TOP 10 | Różnorodny świat kamperów
Zapraszam na podróż po świecie mobilnych domów. Zarówno tych wielkich i komfortowych, jak i małych, przygotowanych z myślą o wielotygodniowych przeprawach. Oto rzut oka na różnorodny świat kamperów.
Uwaga: w zestawieniu pomijamy amerykańskie mobilne domy, których nie można kupić w Europie, takie jak kosztujący ponad milion dolarów Country Coach Prevost RV. Powód? Samymi samochodami z USA moglibyśmy bez problemu wypełnić cały ranking.
1. HYMER B-Class SL
Zestawienie otwieramy klasycznym kamperem w pełni zintegrowanym – marzeniem tych, którzy jeżdżą na wakacyjne kempingi. HYMER B-Class SL to blisko 8,5 metra luksusu w europejskim wydaniu. W odróżnieniu od wielkich, amerykańskich autobusów, można nim wygodnie podróżować po europejskich drogach, a gdy rozpoczniemy postój, nie będziemy narzekać na brak komfortu.
HYMER B-Class SL ma wygodne łóżka, dużą przestrzeń wewnątrz i cechuje się solidnością. Auto zbudowano na Fiacie Ducato Maxi, z blisko 150-konnym dieslem.
2. Dethleffs Evan
Dethleffs to, podobnie jak Hymer, niemiecki producent komfortowych kamperów, jednak do naszego zestawienia nie włączyliśmy największych samochodów, a kompaktowy model (5,6 m długości), który wydaje się idealnie wykorzystywać każdy centymetr kabiny. To nowość na 2014 rok– model Evan.
Samochód został zbudowany na bazie Fiata Ducato. Użytkownik może wybrać jedną z trzech wersji wyposażenia: Performance (148 KM, 17 calowe felgi), Sport (130 KM, 15 calowe felgi) oraz Active (115 KM). Modele różnią się rozmieszczeniem drzwi, schowkami, wykończeniem wnętrza, ale zawsze zapewniają miejsce dla 4 osób. Cennik zaczyna się od nieco ponad 56 tys. euro.
3. Volkswagen T3 Westfalia
W naszym rankingu musiał znaleźć się aspekt retro. A czy jest coś lepszego niż zabudowa Westfalia na Volkswagenie Transporterze? Postawiliśmy na model T3, który zakończył epokę tylnosilnikowych busów niemieckiej marki.
Z pewnością nie jest to najbardziej komfortowy kamper wszechczasów, ale spotyka się miłośników klasycznych Volkswagenów na polach namiotowych, gdzie dumnie podjeżdżają swoimi youngtimerami. Niektórzy w miejsce starych diesli 1.6 montują 1.9 TDI. Warto przy okazji wspomnieć, że zadbany Volkswagen T3 Westfalia z czasem będzie tylko drożał (szczególnie w wersji Syncro), w odróżnieniu od nowych kamperów z tego zestawienia, które kosztują krocie i z każdym rokiem sporo tracą na wartości.
4. Mobilvetta S-Yacht
Mobilvetta S-Yacht to włoski, pełnowymiarowy kamper – mierzy prawie 7,5 metra i waży ponad 4 tony, co wiąże się z koniecznością posiadania uprawnień na kierowanie ciężarówką i posiadanie systemu viaTOLL. Ale nie powinno to przeszkadzać osobie, która może wydać 75 tys. euro na wakacyjne lokum.
Mobilny dom został zbudowany na bazie Fiata Ducato.
5. EarthCrusier
EarthCrusier powstał za sprawą Kyma Boltona, australijskiego podróżnika, który na potrzeby swoich eskapad, zbudował pojazd przeprawowy na bazie Mitsubishi Fuso z napędem 4x4. Dziś można zamówić takiego terenowego kampera. Jako, że jest budowany za zamówienie, możliwe jest wykorzystanie nie tylko podwozia Fuso, ale również Iveco Daily 4x4 lub Isuzu NPS. W każdym przypadku auto wykazuje się wysokimi zdolnościami w terenie.
