy. Wariacja na temat tego samochodu trwa w Polsce i Europie, o czym świadczą m.in. zorganizowane w zeszłym roku jego urodziny w Poznaniu.
Na polskim rynku przeważają wersje z silnikiem benzynowym o pojemności 1.2 i mocy 69 KM. Wiele z samochodów używanych pochodzi od pierwszego właściciela i ma udokumentowaną historię.
Fiat 500 nie jest tani w zakupie. Za 10-letni egzemplarz z umiarkowanym przebiegiem przyjdzie nam zapłacić około 17000 zł.
Alfa Romeo MiTo
To pewnego rodzaju „rodzynek” w tym zestawieniu. Pomimo długiej obecności na rynku, MiTo nigdy nie było liderem sprzedaży. Ten niezły samochód włoskiego pochodzenia dla wielu klientów był po prostu za drogi.
W gruncie rzeczy MiTo to – oczywiście w dużym uproszczeniu – Grande Punto ze znaczkiem Alfy. Nie dziwią zatem te same przełączniki i elementy deski rozdzielczej. Pod maską rolę podstawowej jednostki pełni również silnik znany z tego modelu Fiata. Jest nim benzyniak o pojemności 1.4 l i mocy 77 KM.
MiTo uchodzi za samochód kobiecy. Występuje tylko i wyłącznie w wersji z nadwoziem 3D. Bagażnik, chociaż jest ustawny, traci w oczach przez zbyt małą pojemność.
Dużą zaletą tego modelu jest bogate zaplecze części zamiennych (wiele elementów wspólnych z Punto). Koszty napraw i części nie zrujnują domowego budżetu. Prosta konstrukcja sprawia, że niemal każdy mechanik podejmie się naprawy tego modelu Alfy.
Wśród fanów marki największe zainteresowanie budziła nieoferowana już w sprzedaży wersja Quadrifoglio Verde. Czterolistna koniczyna – bo o niej mowa – to najmocniejsza dostępna wersja Alfa Romeo. Pod maską pracuje tu turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l i mocy 155 KM. To sprawia, że Alfa Romeo MiTo jest naprawdę szybkim samochodem miejskim.
Podsumowanie
Włosi, po latach kryzysu związanego z niską jakością oferowanych samochodów, w końcu udowadniają, że te czasy już minęły. Wymienione wyżej modele potwierdzają słowa zarządu koncernu o poprawie jakości.
Od tej chwili miłośnicy włoskiej motoryzacji nie muszą mieć już zasobnego portfela i dobrego, zaufanego mechanika. Przedstawione modele Fiata i Alfa Romeo to nie tylko najlepsze produkty koncernu z ostatnich 15 lat, ale także modele, które nawiązały udaną walkę z europejską czołówką producentów w dziedzinie niezawodności. Śmiało można powiedzieć, że niektóre modele są wręcz wyznacznikiem jakości, z którego czerpią inne koncerny.
W gronie tym zabrakło dwóch modeli Lancia: Delta i Ypsilon. Oba są również samochodami wartymi uwagi, ale z uwagi na niską sprzedaż znalezienie zadbanego egzemplarza może być trudne. Miejmy nadzieję, że Włosi na tym nie poprzestaną, a przestawione niedawno modele (Fiat Tipo hatchback i kombi, Alfa Romeo Stelvio, Alfa Romeo Giulia) będą kontynuacją właściwej drogi koncernu.