Oglądając filmy z przejazdów przez błota, można być pewnym, że EarthCrusier to pojazd, który świetnie nada się na eskapady w trudnodostępne miejsca. Trzeba tylko uważać na zastawę i kubki.
6. Indiana RV INDY 727
Nim przejdziemy do sekcji z naprawdę dużymi kamperami, zajmiemy się japońskim dziełem firmy Indiana RV, zbudowanym na bazie kei-trucka Daihatsu Hijet. Mimo niewielkich rozmiarów, auto wydaje się być całkiem funkcjonalne.
Samochód został przystosowany do przewozu 4 osób, które mają jednocześnie miejsce sypialne wewnątrz tego mierzącego niespełna 3,4 metra samochodu. Zgodnie ze standardami segmentu kei w Japonii, Indiana jest napędzana silnikiem o pojemności 0,66 litra. By nie ważyła zbyt dużo, postawiono na aluminiowe elementy nadwozia. Samochód jest dostępny w wersji z napędem na jedną oś lub 4x4. Do wyboru jest 3-biegowy automat lub 5-biegowa skrzynia manualna. Indiana RV NDY 727 może być zbudowana również na Nissanie NT100 oraz Maździe Scrum. Ceny startują od 2610000 jenów (ok. 77 tys. zł) + podatki.
7. Mobil Desert Challenger
Mobil Desert Challenger to ten typ mobilnego domu, którym nie wjedziesz na pole namiotowe w Łebie. Prędzej wybierzesz się na Syberię. To ogromna ciężarówka, z napędem 8x8, przygotowana na długie wyprawy - posiada w pełni funkcjonalną łazienkę, ogromny bak i zbiornik na wodę (2400 litrów).
Pojazd powstał na wojskowej ciężarówce Man KAT1 A1, z 600-konnym silnikiem diesla. Przestrzeń mieszkalna została zbudowana z niezwykłą dokładnością i luksusem, szczególnie jak na wyprawowe przeznaczenie. Ciężko jednak sądzić coś innego po pojeździe za 1,5 miliona euro.
8. Volkner Mobil Performance
Kontynuujemy temat ogromnych kamperów, lecz teraz odchodzimy od pojazdów przeprawowych. Volkner Mobil Performance tworzy na mobilne domy, które cechują się ogromną przestrzenią oraz ciekawymi rozwiązaniami technicznymi.
Najlepszym przykładem jest garaż w części środkowej autobusu, który mieści pełnowymiarowy samochód np. Porsche 911. Robi wrażenie.
9. eleMMent PALAZZO
Jeśli jesteśmy obrzydliwie bogaci i potrzebujemy jachtu na kołach, to możemy wybrać się do Dortmundu, gdzie oficjalne przedstawicielstwo ma austriacka firma Marchi Mobile, produkująca eleMMent PALAZZO – futurystycznego kampera, którego cena jest ustalona na 2,3 miliona euro.
W stylistyce można zauważyć nawiązanie do prototypowej ciężarówki Colani, niemieckiego projektanta polskiego pochodzenia. Aerodynamiczne nadwozie pozwala oszczędzić do 25% paliwa, które pobiera 510-konny silnik, pozwalający na rozpędzenie się kampera nawet do 150 km/h. Przestrzeń mieszkalna może zostać rozszerzona przez funkcję rozsuwania, tworząc 30 metrów kwadratowych ruchomego luksusu.
10. Romer Niewiadów
Zestawienie kończymy produktem z Niewiadowa. W tej małej wsi w województwie łódzkim nadal produkowane są przyczepy kempingowe, w tym kultowe Niewiadów N-126. W 2012 roku powstała firma Romer Niewiadów, która ma rozwijać wieloletnie tradycje. Obok przyczep, wytwarza również samochód kempingowy Romer Niewiadów.
Nie jest to może tak spektakularny pojazd, jak wiele innych z tego zestawienia, ale jest funkcjonalny, a w zestawieniu pojawił się jako przedstawiciel polskiej myśli technicznej. Auto zbudowano na bazie Fiata Ducato, masa nie przekracza 3,5 tony, więc można podróżować z prawem jazdy kategorii B. Cena startuje od 210 tys. zł za auto z 115-konnym silnikiem JTD.